Geometria kół. Czym jest i jak wpływa na jazdę
Na czym polega geometria kół
Geometria kół to ustawienia (w tym ustawienia zbieżności kół), które powinniśmy cyklicznie sprawdzać i w razie potrzeby zmieniać. Polega na odpowiednim ułożeniu opon. Na fundamentalne właściwości ustawienia ogumienia składa się: zbieżność kół, kąt ich pochylenia, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy, a także kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.
Wytyczne w kwestii korekt są ustalane przez producentów samochodów. Na zmianę geometrii wpływa eksploatacja części zawieszenia wynikających z wjechania m.in. w dziurę, kolizji bądź wypadku lub jeśli doszło do zamontowania nowych opon. Trzeba też zwrócić uwagę, że jeśli doszło do poważnego wypadku to przywrócenie prawidłowych ustawień może być niewykonalne np. gdy podwozie zostało mocno skrzywione.
Po czym poznać, że mamy źle ustawioną geometrię. Co ile powinno się kontrolować stan
Objaw nieprawidłowości jest kilka. Niepokój może wzbudzać nadmierna praca kierownicą (wszelkie korekty, kontrowanie) spowodowana ściąganiem na jedną ze stron, opóźniona reakcja samochodu na ruchy kierownicą czy charakterystyczny pisk przy pokonywaniu zakrętów. Innymi symptomami jest znaczne przyspieszone zużycie opon, elementów zawieszenia i układu kierowniczego czy większe spalanie. Powszechnie przyjęło się aby geotermię kół sprawdzać raz do roku a najodpowiedniejszą porą na ten proceder jest wiosna.
W porze zimowej nasze pojazdy są bardziej narażone na taką usterkę wynikających z trudniejszych warunków atmosferycznych. W odmiennych przypadkach zaleca się kontrolę geometrii po sezonowej wymianie opon bądź zamontowaniu nowego zestawu ogumienia, po każdorazowej naprawie zawieszenia czy układu kierowniczego.
Sugerujemy też weryfikować ustawienia po wypadku, kolizji czy po wjechaniu w większą nierówność. Jeśli jesteśmy zmęczeni jazdą i nie czujemy się komfortowo za kierownicą to może oznaczać defekt tego podzespołu.
Czy można samodzielnie zweryfikować geometrię kół
W przypadku takich defektów jesteśmy skazani na pomoc fachowców. Sam koszt takiego sprzętu jest bardzo wysoki. Ponadto jest bardzo skomplikowany i trzeba posiadać odpowiednie kwalifikacje i umiejętności aby móc posługiwać się takim urządzeniem. Mechanik musi posiadać też dostęp do zaleceń producenta.
Średni koszt takiej usługi waha się w przedziale od 50 do 150 zł. Przy rozszerzonych badaniach cena może wzrosnąć do 250 zł. Aby kontrola była prawidłowa konieczne jest sprawne działanie zawieszenia i układu kierowniczego.
Podstawową kwestią przy tej operacji jest weryfikacja i regulacja zbieżności kół. Jest to wartość przedstawiająca wzajemne położenie kół względem siebie. Może wystąpić zbieżność dodatnia gdy opony są skierowane do wewnątrz, natomiast o zbieżności ujemnej mówimy w przypadku kół skierowanych na zewnątrz.
Sprawdzany jest także kąt pochylenia/nachylenia kół. To kąt między pionem a płaszczyzną koła. Jeśli występuje pochylenie na zewnątrz to mamy do czynienia z dodatnim kątem pochylenia. Ujemny kąt zaś następuje w sytuacji kiedy koło jest pochylone do wewnątrz.
Poza tym procedura ustawień geometrii kół obejmuje również: kąt wybiegu, pochylenia sworznia zwrotnicy przedniego koła, różnicowy mechanizmu kierowniczego, wysokość pojazdu z tyłu i przodu, przesunięcie koła (np. w autach sportowych) czy ustawienia przegubu kulowego dolnego i górnego (np. w pickupach).
Mechanik przed sprawdzeniem geometrii opon musi przede wszystkim wnikliwie zweryfikować trzy elementy wpływające na odpowiednie ustawienie. Pierwszy z nich to kontrola silentbloków wahacza. Części te łączą wahacz z nadwoziem, a ewentualna wymiana kosztuje około 200 zł. Następnie musi przejrzeć sworznie wahaczy, które połączone są ze zwrotnicami.
Ich zużycie sygnalizuje stukanie przy jeździe na nierównej powierzchni. Dodatkowo fachowiec powinien skontrolować sprawność drążka kierowniczego wraz z jego końcówką. Tutaj cena za nowy egzemplarz może wynosić nawet do 300 zł.