ZDrogi.pl > Porady > Dlaczego konserwacja podwozia jest tak ważna
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:44

Dlaczego konserwacja podwozia jest tak ważna

BMW
Foter.com

Jak wygląda proces konserwacji podwozia

Sama konserwacja podwozia polega na zabezpieczeniu powierzchni podwozia aby była jak najbardziej odporna na wszelkie zanieczyszczenia oraz korozję. Przed nałożeniem jakichkolwiek preparatów należy dokładnie osłonić układ wydechowy, elementy zawieszenia i hamulce oraz umyć pod wysokim ciśnieniem podwozie z ziemi, błota, kurzu i innych zabrudzeń. Po przeschnięciu można wziąć się za kolejne czynności. Jeśli zdążyły się już pojawić ślady korozji, to koniecznie trzeba się ich pozbyć. Taki punkt powinien zostać zeszlifowany, a w razie potrzeby należy zainstalować nową blachę.

Następnie podwozie poddaje się odtłuszczaniu do czego niezbędna będzie benzyna ekstrakcyjna. Na koniec pozostało nanieść na powierzchnię podkład zawierający cynk. Po odczekaniu przynamniej 12 godzin nakładamy drugą warstwę aby uzyskać odpowiednią grubość powłoki zabezpieczającej.

Ile kosztuje taka usługa i czy można dokonać konserwacji samodzielnie ?

W pierwszej kolejności należy skorzystać z usług firm, które specjalizują się w tego typu pracach. Zlecanie konserwacji fachowcom, którzy wykonują takie czynności od czasu do czasu może grozić poważnymi konsekwencjami, ponieważ mogą nie przestrzegać wszystkich niezbędnych czynności. Często zdarza się, że tacy fachowcy nakładają warstwę zabezpieczającą na zanieczyszczoną powierzchnię co jest karygodnym błędem. Właściciel pojazdu jest w pełni przekonany, że jego samochód został należycie zabezpieczony, tymczasem pod warstwą ochronną rozwija się proces korodowania.

Ostateczna cena za konserwację jest uzależniona od szeregu czynników takich jak: rodzaj i model auta, stan podwozia, ilość i jakość środków zabezpieczających czy renoma warsztatu. Ostateczny koszt waha się w przedziale od 450 zł do nawet 1500 zł jeżeli mówimy o dużych maszynach typu pickup. Cała procedura powinna zostać wykonywana co 4 – 6 lat.

Konserwację nadwozia można wykonać także samodzielnie. Wbrew pozorom nie jest to zbyt skomplikowana operacja, aczkolwiek wymaga to sporej dokładności oraz dużego pokładu czasu w zależności od stanu podwozia. W przeciwnym wypadku cała nasza praca pójdzie na marne. Ponadto musimy mieć odpowiednie warunki do pracy i posiadać podnośnik warsztatowy czy myjkę wysokociśnieniową wraz z odpowiednimi środkami. Pamiętajmy też, że cała powierzchnia nie może być nawet w małym stopniu wilgotna.

Preparaty antykorozyjne będą najlepiej spełniać swe właściwości kiedy będą nakładane w suchych i ciepłych warunkach. Oczywiście pamiętajcie o własnym bezpieczeństwie. Pomieszczenie musi być dobrze wentylowane oraz zaopatrzyć się w maskę oraz gogle.

Dodatkowe zabezpieczenie podwozia

Przy zakupie samochodu z salonu warto spytać dilera o taką opcję szczególnie jeżeli nabywamy auto terenowe bądź dostawcze. Takie modele są bardziej podatne na powstawanie korozji podobnie jak pojazdy japońskich marek. W przypadku aut używanych koniecznie zwróćcie uwagę na kilka detali, które pomogą wam zaoszczędzić czasu, pieniędzy i nerwów.

Świeżo zabezpieczone podwozie jest pierwszym sygnałem ostrzegawczym. Taki manewr może być wykonany aby ukryć wszelkie uszkodzenia mechaniczne. Podobnie w sytuacji kiedy zauważymy lśniącą masę bitumiczną. Sugerujemy wówczas poszukanie innego samochodu.

Jak widać konserwacja podwozia jest bardzo ważna i nie warto jej bagatelizować. Na stan podzespołu wpływ ma również wilgoć, a nawet sól drogowa, która przyspiesza powstawanie korozji. W związku z tym zalecamy po każdej zimie dokładnie umyć podwozie i nadkola. W kwestiach blacharskich lepiej zapobiegać niż leczyć i regularne czynności pielęgnacyjne utrzymają dłużej podwozie w dobrej kondycji podobnie jak wasz portfel, który zaoszczędzi pieniądze na naprawy.

Powiązane