ZDrogi.pl > Porady > Filtr DPF w dieslach. Co go niszczy i jak możemy o niego zadbać?
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:42

Filtr DPF w dieslach. Co go niszczy i jak możemy o niego zadbać?

Filtr DPF w dieslach. Co go niszczy i jak możemy o niego zadbać
Foter.com

Budowa i właściwości filtra

Filtr cząstek stałych, czyli w skrócie filtr DPF (diesel particulate filter) lub w zależności od marki samochodu FAP (filtre à particules) jest odpowiedzialny za oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek sadzy i popiołu. Filtr eliminuje wydobywanie się czarnego dymu charakterystycznego dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. Element należy do układu wydechowego i przeważnie znajduje się tuż za katalizatorem.

Konstrukcja filtra ze stali nierdzewnej przypomina metalową puszkę i zawiera specjalne kanały, które są ułożone równolegle względem siebie. Zawarta wewnątrz siatka wyłapuje spaliny przenikające przez porowate ścianki, które zapobiegają przedostaniu się sadzy do atmosfery.

Czynniki szkodliwe dla pracy filtra

Wpływ na prawidłowe działanie filtra cząstek stałych ma nasz styl jazdy oraz w jakich warunkach eksploatujemy pojazd. Filtry DPF zdecydowanie najgorzej znoszą przemieszczanie się w warunkach miejskich. Jednostka napędowa nie jest w stanie się rozgrzać na krótkim dystansie do optymalnej temperatury co przyspiesza zapchanie komponentu przez osady węgla i popiołu.

Jeśli często poruszamy się w takich okolicznościach to sugerujemy wybrać się czasem na dłuższą podróż i koncentrować się na odpowiedniej jeździe opierającej się utrzymaniu stałej prędkości oraz obrotów silnika. Takim sposobem osiągniemy optymalne parametry silnika co umożliwi wypalenie zgromadzonej na filtrze sadzy. Radzimy też w miarę możliwości nie przyspieszać gwałtownie na niskich obrotach silnika. W innym wypadku niespalone paliwo przedostanie się do układu wydechowego.

Na potencjalną usterkę filtra DPF znaczenie ma także defekt poszczególnych części jak: wtryskiwacze, turbosprężarka, uszczelniacze zaporowe, a także tankowanie niskiej jakości oleju napędowego, stosowanie innego oleju silnikowego niż zaleca producent oraz zanieczyszczenie filtra powietrza. Awarii filtra DPF towarzyszy nadmierne spalanie paliwa czy spadek mocy jednostki napędowej. Innym symptomem mogą być świecące kontrolki na desce rozdzielczej bądź nadprogramowa ilość oleju w silniku wynikająca jego rozcieńczaniem ropą.

Jak zapobiec niszczeniu. Czy można usunąć filtr DPF ?

Tak jak napisaliśmy w poprzednim akapicie, filtr cząstek stałych nie toleruje jazdy na krótkich dystansach dlatego powinniśmy cyklicznie wyruszyć w dalszą podróż starając się utrzymać stałą prędkość oraz obroty silnika oraz unikać gwałtownego przyspieszania na niskich obrotach. Żywotność filtra DPF wydłuży także regularna wymiana oleju silnikowego, zgodnego ze wskazówkami producenta i stała kontrola stanu odpowiednich podzespołów jak turbosprężarka, które wpływają na pracę filtra.

Korzystajmy również z paliwa wyższej jakości i omijajmy szerokim łukiem stacje gdzie olej napędowy ma wątpliwą reputację. Na poprawną eksploatację wpływ ma także okresowy i dobrze wykonany serwis i wymiana wyeksploatowanych części.

Skoro awaria filtra DPF niesie za sobą ryzyko dużych wydatków to może warto się go pozbyć ? Co prawda istnieją warsztaty, które oferują taki zabieg, aczkolwiek nie warto korzystać z takiej opcji. Przede wszystkim samochód będzie wytwarzać mocno trujące i rakotwórcze spaliny szkodliwe zarówno dla użytkownika i pasażerów auta, jak i całego otoczenia.

Usunięcie filtra DPF dodatkowo jest nielegalne i może skutkować odebraniem dowodu rejestracyjnego oraz trudnościami podczas przeglądu technicznego. Likwidacja tego komponentu grozi również wysokimi grzywnami szczególnie jeśli mamy zamiar poruszać się samochodem poza granicami naszego kraju. Kary mogą sięgać nawet kilku tysięcy Euro.

Filtr cząstek stałych znajdujący się w silnikach diesla jest niezbędną częścią, który wpływa na poprawę środowiska, jednak przy złym użytkowaniu może być kłopotliwym elementem. Warto przestrzegać powyższych wskazówek i pamiętać, że wymiana filtra nie zawsze jest konieczna. Czasem wystarczy jego regeneracja co jest zdecydowanie tańszą usługą.

Powiązane