Indywidualna rejestracja - jak załatwić, ile kosztuje, czy warto?
Jakie tablice i od kiedy można indywidualizować?
Dla wielu pomysł zamontowania indywidualnych tablic rejestracyjnych jest dość nowy. W praktyce jednak pojawiły się one dokładnie wówczas, gdy w Polsce zaczęto zmieniać stare, czarne blachy na nowe, już białe. Można więc oficjalnie powiedzieć, że personalizacja pojawiła się 1 maja 2000 roku i od początku miała pozwolić się wyróżnić tym, którzy tego potrzebowali.
Co jednak ciekawe, to to, że ustawodawca nie przewidział możliwości zmiany numerów tablicom zmniejszonym, ale w samochodach osobowych, oraz w autach zabytkowych. To oznacza, że de facto grono osób, które mogą mieć spersonalizowane tablice, jest dość wąskie. Oczywiście teoretycznie może to zrobić każdy z nas, ale w praktyce wielu wcale o tym nie myśli.
Co takiego można wpisać w tablice? Czy rzeczywiście ich brzmienie może być dowolnie kształtowane przez kierowcę? Oczywiście, że nie, bo przecież jest szereg różnych obostrzeń z tym związanych. O zasadach jeszcze będzie, ale zanim, to warto zastanowić się, kto decyduje się na zmiany. Statystyki mówią, że najczęściej takie tablice pojawiają się na całkiem nowych, nierzadko sportowych autach.
Jakie zasady obowiązują przy wyborze tablic rejestracyjnych?
Zasady są dość proste, czyli dokładnie takie same, jak w przypadku normalnych tablic. Obecnie każde blachy muszą być rejonizowane, bo są dopasowywane do miejsca zamieszkania właściciela. A skoro tak, to nie można zrezygnować z tzw. wyróżnika województwa, nawet w indywidualnych tablicach rejestracyjnych. Nie trzeba za to trzymać się oznaczenia powiatów.
Co zatem musi znaleźć się po literze odpowiadającej województwu? Tzw. cyfra kontrolna, która ma za zadanie zindywidualizować i umożliwić sprawdzenie poprawności wyrobionych tablic. Jest to zabezpieczenie przed fałszerstwami. W związku z tym pierwsze dwa znaki zawsze będą podobne, zależne od województwa:
B0-B9 – podlaskie,
C0-C9 – kujawsko-pomorskie,
D0-D9 – dolnośląskie,
E0-E9 – łódzkie,
F0-F9 – lubuskie,
G0-G9 – pomorskie,
K0-K9 – małopolskie,
L0-L9 – lubelskie,
N0-N9 – warmińsko-mazurskie,
O0-O9 – opolskie,
P0-P9 – wielkopolskie,
R0-R9 – podkarpackie,
S0-S9 – śląskie,
T0-T9 – świętokrzyskie,
W0-W9 – mazowieckie,
Z0-Z9 – zachodniopomorskie
Kolejne litery i cyfry są już dowolne. To tzw. wyróżnik indywidualny, który może zawierać od 3 do 5 znaków, bez polskich znaków, a cyframi może być nie więcej niż dwa ostatnie znaki. Wyróżnik nie może być także wyrazem obraźliwym nie tylko w rozumieniu języka polskiego, ale także obcego.
Koszt indywidualnych tablic rejestracyjnych
Kwota, jaką trzeba zapłacić za tego rodzaju tablice, jest dość wysoka. Indywidualne tablice rejestracyjne kosztują 500 złotych dla motocykli i 1000 złotych dla samochodów osobowych czy ciężarowych. Czas oczekiwania na blachy to zwykle do 3 tygodni. W tym czasie auto musi poruszać się na jakichś tablicach, więc za wyrobienie tymczasowych należy zapłacić. 37,75 złotych w przypadku motocykli i 62 złote w przypadku zwykłych aut.