ZDrogi.pl
Filtr DPF w dieslach. Co go niszczy i jak możemy o niego zadbać

Foter.com

Filtr DPF w dieslach. Co go niszczy i jak możemy o niego zadbać?

1 Marca 2021

Autor tekstu:

Redaktor zDrogi.pl

Udostępnij:

Silniki diesla są wyposażone w filtry DPF, które zostały stworzone z myślą o ekologii. O ile jego funkcjonalność faktycznie wpływa na obniżenie emisji szkodliwych gazów, o tyle jego awaria wiąże się wymianą podzespołu. W takim wypadku trzeba się liczyć z

Budowa i właściwości filtra

Filtr cząstek stałych, czyli w skrócie filtr DPF (diesel particulate filter) lub w zależności od marki samochodu FAP (filtre à particules) jest odpowiedzialny za oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek sadzy i popiołu. Filtr eliminuje wydobywanie się czarnego dymu charakterystycznego dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. Element należy do układu wydechowego i przeważnie znajduje się tuż za katalizatorem.

Konstrukcja filtra ze stali nierdzewnej przypomina metalową puszkę i zawiera specjalne kanały, które są ułożone równolegle względem siebie. Zawarta wewnątrz siatka wyłapuje spaliny przenikające przez porowate ścianki, które zapobiegają przedostaniu się sadzy do atmosfery.

Czynniki szkodliwe dla pracy filtra

Wpływ na prawidłowe działanie filtra cząstek stałych ma nasz styl jazdy oraz w jakich warunkach eksploatujemy pojazd. Filtry DPF zdecydowanie najgorzej znoszą przemieszczanie się w warunkach miejskich. Jednostka napędowa nie jest w stanie się rozgrzać na krótkim dystansie do optymalnej temperatury co przyspiesza zapchanie komponentu przez osady węgla i popiołu.

Jeśli często poruszamy się w takich okolicznościach to sugerujemy wybrać się czasem na dłuższą podróż i koncentrować się na odpowiedniej jeździe opierającej się utrzymaniu stałej prędkości oraz obrotów silnika. Takim sposobem osiągniemy optymalne parametry silnika co umożliwi wypalenie zgromadzonej na filtrze sadzy. Radzimy też w miarę możliwości nie przyspieszać gwałtownie na niskich obrotach silnika. W innym wypadku niespalone paliwo przedostanie się do układu wydechowego.

Na potencjalną usterkę filtra DPF znaczenie ma także defekt poszczególnych części jak: wtryskiwacze, turbosprężarka, uszczelniacze zaporowe, a także tankowanie niskiej jakości oleju napędowego, stosowanie innego oleju silnikowego niż zaleca producent oraz zanieczyszczenie filtra powietrza. Awarii filtra DPF towarzyszy nadmierne spalanie paliwa czy spadek mocy jednostki napędowej. Innym symptomem mogą być świecące kontrolki na desce rozdzielczej bądź nadprogramowa ilość oleju w silniku wynikająca jego rozcieńczaniem ropą.

Jak zapobiec niszczeniu. Czy można usunąć filtr DPF ?

Tak jak napisaliśmy w poprzednim akapicie, filtr cząstek stałych nie toleruje jazdy na krótkich dystansach dlatego powinniśmy cyklicznie wyruszyć w dalszą podróż starając się utrzymać stałą prędkość oraz obroty silnika oraz unikać gwałtownego przyspieszania na niskich obrotach. Żywotność filtra DPF wydłuży także regularna wymiana oleju silnikowego, zgodnego ze wskazówkami producenta i stała kontrola stanu odpowiednich podzespołów jak turbosprężarka, które wpływają na pracę filtra.

Korzystajmy również z paliwa wyższej jakości i omijajmy szerokim łukiem stacje gdzie olej napędowy ma wątpliwą reputację. Na poprawną eksploatację wpływ ma także okresowy i dobrze wykonany serwis i wymiana wyeksploatowanych części.

Skoro awaria filtra DPF niesie za sobą ryzyko dużych wydatków to może warto się go pozbyć ? Co prawda istnieją warsztaty, które oferują taki zabieg, aczkolwiek nie warto korzystać z takiej opcji. Przede wszystkim samochód będzie wytwarzać mocno trujące i rakotwórcze spaliny szkodliwe zarówno dla użytkownika i pasażerów auta, jak i całego otoczenia.

Usunięcie filtra DPF dodatkowo jest nielegalne i może skutkować odebraniem dowodu rejestracyjnego oraz trudnościami podczas przeglądu technicznego. Likwidacja tego komponentu grozi również wysokimi grzywnami szczególnie jeśli mamy zamiar poruszać się samochodem poza granicami naszego kraju. Kary mogą sięgać nawet kilku tysięcy Euro.

Filtr cząstek stałych znajdujący się w silnikach diesla jest niezbędną częścią, który wpływa na poprawę środowiska, jednak przy złym użytkowaniu może być kłopotliwym elementem. Warto przestrzegać powyższych wskazówek i pamiętać, że wymiana filtra nie zawsze jest konieczna. Czasem wystarczy jego regeneracja co jest zdecydowanie tańszą usługą.

Redaktor zDrogi.plAutor

redaktor

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@zdrogi.pl

Podobne artykuły

Jak należy poprawnie korzystać z kierunkowskazów w trakcie wyprzedzania

Porady

Czy włączać kierunkowskaz przy wyprzedzaniu? Kierowcy często popełniają błąd

Czytaj więcej >
Prosta metoda za 5 zł pozwoli zabezpieczyć auto przed kradzieżą

Porady

Folia na złodzieja. Wystarczy 5 zł, aby złodziej odszedł niepocieszony- Wideo

Czytaj więcej >
Kiedy pasażer może zostać ukarany mandatem?

Porady

Kiedy możemy otrzymać mandat za pasażera, a kiedy on zostanie ukarany?

Czytaj więcej >

Porady

Czy można objeżdżać rondo dookoła prawym pasem? Wielu kierowców popełnia prosty błąd

Czytaj więcej >
Wystarczy 170 zł, aby zyskać nowe uprawnienia. Wielu kierowcom ułatwi to życie

Porady

Wystarczy wydać 170 zł, aby zyskać nowe uprawnienia. Niewielu kierowców o tym wie

Czytaj więcej >
Jak uzyskać lepsze odszkodowanie?

Porady

Jak uzyskać lepsze odszkodowanie?

Czytaj więcej >