Jak często trzeba wymieniać olej w silniku?
Źródło: pixabay.com

Jak często trzeba wymieniać olej w silniku?

Redaktor zDrogi.plRedaktor zDrogi.pl
18 Lutego 2021

Olej to środek smarny, który jest niezbędny do właściwego funkcjonowania samochodu. Każdy kierowca musi pilnować jego wymiany, bo w przeciwnym razie może dojść do zatarcia silnika i jego uszkodzenia. A jak często musisz go wymieniać w Twoim aucie?

Funkcje oleju w silniku

Ustalmy sobie jedno: po co właściwie jest ten olej i dlaczego jego brak może być tak groźny? Przede wszystkim olej silnikowy jest środkiem smarnym. Umożliwia on odpowiednie nawilżenie układu napędowego – tłoków, komory spalania, głowicy. W ten sposób praca poszczególnych elementów jest płynna. Tłok nie haczy o komorę, utrzymuje właściwy dystans i pracuje wydajniej.

Druga funkcja to chłodzenie. Oczywiście do obniżenia temperatury w silniku stosuje się chłodnicę oraz płyn chłodniczy, jednak olej również ma właściwości pozwalające mu zmniejszać tarcie. Dzięki temu nie tworzy się wysoka energia cieplna, która może spowodować zapłon tłoków, a przez to także spalenie się całego motoru – stopienie się danych części występuje właśnie, gdy nie wie się, jak często wymieniać olej w silniku.

Trzecia rzecz to konserwacja. Olej powinien znaleźć się na każdym elemencie silnika. Musi smarować wszędzie, by nie powstało zbyt wysokie tarcie, które spowoduje zapłon. Ale z drugiej strony podczas pracy ma także konserwować poszczególne części. Jeśli korzystasz ze środka smarnego dobrej jakości, to możesz mieć pewność, że ochroni układ napędowy przed zanieczyszczeniami z paliwa czy szybszym zużyciem.

Co mówią producenci o wymianie oleju w silniku?

Ciekawe jest to, że jeszcze na początku lat 90., a więc w sumie nie tak dawno, zalecano wymieniać środek smarny w silnikach nawet co 5 tys. km. Oczywiście producent woli zabezpieczyć się przed ewentualnymi roszczeniami, więc to, jak często wymieniać olej w silniku, będzie opisane z nadmiarem. Trzeba jednak mieć świadomość, z czego wynika częstotliwość kontroli.

Szybkość, z jaką jednostka napędowa będzie „zjadała” – jak się potocznie mówi – olej, zależy od dwóch czynników:

  • jakości środka smarnego,
  • konstrukcji silnika.

W związku z tym oleje z lat 90. dawno już wyszły z użycia, bo ich jakość była nieporównywalnie gorsza niż dzisiaj. Stąd po 5 tys. km olej wymieniać powinni tylko właściciele motocykli, skuterów, aut wyczynowych, pojazdów off-roadowych.

Producenci oleju coraz częściej oferują swoim klientom tzw. Long Life, czyli środek smarny, którego wymiana miałaby być wykonywana nie wcześniej niż po przejechaniu 30-35 tys. km. To jednak wątpliwa innowacja, a poza tym jeszcze do niej wrócimy. Na razie skupmy się na silnikach. To od nich także zależy ilość zużywanego oleju. Współczesne jednostki, zwłaszcza z turbodoładowaniami korzystają bardziej. Warto więc mieć tego świadomość.

Long Life – czy to w ogóle ma sens?

Przyjrzyjmy się bliżej rozwiązaniu, które jakiś czas temu na rynku zadebiutowało. Mowa o oleju Long Life, czyli w wolnym tłumaczeniu takim środku smarnym, który zapewnia długotrwałe korzystanie bez konieczności jego wymiany. Najczęściej tego rodzaju oferty padają w kierunku osób posiadających auta we flocie, np. firmowe. Mniejsze koszty eksploatacji są mile widziane.

Czy jednak można zawierzyć producentom i wiedząc, jak często wymieniać olej w silniku w normalnym trybie, robić to przynajmniej dwukrotnie rzadziej? I tak, i nie. Jak źle dobrany olej może doprowadzić do uszkodzenia silnika, tak środek smarny zwany Long Life może wpłynąć negatywnie na jednostkę napędową. Na przykład może dojść do obrócenia panewek, a w efekcie do całkowitego zniszczenia silnika i wymiernych kosztów.

Niektórzy właściciele aut, głównie pochodzących z Niemiec, muszą uważać na tego typu rozwiązania. Mówi się, że Long Life sprawdza się głównie wtedy, gdy auto użytkowane jest w trasie i pod umiarkowanym obciążeniem, a więc nie jest to olej dla laika, który będzie cieszył się, że wymianę zrobi dopiero po przejechanych 30 tys. km. Warto mieć to na uwadze.

Jak często wymieniać olej w silniku?

Czego słuchać się bardziej, zastanawiając się, jak często wymieniać olej w silniku? Z jednej strony mamy przebieg, czyli najczęstszą „jednostkę analityczną” w motoryzacji. Biorąc ją pod uwagę, olej w silniku powinien być wymieniany raz na 10-15 tys. km przebiegu. Warto także przy okazji dokładnie przestudiować zalecenia producenta i stosować środek smarny o odpowiedniej lepkości i jakości.

Tam, gdzie mamy do czynienia z 6- i 8-cylindrowymi silnikami, tam wymiana zwykle zalecana jest do 20 tys. km. Zwykle w zbiornikach jest bowiem od 6 do 8 litrów oleju i jest on w lepszym stanie po 10 czy 15 tys. km niż w standardowych silnikach, zwłaszcza z turbiną. Ale warto także wiedzieć, że przy częstym użytkowaniu samochodu na autostradach i drogach szybkiego ruchu, dobrze zrobić wymianę oleju po około od 8 do 12 tys. km.

Niektórzy nie patrzą na przebieg, a pilnują daty. W autach eksploatowanych mocniej i częściej wymieniają olej do 6-8 miesięcy. Z kolei takim klasycznym terminem jest raz do roku. W ten sposób powinno się uniknąć problemów z jednostką napędową. Warto jednak pamiętać, że wszystko zależy od jakości i specyfiki danego motoru. Dlatego nie można jednoznacznie powiedzieć, kiedy niezbędna jest zmiana.

Sytuacje specjalnego przeznaczenia

Bardzo ważna jest jednak kontrola. Zwłaszcza silniki z turbodoładowaniem lubią pić olej, więc dolewanie środka smarnego w przypadku tego rodzaju maszyn jest właściwie naturalne. Są jednak sytuacje, w których potrzebna jest częstsza zmiana lub po prostu kontrola całego układu jest niezbędna. Najczęściej chodzi o komfort i bezpieczeństwo. Wymiana oleju je zapewnia.

Momenty, w których bezzwłocznie trzeba wymienić środek smarny, to choćby awaria uszczelki pod głowicą. Nie można liczyć, że po takiej naprawie, dalej nie będziesz wiedział, jak często wymieniać olej. To po prostu problem, który tego wymaga. Awarie, przez które najczęściej wymiana oleju była konieczna, to choćby:

  • przegrzanie oleju w silniku,
  • remont generalny jednostki napędowej,
  • prace wymagające otwarcia motoru itp.

Warto także wymienić olej zaraz po zakupie samochodu, by mieć pewność, że w zbiorniku znajduje się środek odpowiedniej marki. Trzeba też pamiętać o środku smarnym w nowych autach, koniecznie maksymalnie po 10 tys. km.

Czy warto wymieniać olej częściej, niż to wskazane?

Choć producenci i mechanicy teoretycznie, mówiąc o tym, jak często wymienić olej w silniku, wspominają o 15 tys. km i nie więcej niż roku, to jednak optymalna liczba jest trudna do oszacowania. Warto więc przeprowadzać kontrolę w zbiorniku na bieżąco i poznać samochód, by mieć pewność, że z jednostką napędową nie dzieje się nic zdrożnego.

Następny artykuł