ZDrogi.pl > Porady > Jak przebiega legalizacja instalacji gazowej w samochodach?
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:43

Jak przebiega legalizacja instalacji gazowej w samochodach?

Jak przebiega legalizacja instalacji gazowej w samochodach?
pixabay.com

Kiedy przychodzi czas na działania homologacyjne?

W trakcie użytkowania auta z instalacją gazową legalizację należy przeprowadzić w dwóch cyklach. Pierwszy pojawia się tuż po założeniu, a jeszcze przed oficjalnym dopuszczeniem pojazdu do ruchu. Wówczas należy skontrolować, czy prace przy montażu zostały wykonane prawidłowo, czy części są nowe i nieskorodowane, a zbiornik szczelny. Dopiero wówczas otrzymuje się tzw. paszport zbiornika.

Drugim momentem jest upływ czasu. Homologacja musi być przeprowadzana co 10 lat. Wówczas sprawdza się przede wszystkim zbiornik na gaz, bo jego rozszczelnienie czy pęknięcie może być tragiczne w skutkach. To jednak nie oznacza, że co 10 kolejnych lat wymagane będą te same prace. Z założenia zbiorniki w instalacjach LPG są montowane na 2 lat. Po tym czasie należy je bezwzględnie wymienić.

Kto odpowiedzialny jest za przedłużenie ważności systemu LPG?

Skąd wiedzieć, że akurat teraz zbliża się termin legalizacji instalacji gazowej? Nie, nie trzeba o tym pamiętać, wystarczy sprawdzić datę ważności butli gazowej na jej tabliczce znamionowej. Zwykle umieszcza się na niej pełny okres homologacji w latach i miesiącach, a do tego termin eksploatacyjny znajdzie się także w dokumentach wystawionych przez Transportowy Dozór Techniczny.

To właśnie TDT jest odpowiedzialne za wystawianie homologacji dla instalacji LPG na kolejne 10 lat. Warto pamiętać, że powinno się do niego udać nie tylko w sytuacji, gdy minie przewidziany prawem okres obowiązywania paszportu, ale także gdy auto sprowadzone jest z zagranicy oraz gdy auto uczestniczyło w zdarzeniu drogowym, jednak tylko wówczas, gdy skończyło się odebraniem dowodu rejestracyjnego.

Gdzie znaleźć siedzibę TDT i w które miejsce należy się udać, by uzyskać legalizację? Warto wiedzieć, że nawet warsztaty specjalizujące się w naprawach LPG nie mają uprawnień do nadawania homologacji. Należy więc znaleźć najbliższy zakład posiadający upoważnienia nadane przez Transportowy Nadzór Techniczny, których lista znajduje się na stronie internetowej TDT.

Jak przebiega badanie?

Specjaliści zajmą się samochodem w najlepszy możliwy sposób, a to dlatego, że są odpowiednio szkoleni i kontrolowani przez TDT. Inspektorzy mają więc wiedzę i umiejętności niezbędne, by nie przeoczyć poważnych wad zbiorników, które mogłyby skutkować niebezpiecznymi sytuacjami na drogach publicznych i prywatnych. W jaki sposób przebiega legalizacja instalacji gazowej?

Główny nacisk kładzie się na powłokę zewnętrzną zbiornika. Często oględziny mają odpowiedzieć na pytanie, w jakim stanie znajduje się ta część. Do tego inspektor sprawdza wytrzymałość ciśnieniową oraz czytelność i zgodność danych na tabliczce znamionowej. Powinny znajdować się tam takie dane jak: data produkcji, producent, stopień napełniania czy ciśnienie próby.

A czy butla może nie przejść takiego badania? Co ją dyskwalifikuje? Możliwości jest wiele. Najwięcej uwagi zwraca się na wszelkie oznaki korozji. Jeśli na zewnętrznej powłoce zbiornika LPG zostaną odkryte jej wykwity, raczej należy przygotować się na wymianę. Do tego badania nie przechodzą butle bez tabliczki, zbiorniki z widocznymi uszkodzeniami mechanicznymi czy takie, które są nieszczelne. Do tego wymagana jest adnotacja w dokumentach o instalacji LPG.

Zaniedbania, które mogą być kosztowne

Standardowo za legalizację instalacji gazowej w samochodach płaci się od 200 do 250 złotych. Taki wydatek powinien starczyć na 10 lat, jednak nie zawsze tak się dzieje. Jeśli diagnosta znajdzie usterki, to po tym czasie kierowca będzie zmuszony wydać około 1000 złotych na nową butlę – tyle będą kosztowały albo zaniedbania w eksploatacji samochodu, albo zwyczajnie gorsza jakość montowanego zbiornika. Warto więc dbać o każdy element LPG w samochodzie.

Powiązane