ZDrogi.pl > Porady > Jak poprawnie zmieniać biegi
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:43

Jak poprawnie zmieniać biegi

Jak poprawnie zmieniać biegi
Foter.com

Jak poprawnie zmieniać biegi

Prawidłowe zmienianie biegów, obojętnie czy dysponujemy manualną czy automatyczną przekładnią wpływa na funkcjonowanie auta oraz wydłuża żywotność skrzyni biegów. Nie każdy kierowca jednak poprawnie wykonuje tę czynność co w konsekwencji powoduje awarię podzespołu, którego naprawa nie należy do najtańszych.

Jak zmieniać biegi w samochodzie żeby nie szarpało

Przede wszystkim obie ręce trzymamy na kierownicy. Dłoń przekładamy na drążek wyłącznie podczas zmiany biegu. Wtedy trzymając za górną część dźwigni zmieniamy zdecydowanym ruchem bieg przesuwając drążek w odpowiednie miejsce. Ważne aby podczas zmiany biegu wciskać pedał sprzęgła do końca i zdjąć nogę z gazu. Wówczas pojazd nie będzie szarpał. Następnie płynnym ruchem zdejmujemy powoli stopę ze sprzęgła i delikatnie operujemy pedałem gazu. Panuje powszechna opinia, że zmiana biegów jest możliwa bez konieczności dociskania sprzęgła do końca. Rzeczywiście tak jest, aczkolwiek takie postępowanie nie jest efektywne i doprowadza do szybszej eksploatacji skrzyni biegów.

Odpowiednia zmiana biegu na wyższy oraz redukcja

Położenie biegu opiera się na wykonaniu szybkiego i zarazem płynnego ruchu dłonią. Ponadto nie szarpiemy i nie używamy nadmiernej siły. Przy zmianie biegu na wyższy blokujemy nadgarstek i wykonujemy ruch ramieniem, natomiast przy redukcji używamy nadgarstka i nie korzystamy z pedału hamulca. W dieslu oraz silnikach benzynowych bieg powinno się zmieniać w momencie, kiedy silnik osiągnie kolejno 2 tys. oraz 2,5 tys. obrotów na minutę, jednak zalecamy głównie wsłuchiwać się w pracę jednostki napędowej.

Jak poprawnie zmieniać biegi w automatycznej skrzyni biegów

Konstrukcja automatycznych przekładni jest tak stworzona aby mniej angażowały kierowców i poprawiał komfort jazdy. Niestety konsekwencje nieprawidłowego użytkowania są jeszcze większe niż w przypadku manualnego odpowiednika. Automatyczna skrzynia biegów jest podzielona na 4 tryby. Pierwszy z nich to P (z ang. park) korzystamy z niego jedynie w momencie postoju auta, kiedy mamy zamiar wyłączyć silnik i zakończyć jazdę. Położenie P blokuje i zatrzymuje przekładnie, a jazda nawet przy minimalnej prędkości jest zabójcza dla skrzyni biegów.

Trybów D (drive) oraz R (reverse) używa się w trakcie jazdy do przodu i tyłu. Przy zmianie przełożenia z P do D musimy wykonać ruch energicznie aby nie przechodzić przez tryby R i N jak zbudowana jest większość przekładni. Jeśli chcemy się cofnąć, to powinniśmy wcisnąć pedał hamulca i przełożyć dźwignię w tryb R. Delikatnie wówczas zdejmujemy nogę z hamulca, a minimalne szarpnięcie sygnalizuje gotowość pojazdu do jazdy w tym trybie. Pamiętajcie aby ten proces wykonywać dopiero gdy samochód całkowicie się zatrzyma. Co prawda zmiana jest możliwa gdy auto się toczy, aczkolwiek jest bardzo szkodliwa dla naszej skrzyni. Jest jeszcze tryb N (neutral), czyli inaczej bieg neutralny/jałowy i korzystamy z niego tylko w sytuacjach awaryjnych np. pchanie, holowanie.

Coraz powszechniejszym rozwiązaniem jest tryb S (sportowy). Sterowanie polega na utrzymaniu niższego położenia oraz szybszej redukcji podczas hamowania. Powyższe litery należą do podstawowych trybów, które znajdziemy w każdym samochodzie z automatyczną skrzynią biegów. W bardziej rozbudowanych modułach znajdziemy takie tryby jak: manualny, zimowy (odwrotny do sportowego – wcześniej zmienia bieg na wyższy), a także znajdziemy warianty oznaczone cyfrowo, które ograniczają liczbę biegów.

Niezależnie jaką dysponujemy przekładnią koniecznie pamiętajmy także o odpowiednim doborze oleju i jego regularnej wymianie. Styl użytkowania skrzyni biegów wpływa na długość działania i warto udoskonalać technikę zmiany biegów. Jazda w korku, na półsprzęgle, niedostosowanie obrotów i prędkości do biegów, a nawet ciągłe trzymanie ręki na drążku zwiększa spalanie oraz wpływa na szybsze zużycie sprzęgła i poszczególnych podzespołów ściśle współpracujących ze skrzynią biegów jak: łożyska, koła zębate, poduszki mocujące skrzynię czy popychacze. Nie lekceważcie zatem tej czynności, ponieważ w innym wypadku szkody szczególnie mocno odczujecie w zawartości waszych portfeli.

Powiązane