Felgi malowane proszkowo - zalety, wady, cena
Malowanie proszkowe krok po kroku
Oczywiście trzeba zacząć od demontażu felgi i opon z nich. Należy je sprawdzić i ocenić, jak bardzo są zniszczone. Jeśli na powierzchni widać uszkodzenia mechaniczne, to przed malowaniem proszkowym felg, należy usunąć je i wyprostować całość. Ważne jest także wyrównanie rantów i zespawanie pęknięć. Całą pracę warto wykonywać, o ile nie doszło do uszkodzenia osi felgi.
Drugi etap należy zacząć od oczyszczenia elementu i usunięcia starych powłok lakierniczych. Warto także pozbyć się korozji. Zwykle najpierw felgi należy poddać czyszczeniu chemicznemu, by nie uszkodzić powierzchni. Teraz w końcu można przejść do nakładania farby. Oczywiście na początek należy nałożyć warstwę podkładową. Zwykle nakłada się 2-3 warstwy.
Czas na lakier właściwy, tzw. bazowy. Należy nanosić go specjalnymi urządzeniami natryskowymi. Dzięki temu, że drobiny opuszczające dyszę są naładowane przeciwnie do felg, bardzo dokładnie pokrywają całą powierzchnię. Teraz należy wygrzać felgę w temperaturze od 160 do 210 stopni, w czterech etapach. W ten sposób farba jest zespolona z powierzchnią felgi i ta uzyskuje większą odporność.
Zalety proszkowego malowania felg
Już sam sposób malowania wskazuje na zalety tej metody. Malowanie proszkowe felg pozwala na łatwe i szybkie malowanie, które zawsze jest równomierne. Odpowiednie użycie proszku daje gwarancję, że przedmiot będzie pomalowany o wiele lepiej niż po klasycznym lakierowaniu. Nadmiar substancji nie przywiera do felgi, a więc i nie tworzy w jednym miejscu grubszej powłoki niż w innym.
Wielkim plusem jest skład proszku. Nie zawiera on substancji rozpuszczalnikowych, które są szkodliwe nie tylko dla nas i naszego zdrowia, ale także dla środowiska. Jest to więc metoda bardziej ekologiczna. W ten sposób nie przyczyniamy się do emitowania do atmosfery lotnych związków organicznych, które wpływają na powstawanie smogu fotochemicznego.
Wytrzymałość malowanego elementu także jest wielkim plusem metody proszkowej. Zabezpiecza ona części przed korozją, wilgocią, działaniem promieni słonecznych czy soli o wiele lepiej niż lakierowanie. Dlatego większość aut z południa Europy, z krajów basenu Morza Śródziemnego, jest malowana właśnie w ten sposób.
Wady malowania proszkowego
Czy malowanie proszkowe felg ma jakieś wady? Oczywiście, że tak, choćby to, że nie można go wykonać samodzielnie, a zatem znacząco rosną koszty. Przygotowanie całego procesu jest bardzo skomplikowane, a przede wszystkim o wiele bardziej czasochłonne niż w przypadku lakierowania. Trzeba zadbać o to, by felga była naprawdę dobrze wyczyszczona, a więc po prostu zdać się na fachowców.
I właśnie ceny są podawane jako największy minus tego rodzaju malowania. Za renowację kompletu felg wykonanych ze stali trzeba zapłacić średnio 400-500 złotych. Z kolei felgi aluminiowe są jeszcze droższe i za jedną trzeba wyłożyć około 200 złotych. Ale efekt przechodzi oczekiwania, więc czasem warto dołożyć, by potem nie musieć płacić po fakcie.