Stacja benzynowa
Źródło: Foter.com

Czy tankowanie benzyną z wyższą liczbą oktanową ma wpływ na spalanie ?

Redaktor zDrogi.plRedaktor zDrogi.pl
19 Lutego 2021

Wielu kierowców błędne sądzi, że paliwo z wyższą liczbą oktanową jest lepszym rozwiązaniem a większy wydatek z tym związany momentalnie się zwróci. Oczywiście taka opcja jest możliwa, aczkolwiek należy mieć na uwadze, że nie każdy silnik jest przystosowany do tego rodzaju benzyny. Dlatego w pierwszej kolejności nie zwracajcie uwagi na cyferki, a na możliwości waszej jednostki napędowej.

Różnice pomiędzy benzyną 95 a 98

Stojąc przed dystrybutorem zastanawialiście się wielokrotnie czy wybrać benzynę 95 czy lepiej skusić się na droższą 98. Wszak wiadomo, że paliwo jest niezbędnym elementem naszego samochodu a jego jakość ma olbrzymi wpływ na pracę pojazdu i wielu jego komponentów. Ale skąd wynika ta różnica prócz wartości ? Paliwo zawierające więcej oktanów jest bardziej odporne na niekontrolowany zapłon mieszanki tak niepożądany dla silnika.

Ponadto jest zdolne wytrzymać większe sprężanie, dzięki czemu zapłon mieszanki następuje później. Cykl pracy jest przez to krótki i czysty, a spalanie jest niemal całkowite. Powyższe zalety mają wpływ na praktyczne właściwości wysokooktanowej benzyny. Nie można też zapomnieć, że taka mieszanka ma również wpływ na mniejsze spalanie i to nawet o 1,5%.

Więcej nie zawsze znaczy lepiej

Możliwości E98 są jednak bardziej widoczne gdy silnik jest do niego dostosowany. Co idzie za tym zapłon koniecznie musi być odpowiednio ustawiony, zaś faza otwarcia zaworów ssania ułożona w taki sposób, żeby w cylindrze znajdowała się mniejsza ilość powietrza. Niestety, często bywa tak, że silnik jest sterowany przez dostosowujący się „uniwersalny” sterownik.

Jednostka napędowa po temperaturze spalin wybiera tryb pracy i na jej podstawie ustalany jest moment zapłonu i czas otwarcia zapłonów. Należy mieć na względzie, że drugi czynnik możliwy jest gdy silnik ma układ zmiennych faz rozrządu.

Plusem takich wszechstronnych map zapłonowych jest fakt, że mamy wybór przy doborze paliwa. Takie rozwiązanie niesie niestety też za sobą wadę, ponieważ elastyczne właściwości nie pozwalają wykorzystywać pełnego potencjału benzyny 98. W konsekwencji jednostki skonstruowane z myślą o benzynie 95, nie dają nic przy tankowaniu wysokooktanowej opcji.

Spalanie spada w sposób niezauważalny, mocy nie przybywa, za to wyższe koszty daje się odczuć momentalnie. Współczesne samochody, w tym silniki są dostosowane do określonych warunków.

Reguła ta tyczy się również paliwa ze ściśle określoną liczbą oktanów. Dlatego jeśli producent zaleca korzystanie z benzyny 95, to warto nie kombinować i dostosować się do wymagań, gdyż więcej nie zawsze znaczy lepiej, a skutki najbardziej odczujemy w portfelu. Ponadto nowsze silniki wyposażone są w czujniki, które monitorują jakie paliwo dostarczane jest do cylindrów i dostosowują do nich pracę jednostki. Nie ma zatem opcji, że wydobędziemy więcej mocy z naszej maszyny.

Dlaczego benzyna 98 nadal znajduje się w ofercie

Coraz mniej na drogach jest jednak pojazdów, które są dostosowane do E98. Mimo tego nadal na stacjach benzynowych możemy spotkać paliwo o tej specyfikacji. Jednym z powodów jest panujący wśród kierowców mit, że wyższa wartość rzeczywiście ma przełożenie na osiągi i wpływ na spalanie. Przytoczone argumenty rozwiewają tę opinię, aczkolwiek jest to dość powszechny osąd. Różnica w cenie pomiędzy benzyną 95 a 98 wynosi średnio 30 groszy za litr.

Skoro ludzie dają zarobić, to dlaczego koncerny miałyby rezygnować z tej alternatywy. Przy wlewaniu paliwa o niższej liczbie oktanowej może pojawić się spalanie stukowe znane też jako spalanie detonacyjne. To niepożądane zjawisko charakteryzuje się specyficznym, metalicznym stukaniem w trakcie przyspieszenia, kiedy silnik jest bardziej obciążony.

Czasem się zdarza, że na dystrybutorach nie jest podawana liczba oktanowa. Jeśli producent nie ma zastrzeżeń odnośnie takiego procederu to bez obaw możecie zaaplikować paliwo do pojazdu. Odradzamy jednak skorzystanie z takiego rodzaju benzyny gdy parametry silnika nie są dostosowane do takich mieszanek.

Zamiast słuchać mnóstwa opinii i weryfikować fora internetowe, proponujemy w pierwszej kolejności zapoznać się z właściwościami naszej jednostki napędowej, gdyż tylko takim zachowaniem faktycznie wyświadczymy przysługę naszej jednostce, a pozytywne aspekty wynikające z takiego działania będą zauważalne.

Następny artykuł