Intercooler
Źródło: Foter.com

Intercooler - Czym jest, do czego służy?

Redaktor zDrogi.plRedaktor zDrogi.pl
18 Lutego 2021

Intercooler to komponent, który ma na celu zwiększenie wydajności naszej jednostki napędowej. Najprościej ujmując jest to chłodnica powietrza, które zanim dotrze do cylindrów, schładza je przechodząc przez to urządzenie i zapewnia optymalną temperaturę niezależnie od panujących warunków atmosferycznych.

Zalety intercoolera

Powszechnie uważa się, że niższa temperatura o około 10 stopni Celsjusza, powiększa gęstość powietrza w granicach 3 – 5 procent, a co za tym idzie możemy liczyć na wzrost mocy o podobnej wartości. Górna granica schładzania wynosi około 40 st. C, co może zaowocować przyrostem mocy w skali 15 – 20%. Obniżona temperatura wpływa na lepsze spalanie, a im lepsze spalanie, tym poprawia się jego wydajność.

Cały proceder rozpoczyna się od wylotu sprężarki, gdzie znajdziemy rurę o większej średnicy, przez którą powietrze trafia do chłodnicy. Ta z kolei jest chłodzona powietrzem z atmosfery, dlatego ten element znajdziemy tuż za przednim zderzakiem. Konkretniej intercooler zlokalizowany jest między turbosprężarką a cylindrami. Rozwiązanie to jest stosowane głównie w silnikach doładowanych, bez znaczenia czy jest to rodzaj mechaniczny czy z turbodoładowaniem. Kiedyś ten podzespół był synonimem luksusu, a pojazdy z silnikami diesla dumnie obnosiły się z tym faktem.

Pionierami w latach 80. I 90. był Volkswagen oznaczający swe silniki szyldem „Turbo Diesel Intercooler”. W ślad koncernu z Wolfsburga poszli inni producenci jak Audi, Seat i Skoda. Nie można pominąć też takich marek jak Porsche Cayenne i Panamera. Dziś ta metoda jest tak powszechna, że firmy nawet nie wspominają o tym szczególe.

Na co narażony jest intercooler

Jak z każdym innym podzespołem także intercooler może ulec uszkodzeniu. Jako, że prawidłowa praca jednostki napędowej jest mocno uzależniona od tego komponentu warto zapoznać się z objawami ewentualnej usterki. Z powodu niskiego położenia i braku osłony, głównym zagrożeniem są ciała obce typu kamienie lub temu podobne, które wystrzeliwane mogą uszkodzić intercooler. Dobrą wiadomością jest fakt, że ciężko przedziurawić sprzęt, a konsekwencje potencjalnej awarii nie są tak wielkie jak w przypadku wycieku płynu chłodniczego.

Innym zagrożeniem, które może nastąpić częściej to zanieczyszczenie i nie należy tego lekceważyć. Aby oddalić taką ewentualność możecie w czasie mycia samochodu użyć myjki ciśnieniowej i ostrożnie wyczyścić intercooler. Samo nieprawidłowe działanie tego urządzenia może świadczyć także o problemach z silnikiem. W sytuacji kiedy znajdziemy w układzie dużo oleju może to świadczyć np. o wyeksploatowaniu turbosprężarki.

Warto zwrócić uwagę na szczelność intercoolera, ponieważ jego brak zakłóca proces spalania mieszanki co doprowadza do niewłaściwej pracy silnika, a większa ilość przedostającego się powietrza jest niepożądanym zjawiskiem. Głównym symptomem nieszczelności jest większe spalanie, spadek mocy, szarpanie podczas przyspieszenia czy nadmierna ilość oleju w okolicach. Za ten stan często odpowiadają zużyte przewody doprowadzających powietrze do intercoolera, dlatego jeśli mamy wątpliwości co do jakości, to nie warto bawić się w półśrodki i najlepiej wymienić je na nowy egzemplarz.

Jak zostało wspomniane w poprzednim akapicie warto cyklicznie (co np. 200 – 300 tys. kilometrów) myjką ciśnieniową przeczyścić intercooler. W samochodach sportowych i wyczynowych natomiast ten patent stosuje się od dawna w celu poprawy chłodzenia (np. gdy wyścig rozgrywany jest w wysokich temperaturach) w postaci natrysków.

System przypomina ten stosowany przy spryskiwaniu szyb czy reflektorów. Wyróżnia się głównie dwa rodzaje intercoolerów. Pierwszy to standardowa wersja, gdzie wlot i wylot znajduje się po tej samej stronie. Odmiennym wariantem jest typ cross – flow zapewniający lepsze chłodzenie z powodu rozmieszczenia wlotu i wylotu po przeciwnych stronach.

Na rynku znajdziemy też wodną odmianę tego elementu. Budowa ta różni się od dwóch poprzednio wymienionych i jest bardziej skomplikowaną opcją. Pozytywnym aspektem tego modelu jest jednak możliwość umieszczenia pewnych ogniw w różnych miejscach pojazdu.

Następny artykuł