Jak wyprzedzać, by dojechać do celu i bez mandatu?
Co to jest wyprzedzanie?
Zacznijmy od początku, czyli dokładnie wyjaśnijmy, czym tak właściwie jest wyprzedzanie, by powiedzieć, jak można, a jak nie można wyprzedzać. Zgodnie z definicją jest to manewr, który polega na przejechaniu obok pojazdu poruszającego się w tym samym kierunku. Zawsze kończy się znalezieniem się przed wyprzedzanym pojazdem, ale niekoniecznie zawsze musi wiązać się to z powrotem na ten sam pas.
Aby mogło dojść do wyprzedzania, pojazd B jadący za pojazdem A musi mieć od niego większą prędkość. To pozwala mu jechać szybciej, a więc wymaga też przejechania obok i znalezienia się przed pojazdem poprzedzającym. Nie pas jest tu kluczem, a więc warto o tym pamiętać na kilkujezdniowych drogach przy przejściach dla pieszych. Tak bardzo łatwo można złapać mandat.
No właśnie, to jest powód, dla którego trzeba wiedzieć, jak można, a jak nie można wyprzedzać. Za nieprawidłowe zachowanie na drodze kierowca otrzyma karę grzywny i punkty karne. Przy okazji warto rozdzielić trzy zawsze mylone pojęcia. Omijanie pojazdu jest przejeżdżaniem obok stojącego auta. Z kolei wymijanie ma miejsce dla pojazdów poruszających się w dwóch różnych kierunkach.
Wyprzedzany i wyprzedzający – co muszą wiedzieć?
Oczywiście więcej zależy od wyprzedzającego, więc to on ma więcej obowiązków i przepisów, których musi przestrzegać.
Przed rozpoczęciem wyprzedzania trzeba upewnić się, czy osoba wyprzedzana nie sygnalizuje zmiany kierunku jazdy, pasa ruchu lub wyprzedzania innego uczestnika ruchu drogowego.
Należy sprawdzić, czy za wyprzedzającym nie ma żadnych pojazdów, które są w trakcie wyprzedzania lub go nie sygnalizują.
Od kolumny pieszych, roweru lub jednośladu należy zachować metr odstępu przed rozpoczęciem manewru.
Wyprzedza się z lewej strony, chyba że istnieją warunki do tego, by zrobić to z prawej.
Trzeba zachować szczególną ostrożność i upewnić się, że uda się przeprowadzić wyprzedzanie poprawnie i bezpiecznie.
To zasady ogólne, które mają oczywiście szczegółowe wyjaśnienie i dokładne zastosowanie w praktyce. W rzeczywistości chodzi o to, by sprawdzić, czy wyprzedzać można i wykonać manewr jak najlepiej, płynniej, bezpieczniej, nie przekraczając przy tym przepisów. Stąd zawsze trzeba wiedzieć, jak można, a jak nie można wyprzedzać.
Nie jest jednak tak, że wyprzedzany nie musi nic. Naczelna zasad mówi, że nie należy wówczas ani przyspieszać, ani zwalniać, i to nawet na chwilę po zakończeniu całego manewru. Co ważne, jeśli kierujący pojazdem wolnobieżnym nie może umożliwić innym uczestnikom ruchu płynnego wyprzedzania, powinien się zatrzymać i przepuścić chcące przejechać auta.
Czy wyprzedzanie z prawej strony jest zakazane?
Zajmijmy się teraz jednym z ważniejszych mitów dotyczących wyprzedzania, a mianowicie manewrem wykonywanym z prawej strony. Warto zdementować: nie, taki rodzaj mijania pojazdu jadącego w tym samym kierunku nie jest zabroniony. To jednak nie oznacza, że jest zawsze wskazany czy dopuszczony przez prawo. Trzeba więc wiedzieć, jak można, a jak nie można wyprzedzać w tym kierunku.
Wyprzedzanie można przeprowadzić na drogach z kilkoma pasami ruchu w jednym kierunku. Oczywiście należy przy tym zachować szczególną ostrożność, bo kierowcy nie są naturalnie uczuleni na taki manewr i mogą nieświadomie automatycznie zjechać na bliższy poboczu pas. Trzeba tu dodać, że jazda lewym pasem, gdy prawy jest wolny, a nie zamierza się skręcać w lewo lub wyprzedzać, jest zabroniona.
Ale wyprzedzanie z prawej strony jest możliwe także na drodze jednojezdniowej. Można to zrobić wówczas, gdy auto przed kierującym skręca w lewo, a szerokość drogi pozwala na wykonanie manewru bez żadnych problemów. Taki manewr można także przeprowadzić na drodze jednojezdniowej lub dwujezdniowej z przynajmniej dwoma pasami ruchu do jazdy w tym samym kierunku.
Kiedy i gdzie nie można wykonywać manewru?
Jest kilka miejsc, gdzie wyprzedzanie będzie kończyło się złamaniem przepisów i mandatem. Przede wszystkim wyprzedzania zabrania się na wzniesieniach przed ich wierzchołkiem, na skrzyżowaniach, na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi, czyli w miejscach, gdzie najczęściej pasy ruchu oddziela podwójna linia ciągła. Można się nią sugerować, by wiedzieć, jak można, a jak nie można wyprzedzać, bo zakazy nie obowiązują na drodze jednokierunkowej. O ile znaki poziome nie mówią inaczej.
Co ciekawe na skrzyżowaniu czasem można wyprzedzić, nie tylko, jak już wspominaliśmy, przy mijaniu prawą stroną pojazdu skręcającego w lewo, ale także gdy policjant kieruje ruchem lub ruch ten jest sterowany sygnalizacją świetlną. Tak samo zresztą jest na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, czyli popularnym rondzie.
Jest jeszcze jedna okoliczność, która nie tylko wyklucza wyprzedzanie, ale także jest surowo karana. Mowa o wykonywaniu tego manewru przy przejściach dla pieszych – przed nimi i na nich. Oczywiście nie dotyczy to tych zebr, które sterowane są sygnalizacją świetlną. Co ciekawe w terenie zabudowanym nie wolno wyprzedzić pojazdu uprzywilejowanego.