Czujnik położenia wału korbowego. Element niezbędny do włączenia silnika
Opis działania czujnika
Coraz większy wpływ na prawidłową pracę naszego silnika ma elektronika w tym czujniki monitorujące zachowania konkretnych podzespołów przesyłających informacje do komputera sterującego. Czujnik położenia wału zawiadamia komputer o aktualnym położeniu wału i jego prędkości obrotowej. Uzyskane dane trafiają do jednostki sterującej, a ta decyduje o poszczególnych właściwościach jak: moment wtrysku paliwa czy kąt wyprzedzenia zapłonu.
Praca tego czujnika musi być nienaganna, gdyż pomiar jakiego dokonuje musi być precyzyjny, a wartości te mocno rzutują na poprawną pracę silnika. Najprościej ujmując dzięki temu elementowi, komputer wie co robi silnik. Jeśli czujnik jest uszkodzony, to komputer uzyskuje błędne dane, że silnik nie pracuje. Dlatego bez poprawnego działania czujnika położenia wału nie uruchomimy naszego pojazdu.
Jakie objawy zdradzają awarię
Możemy również spotkać się z sytuacją, kiedy czujnik działa bez zarzutu, jednak podaje sprzeczne informacje. Wówczas moduł sterujący zapłonem i wtryskiem odczytuje to jako niezidentyfikowany błąd. Defekt czujnika cechuje nierównomierna praca silnika, nieoczekiwanym gaśnięciem rozgrzanej jednostki napędowej, bezpodstawnym zapalaniem kontrolki check engine na desce rozdzielczej.
Możemy mieć także kłopot z ponownym rozruchem. W takim wypadku silnik zmienia swoje działanie na tryb awaryjny przez co znacząco spada moc oraz zwiększa się spalanie paliwa. Przytoczone objawy mogą też świadczyć o defekcie układu zasilania lub zapłonowego. Także tutaj dochodzi do przerwania przepływu paliwa, co skutkuje niemożnością włączenia silnika. Jeśli chcemy się dowiedzieć, który dokładny segment nie działa, konieczna będzie diagnostyka komputerowa.
Koło zamachowe oraz rodzaje czujników
Powodów usterki czujnika położenia wału korbowego jest bez liku, jednak nie musimy popadać w panikę jeśli doszło do uszkodzeń. Czasem wystarczy przeczyścić głowicę czujnika, a bardziej obeznane osoby samodzielnie dokonają naprawy jeśli doszło do zaśniedzenia elementów łączących, odpowiedzialnych za przekazywanie sygnałów elektrycznych do komputera. Sam element ulokowany jest przy kole zamachowym silnika bądź kole pasowym wału korbowego. T
am też musi być zainstalowana adekwatna tarcza pomiarowa, z którą ściśle współpracuje czujnik. Wyróżniamy trzy rodzaje tarcz: z wyciętymi szczelinami, zębata, w której każdy ząb oznacza określone położenie wału korbowego oraz z wbudowanymi magnesami trwałymi, dzięki czemu budowa samego czujnika może być znacznie uproszczona. Wracając do czujników tutaj do czynienia mamy z typem indukcyjnym oraz Halla.
Rodzaj indukcyjny wykorzystuje zmianę pola magnetycznego. Spowodowany jest zmianą szerokości szczeliny powietrznej pomiędzy czujnikiem, znajdującym się na stałe, a częściami ferromagnetycznymi obracającej się tarczy, czyli w większości przypadków koła zębatego. Gdy jeden z zębów koła zlokalizowany jest blisko czujnika, gdzie nawinięte są zwoje cewki, pojawia się impuls elektryczny.
Zróżnicowane natężenie przepływającego prądu powoduje zmienne napięcie oraz częstotliwość na zwojach cewki czujnika pomiarowego. W oparciu o amplitudy napięcia oraz częstości impulsów obliczana jest prędkość obrotowa wału korbowego. Jest to najpowszechniejszy rodzaj czujnika
Czujniki Halla jak można wywnioskować po nazwie wykorzystuje zjawisko Halla, czyli przetwarzaniu energii magnetycznej w energię elektryczną.
W zależności od modelu samochodu koszt nowego sensora waha się w przedziale od 100 do 600 zł. Sam proces wymiany nie należy do czasochłonnych czynności i trwa maksymalnie godzinę więc cena robocizny nie będzie wielka