ZDrogi.pl
Jak długo można jechać na rezerwie?

pixabay.com

Jak długo można jechać na rezerwie?

1 Marca 2021

Autor tekstu:

Redaktor zDrogi.pl

Udostępnij:

Brak paliwa w baku nie wydaje się wielkim problemem. W końcu zawsze gdzieś po drodze znajdziemy stację paliw. No i od zapalenia rezerwy do utraty całego zapasu upłynie jeszcze sporo kilometrów. No właśnie: jak wiele można przejechać po zapaleniu się sygna

Skąd wiedzieć, że paliwo jest na wyczerpaniu?

Zależnie od samochodu auto w różny sposób wskazuje, że poziom paliwa maleje. W większości współczesnych samochodów komputer pokładowy wykorzystuje czujniki, by dokładnie oszacować jak wiele oleju czy benzyny znajduje się jeszcze w zapasie, a następnie przelicza, ile kilometrów da się przejechać na rezerwie. Zresztą nie tylko na niej, bo konkretny wynik dostępny jest przez cały czas.

W starszych modelach mamy do czynienia z klasycznym wskaźnikiem, który wskazuje poziom paliwa od pełnego baku, przez pół do rezerwy i zera, ewentualnie z ćwiartkami. W jaki sposób tutaj można dostrzec, że zbliżamy się do końca? Oczywiście podziałka rezerwowa ma kolor czerwony, a obok wskaźnika zapala się pomarańczowa lampka. To sygnał, że jedziemy na rezerwie.

Jak radzą i radzili sobie kierowcy dawniej? Dziś wyliczający komputer teoretycznie nie wymaga już pilnowania momentu, w którym zapala się rezerwa. Jednak zależnie od jazdy szacunek odnośnie do możliwych do przejechania kilometrów się różni i zmienia. W starych samochodach w momencie pojawienia się pomarańczowej kontrolki kierowcy pilnowali licznika kilometrów.

Zwykle więcej, niż nam się wydaje?

Jak się jednak okazuje, zwykle w baku jest więcej, niż się wszystkim wydaje. Oczywiście sytuacja, w której jeszcze przed chwilą szacowano, że do przejechania zostało 40 km, a nagle nie wyświetla się nic, sugerując, że wartość zbliża się do zera, nie jest przyjemna, ale sprawdzając, ile kilometrów da się przejechać na rezerwie, można się w pozytywny sposób zaskoczyć.

Przede wszystkim większość testów pokazuje, że paliwa jest więcej. Często w starych modelach lampka zapalała się przy zakrętach, a następnie gasła. Tak może dziać się nawet do 30 km przed zapaleniem się rezerwy. Następnie na rezerwie można było przejechać średnio od 60 do 80 km, a do tego, od momentu, gdy wskazówka spadła na najniższy ogranicznik jeszcze od 20 do 40 km. Łącznie zasięg wynosił w przybliżeniu od 80 do 120 km.

Nowoczesny samochód z silnikiem benzynowym wypada pod tym względem podobnie. Tutaj oczywiście kontrolka rezerwy zapala się, dopiero gdy rzeczywisty poziom spadnie do określonego pułapu. Od tego czasu przez około 20-40 km komputer pokładowy przelicza pozostały do przejechania dystans bez tankowania. Po tym czasie pojawia się brak możliwości przewidzenia lub okrągłe 0. Czy auto wówczas się krztusi i zatrzymuje? Absolutnie nie. Benzyniak może przejechać średnio od 60 do nawet 100 km po wyzerowaniu przewidywań, a więc jego zasięg to nawet 120 km po sygnalizacji rezerwy.

A ile kilometrów da się przejechać na rezerwie w nowoczesnym Dieslu? Tutaj najczęściej czujniki są nieco lepiej zestrojone, ale sytuacja często się powtarza. Znów mamy rezerwę, od 70 do 90 km zasięgu, a następnie kolejne kilkadziesiąt przy teoretycznie zerowym wskazaniu. Oznacza to, że statystyczny silnik wysokoprężny ma najlepszy zasięg nawet do 150 km.

Kierowca autobusu potrącił 19-latkę. W sieci pojawiło się nowe nagranie

Nowe nagranie z potrącenia 19-latki. Zginęła na oczach znajomych - Wideo

CZYTAJ DALEJ

Jazda na rezerwie – czy to nie problem?

Teoretycznie jazda na rezerwie jest więc możliwa, a kilometry, które można zrobić, dość bezpieczne. Na pewno od zapalenia się rezerwy można pokonać 50 km, a doświadczenie pokazuje, że i sporo więcej. Ale nawet wiedząc dokładnie, ile kilometrów da się przejechać na rezerwie, nie warto tego robić. Żyłowanie samochodu do pustego baku może być dużym problemem.

Właśnie dlatego wyskalowanie wskaźników zasobów paliwa jest tak odległe od tego, ile rzeczywiście można przejechać. Warto wiedzieć, że w niektórych modelach już jazda na rezerwie jest problemem. Takie auto może być dodatkowo narażone na różnego rodzaju awarie. Przede wszystkim z uwagi na elektryczne pompy paliwa, które są smarowane i chłodzone paliwem.

Czasem, gdy poziom benzyny dojdzie do naprawdę niskich wskazań, pompa może zaciągać z dnia baku brud i zanieczyszczenia, przez co może dojść do jej uszkodzenia. Dodatkowo w niektórych autach, głównie tych z wtryskiem paliwa (benzynowymi i Diesla), może dojść do jego przegrzania. Nie całe zasysane przez pompę trafia bowiem do silnika. Pozostała część wraca, chłodząc się przy mieszaniu z pozostałym w zbiorniku. Chyba że pozostałego nie ma…

A co jak w baku skończy się paliwo?

No dobrze, ale czasem jesteśmy zmuszeni do kontynuowania jazdy. Zdarza się, że po drodze nie znajdujemy żadnej stacji benzynowej albo po prostu liczymy, że uda nam się dojechać na tym, co już w baku mamy. A skoro tak, to na co warto się przygotować? Innymi słowy: jak zachowuje się nowoczesny i mniej współczesny samochód, po tym jak benzyny czy oleju już nie będzie?

W przypadku starszych modeli sytuacja jest dość złożona. Część z nich ma tak skonstruowany zbiornik, że w zależności od położenia silnika, może albo zabraknąć paliwa, choć jeszcze jakieś w zbiorniku się znajduje, albo znów się pojawić. Warto więc wiedzieć nie tylko, ile kilometrów da się przejechać na rezerwie, ale także że auto da się kilka razy odpalić. Samochód zacznie się krztusić, ale średnio benzyny starczy jeszcze na trzy uruchomienia. W końcu zamilknie.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku aut nowoczesnych. Ich konstrukcja, a zwłaszcza konstrukcja pompy paliwa, się zmieniła, przez co położenie samochodu względem podłoża nie ma aż takiego znaczenia. Jednak wciąż może pozwolić na jednorazowe odpalenie auta, gdy ten się wyłączy. Jednak tu ostrzeżeń nie będzie. Najprawdopodobniej silnik szarpnie i samochód stanie.

Zapaliła się rezerwa – czy warto się stresować?

Oczywiście to, ile kilometrów da się przejechać na rezerwie, zależy nie tylko od tego, czy mamy do czynienia ze starą czy nową konstrukcją, ale także od tego, jak w danym modelu rozwiązano kwestię umieszczenia pływaka lub czujników i jaki kształt ma zbiornik na paliwo. Wszystko to sprawia, że rzeczywisty zasięg auta na rezerwie może się różnić nawet o kilkadziesiąt kilometrów.

Warto jednak pamiętać, że producenci samochodów starają się przeciwdziałać uszkodzeniom pompy paliwa i wielu innych elementów w samochodzie, w związku z czym wyznaczenie takiej, a nie innej granicy ma swoje uzasadnienie. To oznacza, że choć nie powinniśmy się przesadnie stresować tym, że zapaliła się rezerwa, to na pewno nie warto tego wskazania ignorować i lepiej taką jazdę traktować jak tylko konieczność i rzadkość.

Zobacz co wiesz o polskiej motoryzacji

Pytanie 1 z 10

W którym roku rozpoczęto produkcję seryjną Poloneza?

Artykuły polecane przez redakcję zDrogi.pl

  • Wjechał w przyczepkę i wystrzelił jak procy. Kierowca Chryslera zanotował długi lot - Wideo

  • Osobowe audi z potężną siłą wbiło się w drzewo. 20-latek nie miał żadnych szans na przeżycie

  • Kierowcy zatrzymywali się pod wiaduktem w czasie burzy. Wszystko by uniknąć wgniotek - Wideo

Widziałeś coś nietypowego na drodze? Koniecznie napisz do nas na adres: redakcja@zdrogi.pl

zDrogi.pl - to portal poświęcony motoryzacji, temu, co dzieje się na polskich drogach i Wam - kierowcom. Dodaj nas do ulubionych w przeglądarce. Masz ciekawy temat? Napisz na redakcja@zdrogi.pl lub daj nam znać na facebookowym profilu zDrogi.pl


Redaktor zDrogi.plAutor

redaktor

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@zdrogi.pl

Podobne artykuły

Jak należy poprawnie korzystać z kierunkowskazów w trakcie wyprzedzania

Porady

Czy włączać kierunkowskaz przy wyprzedzaniu? Kierowcy często popełniają błąd

Czytaj więcej >
Prosta metoda za 5 zł pozwoli zabezpieczyć auto przed kradzieżą

Porady

Folia na złodzieja. Wystarczy 5 zł, aby złodziej odszedł niepocieszony- Wideo

Czytaj więcej >
Kiedy pasażer może zostać ukarany mandatem?

Porady

Kiedy możemy otrzymać mandat za pasażera, a kiedy on zostanie ukarany?

Czytaj więcej >

Porady

Czy można objeżdżać rondo dookoła prawym pasem? Wielu kierowców popełnia prosty błąd

Czytaj więcej >
Wystarczy 170 zł, aby zyskać nowe uprawnienia. Wielu kierowcom ułatwi to życie

Porady

Wystarczy wydać 170 zł, aby zyskać nowe uprawnienia. Niewielu kierowców o tym wie

Czytaj więcej >
Jak uzyskać lepsze odszkodowanie?

Porady

Jak uzyskać lepsze odszkodowanie?

Czytaj więcej >