Jak prawidłowo wyrejestrować samochód?
Źródło: pixabay.com

Jak prawidłowo wyrejestrować samochód?

Redaktor zDrogi.plRedaktor zDrogi.pl
17 Lutego 2021

Jakiś czas temu o rejestracji pojazdów stało się głośniej, gdy światło dzienne ujrzał projekt zmian w przepisach. W niektórych przypadkach będzie można wyrejestrować auto na określony czas, np. 6 miesięcy. Dziś takich możliwości jednak nie ma, więc warto wiedzieć, jak pozbyć się problemu.

Dlaczego warto pomyśleć o wyrejestrowaniu auta?

Przede wszystkim warto podkreślić, że wyrejestrowanie samochodu jest korzystne dla właściciela. Dlaczego? Głównie ze względu na to, że każdy pojazd, który jest zarejestrowany, musi posiadać odpowiednie ubezpieczenie OC. A skoro tak, to każdy miesiąc bez jazdy jest stratą pieniędzy. Dlatego bardzo często wyrejestrowanie jest jedyną opcją.

Oczywiście może być to połączone z zezłomowaniem pojazdu. Jak wyrejestrować samochód w takiej sytuacji? Ze stacji, gdzie przeprowadzana jest operacja, kierowca otrzymuje zaświadczenie. Jest to podstawa do wyrejestrowania auta bez dodatkowych opłat, a także zyskanie na kwocie ubezpieczenia, które pozostało do końca trwania umowy. Jednak nie zawsze chcemy pozbywać się pojazdu.

Warto jednak pamiętać, że dziś nie można samochodu wyrejestrować ot tak, bez powodu. Zawsze trzeba udokumentować, że auto nie nadaje się do jazdy oraz wskazać, co będzie się dalej z nim działo. Jest oczywiście możliwość, że auto zostało wycofane z użytku. Jeśli tak, i uda się zdobyć potwierdzenie producenta, wówczas nie trzeba oddawać danego modelu do kasacji.

Kto i gdzie może wyrejestrować samochód?

Ważna uwaga: tylko właściciel może wyrejestrować pojazd mechaniczny. Co bardzo ważne, ta zasada wskazuje, że bez zgody właściciela nie można wykonywać żadnych czynności związanych z samochodem, co nie oznacza, że nie może tego zrobić osoba trzecia. Jednak zawsze wymagane jest posiadanie pełnomocnictwa. Więcej o ustanowieniu pełnomocnika dowiesz się w urzędzie.

Warto także pamiętać, że jeżeli auto jest częściową własnością, wówczas nie można go wyrejestrować bez wiedzy któregokolwiek z osób mających do niego prawo. Co to oznacza i jak wyrejestrować samochód w takiej sytuacji? Po prostu w urzędzie muszą pojawić się wszyscy lub jedna osoba może reprezentować innych na podstawie pełnomocnictwa. Tak czy inaczej, wszyscy współwłaściciele muszą wyrazić zgodę na usunięcie auta z rejestru.

A gdzie dokonuje się tych czynności prawnych? Pojazd trzeba wyrejestrować w wydziale komunikacji urzędu właściwego dla miejsca zamieszkania właściciela. Można zrobić to w urzędzie starostwa powiatowego, urzędzie miasta, jeśli zamieszkujesz miasto na prawach powiatu, lub w urzędzie dzielnicy, jeśli mieszkasz w Warszawie. Są trzy opcje dostarczenia dokumentów: osobiście, przez pocztę oraz przez internet, o ile w danym miejscu jest dostępny odpowiedni system.

Jak przygotować się do wizyty w urzędzie?

Jeśli spełniasz wymogi, musisz wykonać cztery proste kroki. Po pierwsze, pobierz i wypełnij wniosek odpowiedni dla urzędu, w którym go składasz. Po drugie, musisz przygotować potrzebne dokumenty, które są zależne od tego, z jakiego powodu wyrejestrowujesz auto. Po trzecie, zapłać za decyzję o usunięciu pojazdu z rejestru i miej przy sobie potwierdzenie tejże, a na końcu udaj się do odpowiedniego urzędu, wyślij dokumenty pocztą lub załatw sprawę przez internet.

A co, jeśli wymogów nie spełniasz? Wówczas nie możesz wyrejestrować auta. Kiedy można to zrobić?

  • Gdy auto zostało wycofane z obiegu;
  • Gdy auto zostało skradzione;
  • Po kasacji za granicą,
  • W wyniku trwałej utraty (np. w wyniku pożaru);
  • Po przekazaniu pojazdu do stacji demontażu lub oddaniu do punktu zbieraniu odpadów.

A jak wyrejestrować samochód krok po kroku? Sprawdź, czy spełniasz jeden z powyższych wymogów. Następnie wypełnij odpowiedni wniosek dostępny np. w sieci na stronie urzędu, weź ze sobą dowód wpłaty, dokument tożsamości oraz odpowiednie pisma. Wszystko zależy od tego, z jakiego powodu wyrejestrowujesz pojazd.

Kradzież

Wymagane dokumenty:

  • oświadczenie informujące o zdarzeniu oraz wskazujące, że petent ma świadomość o odpowiedzialności karnej, by mieć, jak wyrejestrować samochód;
  • zaświadczenie wydane przez Policję, potwierdzające zgłoszenie kradzieży;
  • dowód rejestracyjny;
  • karta pojazdu, o ile została wydana.

Zbycie za granicą

Wymagane dokumenty:

  • umowa kupna-sprzedaży, umowa darowizny lub inny dokument potwierdzający zbycie auta za granicą;
  • kopia dokumentu potwierdzającego rejestrację pojazdu poza granicami Polski.

Kasacja

Wymagane dokumenty:

  • zaświadczenie wystawione przez stację demontażu, skup złomu lub inną instytucję uprawnioną do kasacji pojazdu;
  • dowód rejestracyjny;
  • karta pojazdu, o ile została wydana;
  • tablice rejestracyjne.

Trwała utrata samochodu

Wymagane dokumenty:

  • dokument potwierdzający trwałość utraty (by mieć, jak wyrejestrować samochód z tego powodu, trzeba mieć np. notatkę o spłonięciu w pożarze);
  • dowód rejestracyjny i karta pojazdu, o ile została wydana;
  • tablice rejestracyjne;
  • dowód wpłaty na rzecz gminy.

Wycofanie auta z obiegu

Wymagane dokumenty:

  • dokument potwierdzający wycofanie z obiegu, np. oświadczenie producenta;
  • potwierdzenie, że wycofany pojazd został odkupiony (przy czym może to być tylko firma, która wprowadziła go do obiegu);
  • poświadczona kopia decyzji administracyjnej potwierdzającej wycofanie pojazdu z obiegu.

W tym przypadku wymagane jest dostarczenie tylko jednego z wymienionych dokumentów, by mieć, jak wyrejestrować samochód. Warto pamiętać, że są także wyjątki, np. w przypadku aut zabytkowych, gdy ten sam pojazd można zarejestrować ponownie. W większości sytuacji, jeśli pojazd został wyrejestrowany z powodu innego niż zbycie, jego ponowna rejestracja będzie niemożliwa. Warto o tym pamiętać.

Następny artykuł