ZDrogi.pl > Porady > Czym jest i jak działa gazowa instalacja sekwencyjna w samochodzie?
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:43

Czym jest i jak działa gazowa instalacja sekwencyjna w samochodzie?

Czym jest i jak działa gazowa instalacja sekwencyjna w samochodzie?
pixabay.com

Butla – pierwszy etap schematu działania instalacji

Wszystko zaczyna się przy zbiorniku. To od niego idzie przewód pozwalający na wlew gazu do systemu. To od niego idzie drugi przewód zasilający jednostkę napędową w gaz LPG, który może stworzyć mieszankę zapalną. Prosta budowa całej sekwencyjnej instalacji gazowej jest jej wielką zaletą i zdecydowanie przyczynia się do tego, że Polacy chętnie ją wybierają.

Gdzie montuje się zbiornik? Najczęściej pojawia się on w bagażniku lub w miejscu koła zapasowego. W pierwszym przypadku mówimy o zbiorniku walcowym, w drugim o zbiorniku toroidalnym. Ważne, by wybierać oryginalne, dobrej jakości elementy, Wówczas nie będzie ryzyka, że dojdzie do rozszczelnienia, co z kolei miałoby wpływ na niebezpieczeństwo w trakcie jazdy.

Mimo że zbiornik w instalacji gazowej uznaje się za bezawaryjny, to jednak trzeba pamiętać o jego homologacji. Zwykle wydawana jest na 10 lat. Po upływie tego czasu trzeba znów udać się do specjalisty, który albo sprawdzi system i podbije homologację dla butli na kolejne lata, albo trzeba będzie wymienić ją na nowy model.

Przewód i elektrozawór

Leżąca z tyłu auta butla musi dostarczać gaz do silnika. Mamy więc zamontowany przy niej elektrozawór, który ma na celu dozowanie odpowiedniej ilości paliwa. To płynie do jednostki napędowej, a konkretniej do komory, za pomocą przewodów miedzianych. Najczęściej jego średnica to 6 mm, choć w przypadku motorów o znacznej pojemności może być konieczność zastosowania przewodu o dwa milimetry szerszego.

Rzadko kiedy dochodzi do awarii samego przewodu w sekwencyjnej instalacji gazowej. O wiele częściej mamy do czynienia z problemami z elektrozaworem. Ten na butli może się zacinać, przez co odetnie dopływ gazu do silnika i sprawi, że samochód nie będzie działał prawidłowo. Przekonasz się o tym bardzo łatwo, bo wystarczy, że nie usłyszysz charakterystycznego syku przy próbie uruchomienia auta.

Drugi elektrozawór także może sprawiać problemy. Jest to urządzenie umieszczone albo przed reduktorem przy wlocie do komory silnika, albo zintegrowane z obudową samego reduktora. W tym elektrozaworze znajduje się filtr fazy ciekłej, który ma za zadanie oczyścić paliwo. Jego wymianę zaleca się już po około 5-6 tys. km przebiegu, bo łatwo ulega zanieczyszczeniom.

Reduktor i jego tajemnice

Reduktorem rządzi termodynamika. To tu trafia oczyszczony gaz w fazie ciekłej i zostaje podgrzany gorącą wodą, która pochodzi z układu chłodzenia. W ten sposób zostaje rozprężony do ciśnienia około 1-1,5 bara. Sam reduktor składa się z membran, sprężynek i uszczelek. To je wymienia się i czyści, gdy stare urządzenie przestaje dobrze pracować i trzeba przeprowadzić jego regenerację.

Jeśli filtr fazy ciekłej będzie zanieczyszczony i nie będzie w stanie wyłapać nowych brudów, reduktor szybciej się zatka i przestanie dobrze działać. Jednocześnie w sekwencyjnej instalacji gazowej liczy się to, by był dobrze dobrany. Chodzi o to, by potrafił skutecznie rozprężać gaz i nie doprowadzał do zatykania się poszczególnych komór.

Ma to związek z tym, że na koniec paliwo przechodzi przez filtr fazy lotnej. Jego wymiana musi mieć miejsce raz na 10 do 15 tys. km przebiegu. Jeśli dojdzie do jego zapchania, to moc silnika znacznie osłabnie, co będzie łatwo wyczuwalne. Oczywiście w całym systemie mamy także szereg czujników, np. czujnik ciśnienia map sensor. Jeśli nie będzie prawidłowo działał, samochód nie pojedzie.

Czas na wtryskiwacze

Kolej na wtryskiwacze gazowe. To jeden z ważniejszych elementów całej sekwencyjnej instalacji gazowej. Muszą być dobrane do odpowiedniego silnika, zawsze indywidualnie. Przed ich montażem trzeba znać moc silnika liczoną na jeden cylinder oraz czasy wtrysków wtryskiwaczy benzynowych.

Im krótsze są czasy wtrysku, tym szybsze i bardziej precyzyjne muszą być wtryskiwacze gazowe. A to niestety kosztuje – i przy zakupie nowych, i przy ich naprawie. Im droższe i lepsze wtryskiwacze będą zamontowane na samym początku, tym lepiej i dłużej pochodzą. Najlepiej także, by były zamontowane jak najbliżej wtryskiwaczy benzynowych

Powiązane