ZDrogi.pl > Porady > Czym jest system keyless go, jakie ma wady i zalety, czy jest bezpieczny?
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:43

Czym jest system keyless go, jakie ma wady i zalety, czy jest bezpieczny?

Czym jest system keyless go, jakie ma wady i zalety, czy jest bezpieczny?
pixabay.com

Po co nam system keyless go?

Na początku wydaje się gadżetem, dodatkiem, którego nie potrzebujesz. Z czasem staje się czymś więcej, po prostu ułatwieniem każdego dnia. Idziesz z zakupami, masz kluczyk w przepastnej torebce, nie chce Ci się po niego sięgać do kieszeni. Za każdym razem ten system jest w stanie Ci pomóc. To tzw. pasywne blokowanie i odblokowywanie pojazdu robią wrażenie.

Nawet jeśli początkowo wydaje Ci się, że ten system nie ma dla Ciebie znaczenia, naprawdę uwierz nam, że się przydaje. Co to jest keyless go? Dzięki niemu odblokowywanie i blokowanie samochodu odbywają się na zasadzie łączności bezprzewodowej. Podobnie jest z rozruchem silnika i jego wyłączaniem. Oznacza to, że kierowca musi mieć tylko przy sobie kluczyk bezprzewodowy. Nie musi go wyciągać i niczego naciskać.

System działa poza nami, to znaczy kluczyk wysyła odpowiednie sygnały, które są przechwytywane przez nadajniki w samochodzie. W ten sposób można otworzyć drzwi przyciskiem na klamce, szybko podnieść klapę bagażnika bez konieczności wyciągania kluczy z torby czy odpalić auto i nie martwić się, że coś kołysze się nad prawą nogą, zwisając ze stacyjki.

Z jakich elementów składa się keyless go?

Aby system mógł działać, konieczna jest rozbudowa centralnego zamka. Dziś najczęściej jest to proponowane w standardzie, w związku z czym nowe auta są wypuszczane praktycznie już tylko z takim systemem. Do prawidłowego działania bezkluczykowego systemu potrzebne są:

  • Sterownik,

  • Nadajnik ID,

  • Moduły elektroniczne w klamkach drzwi,

  • Antena.

Wszystkie te elementy mają wpływ na funkcjonowanie tego układu. Co to jest keyless go i z czego się składa? Głównym elementem jest sterownik funkcji komfortowych. Może znajdować się w wielu miejscach, najczęściej z prawej strony pod deską rozdzielczą za schowkiem. To przez niego biegną impulsy z kluczyka do zamka, szyb, dachu, alarmu i wielu innych elementów.

Nadajnik ID stanowi połączenie pilota i urządzenia wysyłającego informację identyfikacyjną. W ten sposób samochód może rozpoznać ID, własny tylko dla tego danego urządzenia, i odblokować rygle w drzwiach czy na silniku. Nadajnik ma formę pilota. Do tego w klamkach, najczęściej przednich drzwi, zamontowane są czujniki, które blokują lub odblokowują siłowniki mechaniczne. Całość spina antena zamontowana w tylnym zderzaku, w drzwiach oraz w kabinie, by łatwo i dokładnie odbierać sygnał z tego konkretnego kluczyka.

Zanim porozmawiamy dokładniej o tym, co to jest keyless go i jak działa, warto dokładnie poznać konstrukcję nadajnika ID. Składa się z obudowy zabezpieczonej przed wodą bryzgową. W niej schowana jest antena, elementy elektroniczne i przyciski. Dokładny pomiar miejsca położenia jest bardzo ważny, bo dzięki temu nie będzie można zatrzasnąć kluczyka ani zamknąć auta bez zbliżenia się do pojazdu z aktywnym nadajnikiem. Ten wyposażony jest także w układ kontrolujący poziom naładowania baterii, jak również w zapasowy, fizyczny kluczyk.

W jaki sposób działa system bezkluczykowy?

Schemat działania systemu keyless go jest dość prosty. Polega na wysyłaniu sygnału i oczekiwaniu na odpowiedź. Wszystko zaczyna się od zbliżenia się z nadajnikiem ID na określoną odległość. Zwykle to do pół metra od drzwi lub bagażnika pojazdu. Wówczas anteny w środku są w stanie wykryć pojawienie się sygnału emitowanego przez kluczyk bez przerwy.

Wiedząc, co to jest keyless go, masz już przekonanie, że następny krok jest prosty. Naciskasz przycisk na klamce, rygle puszczają i auto stoi otworem. W rzeczywistości stoi za tym cała sekwencja ruchów. Kluczyk wysyła sygnał, auto go przechwytuje i odpowiada, odbezpieczając drzwi. Trzeba wysłać im impuls, by odryglowały się, co też robią po naciśnięciu przycisku. Można wsiadać.

Podobnie dzieje się w przypadku odpalenia silnika auta. Jeśli pojazd wykryje, za pomocą anteny, obecność kluczyka w obrębie kabiny, pozwoli na działanie rozrusznika i w efekcie na start motoru. Zwykle w nowych modelach odbywa się to automatycznie, za pomocą bezprzewodowej łączności. Dawniej trzeba było włożyć pilot do otworu w przycisku i dopiero wtedy go nacisnąć. Dziś jest to jeszcze prostsze.

Wady i zalety systemu keyless go

No dobrze, ale czas porozmawiać o zaletach i wadach, jakie mają samochody wyposażone w system keyless go. Jak każde rozwiązanie, także i tu można znaleźć wiele plusów z komfortem na czele, ale i minusów z niebezpieczeństwem kradzieży.

Powiązane