ZDrogi.pl > Porady > Co zrobić, gdy kontrolka poduszki powietrznej nie chce zgasnąć?
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:43

Co zrobić, gdy kontrolka poduszki powietrznej nie chce zgasnąć?

Co zrobić, gdy kontrolka poduszki powietrznej nie chce zgasnąć?
pixabay.com

Jak działa poduszka powietrzna i dlaczego warto ją sprawdzać przed zakupem?

Obecność poduszki powietrznej na pokładzie samochodu jest dla nas czymś naturalnym. Od wielu dziesięcioleci producenci aut wyposażają je w specjalne kurtyny, które mają za zadanie napompować się w trakcie wypadku i uchronić kierowcę i pasażerów przed uderzeniem. To jednak nie oznacza, że ich działanie jest widoczne tylko podczas wyjątkowych zdarzeń, a czasem i w nich mogą zrobić więcej szkód.

System, który zawiaduje poduszkami, określa się skrótem SRS. Składa się nie tylko z właściwej poduszki, ale także z napinaczy pasów bezpieczeństwa, czujników zderzenia oraz sterownika. To ten ostatni aktywuje pompowanie się poduszki, gdy czujniki wykryją zderzenie. To oczywiście nie wyjaśnia, dlaczego świeci się kontrolka poduszki powietrznej, ale jasno pokazuje, że problemem może być na przykład elektronika.

Zwykle czujniki znajdujące się w układzie hamulcowym, ciśnienia czy dźwięku reagują na nietypowe zdarzenie w ciągu 40 milisekund. Sterownik natychmiast uruchamia napinacze pasów i jednocześnie pompuje gazem poduszki. Czasem jednak wypadku nie ma, a kontrolka nie chce zniknąć. Może to oznaczać, że pojawił się problem z poduszkami. Jeśli jednak kontrolka gaśnie, nie musi od razu sugerować, że system SRS działa. Dlatego lepiej sprawdzić go dokładnie przed zakupem auta.

Dlaczego kontrolka poduszki się świeci?

Powodów, dlaczego świeci się kontrolka poduszki powietrznej, może być bardzo wiele. Jej włączenie następuje zawsze podczas tzw. checku, czyli sprawdzenia systemów auta przed odpaleniem. Wystarczy raz przekręcić kluczyk albo krótko przycisnąć przycisk start-stop. Jeśli wypadku nie było, a kontrolka gaśnie, wówczas problemu nie ma i można być spokojnym. Jednak nie zawsze tak się dzieje.

Pierwszą przyczyną włączenia się kontrolki jest rozłączenie wtyczki znajdującej się pod którymś z foteli. Taki problem występuje nagminnie np. we Fiacie Stilo. Nawet zbyt gwałtowne przesunięcie fotela spowoduje wówczas rozłączenie obwodu i sygnał, że z poduszką dzieje się coś nie tak. Czasem do naprawy błędu potrzebna będzie dodatkowa diagnostyka.

Problem może się także pojawić, gdy dojdzie do zmęczeniowego zużycia przewodów łączących poduszkę z centralką sterującą. Może dojść do tego na przykład, gdy przetrą się taśmy pod kierownicą. Często trzeba wówczas wymieniać wiązkę na nową. Co ciekawe kontrolka może włączać się w wyniku zalania jednego z czujników lub gdy jakikolwiek element będzie niewłaściwie zamontowany.

Oprócz tych powodów wyjaśniających prawdopodobne przyczyny, dlaczego świeci się kontrolka poduszki powietrznej, mamy także inne. Na przykład awarię któregoś z czujników zderzeniowych, ale nie w wyniku błędu mechanika. Są one montowane na podłużnicach czy na podwoziu, więc są narażone na korozję, a przez to na uszkodzenie wiązki. Z reguły jednak ten problem jest najrzadziej diagnozowany, a same czujniki uchodzą za bezproblemowe.

Często dochodzi do uszkodzenia tzw. maty obecności pasażera. Co to takiego? Chodzi o to, by w razie kolizji nie wystrzelały wszystkie poduszki, a tylko te, które mają ochronić kierowcę, jeśli ten porusza się autem samodzielnie. Jeśli jednak ktoś na siedzeniu usiądzie, wówczas system SRS wyczuje jego obecność i uruchomi poduszki także w tym miejscu. Trzeba pamiętać, że maty psują się nie tylko ze starości, ale także przez punktowe naciskanie na fotel, np. kolanami.

Pojawienie się ikonki poduszki powietrznej – co dalej?

Jeśli już kontrolka po sprawdzeniu systemów nie zgaśnie albo pojawi się w trakcie jazdy, to trzeba coś z tym zrobić. Brak reakcji poduszek może być bardzo niebezpieczny w trakcie każdego poważniejszego zderzenia, dlatego warto o tym pamiętać i nie wolno bagatelizować sprawy. Każda taka awaria sygnalizowana przez komputer pokładowy samochodu, powinna być dokładnie sprawdzona.

A jak zdiagnozować, dlaczego świeci się kontrolka poduszki powietrznej? Niestety najczęściej wymagana jest wizyta u fachowców. Najprostsze rozwiązanie polega na podpięciu systemu kontroli do auta i sprawdzenie komputerowo, który obwód nie działa. W ten sposób łatwo sprawdzi się, czy problemem jest mata na fotelu pasażera czy raczej problem leży w sterowniku lub czujnikach.

Czy brak poduszki to duży problem?

Pamiętajmy, że poduszka powietrzna ma nam uratować życie lub zdrowie, ale jednocześnie może być dużym zagrożeniem. Jeśli na przykład podróżujemy w niewłaściwej pozycji, zwłaszcza na fotelu kierowcy, to jej napełnienie się może spowodować otarcia lub zadrapania.

Nieprawidłowe działanie z kolei może wystrzelić poduszki w niewłaściwym momencie, a to może skończyć się nawet złamaniami kończyn. Skoro tak, to dbanie o jak najlepszą kondycję systemu SRS i szybkie diagnozowanie, dlaczego świeci się kontrolka poduszki powietrznej, jest kluczowe dla naszego bezpieczeństwa.

Powiązane