Mclaren
Źródło: Foter.com

Jak zadbać o sprężarkę klimatyzacji. Na jakie usterki jest podatna ?

Redaktor zDrogi.plRedaktor zDrogi.pl
23 Lutego 2021

Sprężarka klimatyzacji pełni bardzo ważną rolę, bez której żaden układ klimatyzacji nie będzie działał poprawnie. Warto kontrolować jego stan nie tylko z powodu funkcji, ale również dlatego, że jego awaria może oznaczać duże wydatki.

Do czego służy sprężarka klimatyzacji

Układ klimatyzacji poprawia nasz komfort jazdy utrzymując ustaloną przez kierowcę temperaturę wewnątrz kabiny. Jednym z elementów należących do tego modułu jest sprężarka, która stanowi fundamentalną cześć układu. Rolą kompresora jest zarówno wprawienie w ruch czynnika chłodzącego w układzie, ale również jego sprężanie co powoduje, że klimatyzacja chłodzi.

Sprężony czynnik przekazywany jest do skraplacza w stanie ciekłym. Dzieje się tak w wyniku dużej ilości ciepła redukowaną przez chłodnicę klimatyzacji. Pozostający w takiej formie czynnik przechodzi do parownika, gdzie rozpręża się i przemienia w stan gazowy. Wówczas następuje gwałtowne obniżenie temperatury, a schłodzone powietrze trafia do wewnątrz pojazdu przez układ wentylacji. Później gaz powtórnie pokonuje drogę z parownika do sprężarki rozpoczynając całą procedurę od początku.

Rodzaje sprężarek

Do podstawowych typów zaliczamy sprężarki o pojemności stałej oraz zmiennej. W kompresorze stałym tłoki pracują tak samo, pompując tę samą ilość czynnika, a jedyną właściwością, która ulega zmianie jest prędkość obrotowa zależna od obrotów jednostki napędowej. Sprężarkę o stałej pojemności napędza pasek, więc im wyższa prędkość obrotowa, tym wzrasta wydajność układu.

Na kole pasowym sprężarki umieszczone jest sprzęgło elektromagnetyczne odpowiedzialne za włączanie i wyłączanie kompresora.

Sprężarka o zmiennej pojemności, znana też jako CVC (Clutchless Variable Compressor) kąt pochylenia tarczy, na której znajdują się tłoki regulowane są przez sprężyny reagujące na ciśnienie w układzie. Ciśnienie kontroluje elektrozawór odpowiedzialny także za stabilizację ciśnienia sprężania czynnika w kompresorze.

Gdy prędkość obrotowa silnika jest niska, powiększona zostaje wartość stopnia sprężania, natomiast przy zwiększonych obrotach następuje odwrotny proceder. Sprężarka typu CVC często jest pozbawiona sprzęgła co przekłada się na jej permanentną pracę, nawet przy wyłączonej klimatyzacji. Zaletami takich kompresorów są: prostsza konstrukcja (pozbawiona sprzęgła), ciągłe smarowanie sprężarki oraz efektywniejsze chłodzenie. Minusem zaś jest większa podatność na awarie.

Usterki sprężarki klimatyzacji

Regularnie kontrolowany i użytkowany układ klimatyzacji, zmniejsza defekt kompresora do minimum. W takim przypadku do defektu kompresora może dojść z powodów uszkodzeń mechanicznych bądź na skutek naturalnego wyeksploatowania podzespołu. Cykliczna kontrola szczelności, uzupełnianie czynnika chłodzącego i oleju są kluczem do wydłużenia żywotności komponentu, aczkolwiek sprężarka może czasem pracować w nie najlepszych dla niej warunkach.

Jedną z najczęstszych przyczyn usterek jest jej zatarcie wywołana brakiem czynnika chłodzącego, który jest wymieszany z olejem czy przez niepodlanie oleju do czynnika podczas jego wymiany w serwisie. Innym czynnikiem zagrażającym sprężarce jest przedostanie się do układu zanieczyszczeń. Zabrudzenia mogą się znaleźć szczególnie przez długotrwałe rozszczelnienie lub w trakcie wymiany któregoś z elementów, np. skraplacza, parownika czy samej sprężarki. Zagrożeniem może być też występujący w układzie nadmiar wody wynikający z braku wymiany osuszacza.

Dla sprężarki szkodliwa jest również podanie za dużej ilości czynnika do układu lub samego oleju w konsekwencji blokując pracę sprężarki. Szczególnie na taki defekt podatne są kompresory o zmiennej pojemności.

Regeneracja czy wymiana kompresora klimatyzacji

W zależności od stanu technicznego sprężarki możliwa jest jego regeneracja. To tańsza opcja niż wymiana elementu choć podkreślamy ponownie, że nie w każdym przypadku taka opcja ma sens. Proces regeneracji polega na wymianie zniszczonych części oraz elementów odpowiadających za szczelność mechanizmu.

Mniej optymistyczną i droższa alternatywą jest wymiana kompresora. W zależności od rodzaju średni koszt takiej usługi waha się w przedziale 1000 – 3000 zł. Aby zmniejszyć wydatki można zastosować zamienniki nierenomowanych producentów, lecz odradzamy ten wariant. Mimo wyższych opłat zalecamy wykorzystanie wyłącznie oryginalnej sprężarki.

Następny artykuł