Jak czytać oznaczenia na olejach silnikowych
Olej silnikowy jest niezbędny do prawidłowej pracy naszego silnika. Ważnym czynnikiem dla długości eksploatacji jednostki napędowej jest dobór odpowiedniego oleju przy każdorazowej wymianie. Na opakowaniach znajdziemy szereg oznaczeń, których znaczenie warto znać jeśli chcemy by nasz samochód sprawował się bez zarzutu.
Do czego służy olej silnikowy
Regularna wymiana oleju silnikowego znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia usterki w silniku. Z reguły naprawy tego elementu są bardzo kosztowne dlatego tym bardziej należy korzystać z rekomendowanych produktów, które zadbają o stan serca naszego pojazdu.
Podstawową funkcją płynu jest smarowanie co zapobiega tarciu ruchomych, ściśle współpracujących ze sobą części. Innym zadaniem oleju silnikowego jest odpowiednie chłodzenie poszczególnych elementów silnika np. tłoków. Ponadto ciecz pomaga w pozbywaniu się zbędnych zanieczyszczeń znajdujących się w jednostce napędowej dzięki czemu praca filtrów jest skuteczniejsza.
Podział olejów silnikowych
Oleje silnikowe, w zależności od właściwości produkcyjnych można podzielić na mineralne, syntetyczne oraz półsyntetyczne. Z powodu wydajności oraz lepszych parametrów silnika w niższych temperaturach, we współczesnych samochodach najczęściej stosowane są dwa ostatnie rodzaje.
Oleje mineralne natomiast bardziej odpowiadają starszym konstrukcjom choćby ze względu na właściwość cieczy, która w porównaniu z syntetycznymi odpowiednikami jest gęstsza. Nie zaleca się także przechodzić z typu mineralnego do syntetycznego bądź półsyntetycznego bowiem te gatunki cechują się płukaniem silnika z wszelkich osadów co może doprowadzić do jego zatarcia.
Jak czytać oznaczenia
Jednym z najważniejszych wartości, na które trzeba zwrócić uwagę przy doborze oleju silnikowego jest lepkość inaczej określana jako klasyfikacja SAE (z ang. Society of Automotive Engineers - Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji). Zastosowanie można określić jako zdolność oleju do krążenia w silniku przez co producenci muszą przestrzegać wytycznych przygotowanych przez inżynierów.
Na opakowaniach spotkamy się z informacją wyglądającą w ten lub podobny sposób: 10W40. Kod ten oznacza maksymalne temperatury zewnętrzne, w których olej zachowuje swoje parametry. Liczba 10 wraz z literą W odnosi się do zimowych warunków atmosferycznych zaś druga wartość tyczy się wysokich temperatur.
W przypadku zimowych właściwości znajdziemy różne zapisy takie jak: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W i 25W. Reasumując, im niższy numer, tym łatwiej odpalimy silnik w temperaturach ujemnych. Przy letnich parametrach możemy spotkać się z wartościami: 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50, 60.
API i ACEA czyli jakość oleju
Kolejnym znaczącym szczegółem jest jakość oleju tzw. klasyfikacja API (z ang. American Petroleum Institute - Amerykański Instytut Nafty). W zależności od rodzaju silnika oleje silnikowe są podzielone na dwa typy oznaczone literą S (dla silników benzynowych) oraz C (diesel). Istotnym detalem jest fakt, że żadna z tych liter nie występuje osobno i na etykietach znajdziemy następujące kody: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SI, SJ, SL, SM czy w przypadku diesla CF-2, CH-4, CJ-4.
Im dalsza litera alfabetu, tym wyższa jakość płynu eksploatacyjnego. Przy silnikach wysokoprężnych podana cyfra sugeruje dodatkową podnormę. Przy zakupie oleju radzimy trzymać się zaleceń producenta, a jeżeli chcemy kupić lepszy jakościowo produkt, to radzimy wybranie oleju, który normami „sąsiaduje” ze wskazaniami producenta np. SN zamiast SM. W innym wypadku grozi nam uszkodzenie jednostki napędowej i to samo dotyczy sytuacji kiedy będziemy używać oleju o słabszych parametrach niż powinniśmy.
Do jakości oleju odnosi się również klasyfikacja ACEA (Europejskie Zrzeszenie Producentów Pojazdów Samochodowych). Te standardy stworzyli w 1996 roku sami producenci samochodów m.in.: Caterpillar, Mercedes-Benz, Ford, General Motors, Mack, M.A.N., Volkswagen oraz Volvo. Dzięki ACEA możliwe jest jeszcze lepsze dopasowanie oleju do danej jednostki napędowej.
Symbol A i B sygnalizuje rodzaj silnika kolejno benzynowy i wysokoprężny. C (oleje low saps) to z kolei oleje niskopopiołowe przystosowane do nowych norm czystości spalin. Na butelce może też widnieć litera E symbolizująca zastosowanie do silników Diesla w samochodach ciężarowych. W każdym kodzie znajduje się także cyfra. Wyższa wartość oznacza większą jakość.
Regularna wymiana oleju silnikowego pozwoli wydłużyć żywotność silnika i zmniejsza ryzyko awarii silnika. Oczywiście oleju nie wybieramy według naszych upodobań. Przed zakupem musimy koniecznie zapoznać się z zaleceniami producenta. Zawarte tam oznaczenia podpowiedzą nam jaki płyn będzie optymalny dla naszej jednostki napędowej.