Jak działa ogrzewanie postojowe?
Proces działania
System działa wykorzystując układ chłodzenia i wentylacji. Podgrzany płyn chłodniczy podnosi temperaturę silnika. Równolegle ciepłe powietrze wtłaczane jest do wnętrza maszyny przez co odczuwamy komfortowe warunki momentalnie po wejściu do kabiny pasażerskiej. Za funkcjonalność tej struktury odpowiada agregat grzewczy zlokalizowany pod maską.
Element ten pracuje niezależnie od silnika i jest zasilany paliwem pobieranym bezpośrednio od zbiornika. Powietrze, który jest nieodzownym składnikiem do przeprowadzenia reakcji spalania jest zasysane do agregatu. Kolejno uruchamiany jest obieg płynu chłodniczego silnika pojazdu. Tym samym wprowadzona w obieg rozgrzana ciecz oddaje ciepło. Cały proceder odbywa się pomiędzy agregatem, wymiennikiem ciepła oraz silnikiem, by ponownie wrócić do agregatu.
Rodzaje ogrzewania postojowego
Ogrzewanie postojowe nie zapewnia tylko optymalne warunki cieplne kierowcy i pasażerom, ale również jednostce napędowej. To zastosowanie ma pozytywny wpływ na zużycie paliwa oraz emisję substancji szkodliwych. Kolejnym dobrym aspektem jest fakt, iż nie musimy skrobać szyb czy obawiać się, że nie odpalimy naszego auta przy niskiej temperaturze.
Co ciekawe system ten przyda się nie tylko w zimie, ale także w upalne dni. Nawet jeśli pozostawimy nasz samochód na słońcu wystarczy włączyć mechanizm i po 15 – 20 minutach wnętrze kabiny schłodzi się do odpowiedniej temperatury.
Wyróżnia się dwa typy tego modułu: elektryczny i spalinowy. Różnica nie tkwi wyłącznie w sposobie działania oraz zasilania ale też i ceną. Należy mieć na uwadze, że każdy z podanych wariantów będzie się nadawał do innego modelu samochodu.
Wersja elektryczna ma najprostszy schemat i jest najtańszą opcją. Jest skład tworzą mały grzejnik, zlokalizowany wewnątrz oraz grzałka elektryczna. Ten drugi element koniecznie musi zostać umieszczony w silniku. Ponadto występuje programator, którym ustawiamy godzinę nagrzewania. Ogrzewanie elektryczne wymaga kabla oraz gniazdka o mocy 230 V.
System spalinowy jest bardziej skomplikowany. Ten gatunek dzieli się na kolejne dwa rodzaje: suchy i mokry. Suchy napędzany jest paliwem dzięki czemu ociepla gorącym powietrzem. Zaletami są cicha praca i długotrwały efekt. Z tego rozwiązania najczęściej korzystają kierowcy ciężarówek. Za pracą mokrego odpowiednika natomiast stoi płyn chłodniczy.
Podgrzana ciecz wywołuje jego krążenie w układzie za pomocą sterownika uruchamiania nawiewu samochodu. Odmiana jest bardziej efektywna, jednak minusem jest czas użytkowania, które nadaje się wyłącznie na krótsze wojaże.
Ile kosztuje układ
Istnieje kilka możliwości sterowania ogrzewaniem postojowym. Jednym z nich jest zegar – timer. Jest to najprostszy i zarazem najmniej wygodny wariant. Wymaga bowiem wcześniejszego ustawienia czasomierza lub zmuszeni jesteśmy wejść do auta chyba, że korzystamy z samochodu o regularnych porach. Wówczas zastosowanie tego rozwiązania nie jest najgorszą opcją.
Drugim sposobem jest bezprzewodowy pilot. W zależności od producenta i modelu może być wyposażony tylko w guziki włączania i wyłączania, zaś w bardziej zaawansowany urządzeniach możemy ustawić temperaturę i stopień nadmuchu, a wszystkie wartości odczytamy na wyświetlaczu. Najnowszym wyborem może być aplikacja mobilna. Nie musimy być wyposażeni w piloty bądź pamiętać o zaprogramowaniu przyrządu.
Jest to niewątpliwe najbardziej komfortowa alternatywa. Ceny ogrzewania postojowego z perspektywy poprzednich lat mocno się obniżyły i za podstawowe uposażenie zapłacimy w granicach 500 – 700 złotych. Bardziej skomplikowane systemy z uwzględnieniem zdalnego użytkowania to już wydatek rzędu 3000 – 4000 zł.
Korzyści wynikających z ogrzewania postojowego jest całe mnóstwo począwszy od wszechstronności, ponieważ urządzenie będzie przydane zarówno w chłodnych porach roku jak i upalne letnie dni. Plusy odczujemy również w kieszeni oraz ekologii, gdyż nie generuje dodatkowych kosztów spalania paliwa oraz nie wytwarza szkodliwych substancji.
Nie można też zapominać o aspektach związanych z bezpieczeństwem. Według statystyk w zimie dochodzi do kraks najczęściej do 15 minut od momentu wyruszenia w trasę. Wpływ na to ma niski czas reakcji spowodowany niedostatecznie zdrapaną lub zaparowaną szybą. Na koniec drobna dygresja.
Ogólnie przyjęło się, że Webasto to inaczej ogrzewanie postojowe, a tak naprawdę to nazwa firmy specjalizująca się w tworzeniu urządzeń tego typu.
undefined