Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów
Tryby w automatycznej skrzyni biegów
Automatyczna skrzynia biegów także dysponuje dźwignią, która służy to przełączania trybów jazdy. Najczęściej spotkamy cztery tryby: P, R, N oraz D. P załączamy w momencie kiedy chcemy wyłączyć silnik i zakończyć jazdę. P (parking) blokuje i zatrzymuje przekładnie, a jazda nawet przy minimalnej prędkości jest zabójcza dla skrzyni biegów. Tryby D (drive) oraz R (reverse) służą do jazdy w przód i tył, natomiast N (neutral) będzie przydatny w awaryjnych sytuacjach jak np. holowanie.
Opcjonalnie znajdziemy też oznaczenia: S (sport) zmienia biegi przy wyższych obrotach, W (Winter) przeznaczony do jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych, E (Economic) sprzyja ekonomicznej jeździe, O/D off wyłącza ostatnie przełożenie, M i +/- zmienia na sterowanie manualne gdzie „+” to wyższe przełożenie zaś „-” niższe, HOLD w poszczególnych pojazdach uruchamia blokadę przełożeń, natomiast cyfry 1, 2, 3 lub litery L czy S itp. blokuje odpowiednie przełożenie lub załącza specjalny tryb jazdy.
Jak jeździć automatem
Zanim w ogóle rozpoczniemy jazdę sugerujemy po uruchomieniu silnika odczekanie kilkudziesięciu sekund aby olej uzyskał optymalną temperaturę. Odradzamy też zmienianie przełożeń podczas jazdy nawet jeżeli samochód dosłownie się toczy. Starajmy się też korzystać z trybu N tylko i wyłącznie w uzasadnionych przypadkach. Przed tym jednak powinniśmy się zapoznać z zaleceniami producenta, gdyż niektórzy z nich nie przewidują użytkowanie tego trybu. Wówczas jesteśmy skazani na lawetę. Jeśli znajdziemy się w korku, to zalecamy nie majstrować przy ustawieniach D i N/P. Możemy pozostać przy trybie D (ewentualnie można zaciągnąć wtedy hamulec ręczny) i trzymać stopę na pedale hamulca. Ważne jest aby samochód uruchamiać na opcji parking, a przy postoju (zwłaszcza na wzniesieniu) zaciągnąć hamulec ręczny dzięki czemu unikniemy niekorzystnego dla skrzyni biegów naprężenia.
Jakich błędów unikać
Przede wszystkim powinniśmy pamiętać aby nie wciskać równocześnie pedałów gazu i hamulca. Start może wyglądać efektownie, lecz może wywołać poważną usterkę automatycznej skrzyni biegów. Innym często występującym wśród kierowców błędem jest zjeżdżanie z górki na luzie (N).
Panuje błędne przeświadczenie, że takie ustawienie pozwala zaoszczędzić spalanie, a w rzeczywistości odcina przepływ oleju co w konsekwencji może zakończyć się jego przegrzaniem. Mile widziana nie jest także nagła zmiana na tryb D szczególnie jeśli samochód został wkręcony na wyższe obroty czy uruchamianie auta metodą „na pych”. Takim zachowaniem możemy doprowadzić do awarii układu napędowego oraz rozrządu.
Samochodom z automatyczną przekładnią nie służy również długotrwała jazda z dużą prędkością i holowanie ciężkiej przyczepy. W określonych okolicznościach zaś jak np. jazda w zimowych warunkach lub po górach warto rozważyć skorzystanie z dodatkowych funkcji.
Nie zapominajmy o wymianie oleju
Wymiana oleju jest bardzo ważnym procederem jeśli chcemy aby nasza skrzynia biegów służyła jak najdłużej. Pierwsza wymiana powinna nastąpić po przejechaniu ok. 60 – 100 tys. km i następnie zaleca się regularną kontrolę co 30 tys. km. Olej musi być przeznaczony to modelu naszej skrzyni biegów gdzie wyróżnia się typy: AT (czyli tradycyjny automat), AMT i DCT (sekwencyjna skrzynia biegów) oraz CVT (bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów o ciągłej zmianie przełożenia).
Każda z wymienionych przekładni posiada inną charakterystykę i wymaga innego oleju dlatego przed przystąpieniem do wymiany należy zapoznać się ze wskazaniami producenta i nie używać słabej jakości zamienników.