ZDrogi.pl
Dlaczego falują obroty ? Gdzie szukać źródła problemu ?

Foter.com

Dlaczego falują obroty ? Gdzie szukać źródła problemu ?

1 Marca 2021

Autor tekstu:

Redaktor zDrogi.pl

Udostępnij:

Falujące obroty to symptom, że z jednostką napędową nie jest dobrze. Taki objaw powinien nas niepokoić i jak najszybciej należy zlokalizować źródło takiego stanu rzeczy. Gdzie szukać przyczyn i na ile poważna jest to usterka ?

Niezależnie od modelu samochodu, wieku oraz eksploatacji pojazd na biegu jałowym musi utrzymywać stałe obroty. O ile taki proceder występuje w niewielkim zakresie przy zimnym silniku, to nie musimy mieć obaw, że coś jest nie tak. Gorzej jeśli utrzymuje się to przez dłuższy czas, a sam silnik szarpie nawet w momencie gdy osiągnie optymalną temperaturę.

Za usterkę może odpowiadać szereg czynników. We współczesnych autach zazwyczaj jest to elektronika, która potrafi być kapryśna. W nowszych konstrukcjach pracę auta monitoruje wiele czujników jak: czujnik położenia wału korbowego, położenia przepustnicy, temperatury zasysanego powietrza, sondy lambda czy przepływomierza powietrza. Nie to jednak reguła i za złą pracę silnika może być odpowiedzialny inny element. Poniżej przedstawiamy najbardziej prawdopodobne opcje.

Filtry i pompa paliwa

Zabrudzone filtry zdecydowanie pogarszają parametry samochodu co wpływa także na falowanie obrotów. Rzadziej zdarza się aby przyczyna tkwiła w pompie choć warto zweryfikować czy nie doszło do awarii tego elementu.

Komputer

Tak jak wspomnieliśmy elektronika potrafi być awaryjna i ma to do siebie, że po prostu pewnego dnia przestaje działać. Wpływ na to mogą mieć m.in. uszkodzone czujniki. Instalacja nowego komputera to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. W większości przypadków możliwa jest naprawa jednostki, która jest znacznie tańszą alternatywą.

LPG

Samochody posiadające instalację gazową są szczególnie podatne na falujące obroty. Sam montaż LPG to poważny zabieg i najmniejszy błąd może spowodować kłopot, ponieważ zachodzi duża ingerencja w silnik oraz części ściśle współpracujące z jednostką napędową.

Przepływomierz

Kłopot może tkwić również w przepływomierzu. Winę za to ponoszą błędne informacje odnośnie przepływającego powietrza. Komputer chcąc utrzymać optymalne obroty dawkuje błędną ilość paliwa co uniemożliwia odpowiednią pracę silnika. Często taka awaria zdarza się w samochodach z zamontowaną instalacją gazową, zwłaszcza jeśli nie zostało to wykonane fachowo.

Przepustnica

Warto też sprawdzić stan zlokalizowanej przy kolektorze przepustnicy. Zbierający się brud powoduje, że do cylindrów doprowadzana jest ograniczona ilość paliwa co w konsekwencji wywołuje falowanie obrotów. Przepustnicę możemy oczyścić samodzielnie, a do tego celu przyda się specjalny płyn przeznaczony do układów paliwowych. Zaleca się jednak taką usługę powierzyć fachowcom, ponieważ niezbędna będzie powtórna kalibracja dolotu.

Przewody podciśnieniowe

Jeżeli przewody są nieszczelne, wówczas do silnika przedostaje się niepożądane powietrze, które jest zasysane przez jednostkę już za przepływomierzem. Mieszanka jest w takiej sytuacji nie ma odpowiednich właściwości. Chcący ustabilizować pracę silnika sterownik otrzymuje nieprawidłowe dane z sondy lambda, przepływomierza lub czujnika podciśnienia. Nieszczelność możemy wykryć samodzielnie wsłuchując się w pracę silnika.

Reduktor gazu

Także reduktor gazu może odpowiadać za falowanie obrotów w silniku zasilanym gazem. W pierwszej kolejności musimy go wyregulować, aczkolwiek nie zawsze to wystarcza bowiem element może być zapchany lub posiada uszkodzone membrany. Regulację należy przeprowadzić w warsztacie, a zwlekanie z tą czynnością zniszczy nasz silnik.

Silniczek krokowy

Ta część odpowiada za utrzymanie stałych obrotów. Silniczek również może ulec zabrudzeniu i wtedy trzeba usunąć brud z przewodów i wtyczki. Czasem jednak w wyniku wyeksploatowania konieczna okazuje się wymiana komponentu.

Sonda lambda

Błędne informacje dotyczących zawartości tlenu w spalinach przekłada się potem na pracę silnika. Skład mieszanki nie jest dobrany właściwie, a co za tym idzie sterownik zmuszony jest przejść w tryb awaryjny. Aby sprawdzić czy sonda lambda działa poprawnie trzeba skorzystać z komputera diagnostycznego.

Przyczynę falujących obrotów możemy zweryfikować oraz naprawić samodzielnie. Czasem jednak usterka jest poważniejsza i wtedy konieczna jest wizyta w warsztacie i podłączenie pojazdu do komputera diagnostycznego. Wówczas odnalezienie źródła problemu jest ułatwione, ponieważ mechanik ma dostęp do odczytów ze wszystkich sensorów, a ponadto można przeanalizować szczegóły o usterkach, z którymi zmagaliśmy się w przeszłości.

Redaktor zDrogi.plAutor

redaktor

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@zdrogi.pl

Podobne artykuły

Jak należy poprawnie korzystać z kierunkowskazów w trakcie wyprzedzania

Porady

Czy włączać kierunkowskaz przy wyprzedzaniu? Kierowcy często popełniają błąd

Czytaj więcej >
Prosta metoda za 5 zł pozwoli zabezpieczyć auto przed kradzieżą

Porady

Folia na złodzieja. Wystarczy 5 zł, aby złodziej odszedł niepocieszony- Wideo

Czytaj więcej >
Kiedy pasażer może zostać ukarany mandatem?

Porady

Kiedy możemy otrzymać mandat za pasażera, a kiedy on zostanie ukarany?

Czytaj więcej >

Porady

Czy można objeżdżać rondo dookoła prawym pasem? Wielu kierowców popełnia prosty błąd

Czytaj więcej >
Wystarczy 170 zł, aby zyskać nowe uprawnienia. Wielu kierowcom ułatwi to życie

Porady

Wystarczy wydać 170 zł, aby zyskać nowe uprawnienia. Niewielu kierowców o tym wie

Czytaj więcej >
Jak uzyskać lepsze odszkodowanie?

Porady

Jak uzyskać lepsze odszkodowanie?

Czytaj więcej >