Co zrobić, by zostać kierowcą autobusu?
Kto i jak może zostać kierowcą autobusu?
Aby w ogóle myśleć o pracy kierowcy autobusu, trzeba zdać odpowiednie prawo jazdy. Kategoria D uprawnia do prowadzenia pojazdów znacznej wielkości, przy czym dzieli się na dwa rodzaje:
D1 pozwala na siedzenie za kierownicą pojazdów o długości nieprzekraczającej 8 metrów. W takim wypadku można przewozić jedynie maksymalnie 17 osób.
Pełna kategoria D daje prawo do prowadzenia wszystkich rodzajów autobusów i przewożenie dowolnej liczby osób.
Aby jednak stać się posiadaczem kategorii D, trzeba przejść kurs i zdać egzaminy, podobnie jak ma to miejsce w przypadku najbardziej klasycznej kategorii B. Zasadniczo wymogów jest kilka. Przede wszystkim trzeba mieć ukończone 24 lata (od tej zasady są wyjątki, o których jeszcze będzie), mieć zdane prawo jazdy kategorii B na samochód osobowy, zdobyć pozytywne orzeczenie lekarskie oraz psychologiczne, a także przystąpić do szkolenia i je ukończyć. Dopiero wówczas można zdać egzamin, który jest niezbędny do tego, jak zostać kierowcą autobusu.
Ile kosztuje kurs, by stać się kierowcą autobusu?
Co jednak warto zauważyć, samo posiadanie prawa jazdy nie uprawnia jeszcze do przewożenia osób. Ten przywilej można zyskać dopiero po zrobieniu dodatkowego kursu. Jednak zanim o tym, warto przyjrzeć się cenom. Ile tak naprawdę trzeba zapłacić, by móc przystąpić do pracy jako kierowca autobusu?
Nie wliczając w to kosztów zdobycia prawa jazdy kategorii B, podstawowa cena wyniesie od 4 do 4,5 tys. złotych za sam kurs. Jeśli jednak kursant posiada także kategorię C, to wówczas za kurs zapłaci około 3; 3,5 tys. złotych. Z kolei koszt egzaminu państwowego, który decyduje o tym, jak zostać kierowcą autobusu, to na dziś 230 złotych. W ten sposób mamy pełną informację odnośnie do przygotowań.
A co z kwalifikacją wstępną, która umożliwia przewóz osób? Tutaj koszty są równie wysokie, bo dodatkowo trzeba doliczyć nawet do 3 tys. złotych, choć w niektórych firmach może być jeszcze drożej. Rzecz jasna połączenie kursów i pomoc pracodawcy znacznie obniżą kwoty, jakie za szkolenia i egzaminy trzeba będzie zapłacić, ale i tak należy stwierdzić, że nie jest to tania inwestycja w przyszłość.
Czy każdy posiadacz kategorii D prawa jazdy może prowadzić autobus miejski?
Aby prowadzić autobus na jakiejś linii, należy odbyć kurs, który umożliwi nie tyle jazdę, ile przewożenie ludzi na pokładzie. Zwykle korzysta się ze wspomnianej już kwalifikacji wstępnej. Jest ona wykonywana pod kątem danej pracy, a więc inaczej przebiega przy angażu w komunikacji miejskiej, a inaczej na liniach dalekobieżnych.
Zajęcia obejmują 260 godzin teorii, 16 indywidualnej jazdy w ruchu drogowym, a także 4 godziny ćwiczeń na płycie poślizgowej. Co ciekawe już w wieku 21 lat można uzyskać kwalifikację, a więc i przyspieszyć zdobycie prawa jazdy, ale i tak do 23. roku życia można prowadzić autobusy po liniach do 50 km długości.
Jeśli zastanawiałeś się, jak zostać kierowcą autobusu w krótkim czasie, to na pewno powinieneś zainteresować się kwalifikacją wstępną przyspieszoną. Obejmuje ona 130 godzin zajęć w teorii, 8 godzin jazdy i 2 godziny spędzone na płycie poślizgowej. Musisz jednak ukończyć 23 lata, chyba że posiadasz prawo jazdy kategorii D1, które można zrobić wcześniej. Wówczas kwalifikację zdajesz w wieku 21 lat.
Zawód: kierowca?
Czy opłaca się starać i wydawać niemałe pieniądze? Jak zawsze jest to względne. Z jednej strony tak, bo pracy jest sporo i można nieźle zarobić. Jest też szansa, by szybko awansować, a dla kogoś, kto lubi pracę z ludźmi, będzie to doskonała okazja. Z drugiej strony koszty są dość wysokie, a maksymalna płaca nie zachwyca. Do tego praca kierowcy jest stresująca i bardzo męcząca. Jeśli więc myślisz o tym, jak zostać kierowcą autobusu, to musisz przemyśleć wszystkie za i przeciw.