ZDrogi.pl > Porady > Jak często trzeba wymieniać filtr paliwa w samochodzie?
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:44

Jak często trzeba wymieniać filtr paliwa w samochodzie?

Jak często trzeba wymieniać filtr paliwa w samochodzie?
YouTube: UseTool EN

Dlaczego trzeba pamiętać o wymianie filtra paliwa?

Znamy takich, którzy machną tylko ręką i powiedzą: „no przecież nic się nie stanie, to tylko paliwo”. I jeśli akurat jeżdżą nowoczesnym Dieslem z systemem Common Rail, to uda im się uchronić przed poważną awarią wtryskiwaczy. Ale warto wiedzieć, że im nowsza konstrukcja, tym zaniedbania widać o wiele bardziej i ryzyko awarii silnika wzrasta.

Nie każdy wie, jak często należy wymieniać filtr paliwa, ale to nie oznacza, że można tego nie robić wcale. A nierzadkie są sytuacje, gdy mechanik – szukający problemów z silnikiem po zapaleniu się czerwonej kontrolki jednostki napędowej – natrafia na całkowicie zatkany filtr paliwa, który w układzie znajdował się od nowości! Nic dziwnego, że motor nie chciał pracować normalnie.

Stary filtr to nie tylko ryzyko, że kurz, opiłki metali, brud i inne zanieczyszczenia dostaną się do układu wtryskowego, ale także zmniejszenie mocy silnika. Osiągi zaczynają być nierzeczywiste, może dojść do uszkodzenia wtryskiwaczy, a na pewno trzeba będzie pomyśleć o ich wyczyszczeniu i regeneracji. Tak mała rzecz, jak filtr paliwa, może doprowadzić do poważnych problemów.

Kiedy przyszedł czas na wymianę filtra?

No dobrze, ale skąd masz wiedzieć, że to właśnie teraz, że dziś trzeba wymienić filtr? Jak często należy wymieniać filtr paliwa, by wszystko pracowało na najwyższych obrotach? Oczywiście odpowiedź może być tylko jedna: to zależy. Każdy układ jest inny. Zupełnie inaczej zachowują się silniki benzynowe, inne są silniki wysokoprężne, a zależy to także od ich konstrukcji.

Pierwsze wskazanie, które warto sprawdzić, to informacja od producenta. Zwykle znajdziesz ją w instrukcji obsługi pojazdu. Najczęściej jednak przedział jest określony między 30 tys. a 120 tys. km. Rozbieżność jest wyjątkowo duża. Zależy oczywiście od rodzaju napędu, marki samochodu i jednostki napędowej, która została zamontowana w danym modelu.

Warto jednak mieć świadomość, że lepiej filtr wymienić, niż o tym zapomnieć. Dlatego większość mechaników zaleca wymianę raz do roku, jeśli samochód średnio przejeżdża nie więcej niż 15 tys. km. Wszystko dlatego, że potencjalne ryzyko drogiej naprawy jest zbyt duże, by tak małą rzecz zaniedbać. Dodatkowo, jeśli jeździsz autem z silnikiem Diesla, to wymiany dokonuje się przed każdą zimą, by uniknąć problemów z rozruchem.

Wymiana filtra paliwa – samodzielnie czy u specjalisty?

Skoro trzeba to robić tak często, to może chociaż można samodzielnie, bez wizyty w warsztacie? Oczywiście, że tak, nie jest to bardzo skomplikowane. Znów trzeba jednak pamiętać, że niektóre modele mają tak skonstruowany układ paliwowy, że nie będzie łatwego dojścia do filtra. W takich markach raczej nie uda się to bez częściowego rozebrania elementów pod maską, a więc lepiej nie robić tego samodzielnie.

Jednak w wielu nowszych autach metalową puszkę z przewodami paliwowymi można dość łatwo zlokalizować. Najczęściej zlokalizowany jest on w okolicach kolumn MacPhersona lub ściany grodziowej komory silnika. Innym razem, raczej w starszych wersjach, znajdziesz go w okolicach zbiornika paliwa pod spodem auta lub wzdłuż przewodów paliwowych.

Jeśli już wiesz, gdzie jest oraz jak często należy wymieniać filtr paliwa, możesz przystąpić do pracy. Zaciśnij gumowe zakończenia przewodów i zdejmij z nich opaski. Wyciągnij stary filtr, a następnie w jego miejsce nałóż nowy, uważając, by kierunek przepływu był odpowiednio ulokowany. Na koniec musisz powtórzyć mocowanie gumowych przewodów w taki sam sposób, jak były. I gotowe.

Czy na filtrze paliwa warto oszczędzać?

Dlaczego kierowcy zwykle unikają szybkiej wymiany filtra paliwowego? Być może wynika to z tego, że od razu nie odcina zapłonu i nie przeszkadza w jeździe. Działanie zanieczyszczeń jest ukryte, trudne do zauważenia od razu, ale metodyczne. Przypomina kroplę drążącą skałę. A trzeba pamiętać, że cena wymiany, nawet u mechanika, nie jest droga. W porównaniu z tym, co może się zepsuć bez niej, naprawdę warto wiedzieć, jak często należy wymieniać filtr paliwa. I robić to regularnie.

Powiązane