ZDrogi.pl > Porady > Intercooler - Czym jest, do czego służy?
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:44

Intercooler - Czym jest, do czego służy?

Intercooler
Foter.com

Zalety intercoolera

Powszechnie uważa się, że niższa temperatura o około 10 stopni Celsjusza, powiększa gęstość powietrza w granicach 3 – 5 procent, a co za tym idzie możemy liczyć na wzrost mocy o podobnej wartości. Górna granica schładzania wynosi około 40 st. C, co może zaowocować przyrostem mocy w skali 15 – 20%. Obniżona temperatura wpływa na lepsze spalanie, a im lepsze spalanie, tym poprawia się jego wydajność.

Cały proceder rozpoczyna się od wylotu sprężarki, gdzie znajdziemy rurę o większej średnicy, przez którą powietrze trafia do chłodnicy. Ta z kolei jest chłodzona powietrzem z atmosfery, dlatego ten element znajdziemy tuż za przednim zderzakiem. Konkretniej intercooler zlokalizowany jest między turbosprężarką a cylindrami. Rozwiązanie to jest stosowane głównie w silnikach doładowanych, bez znaczenia czy jest to rodzaj mechaniczny czy z turbodoładowaniem. Kiedyś ten podzespół był synonimem luksusu, a pojazdy z silnikami diesla dumnie obnosiły się z tym faktem.

Pionierami w latach 80. I 90. był Volkswagen oznaczający swe silniki szyldem „Turbo Diesel Intercooler”. W ślad koncernu z Wolfsburga poszli inni producenci jak Audi, Seat i Skoda. Nie można pominąć też takich marek jak Porsche Cayenne i Panamera. Dziś ta metoda jest tak powszechna, że firmy nawet nie wspominają o tym szczególe.

Na co narażony jest intercooler

Jak z każdym innym podzespołem także intercooler może ulec uszkodzeniu. Jako, że prawidłowa praca jednostki napędowej jest mocno uzależniona od tego komponentu warto zapoznać się z objawami ewentualnej usterki. Z powodu niskiego położenia i braku osłony, głównym zagrożeniem są ciała obce typu kamienie lub temu podobne, które wystrzeliwane mogą uszkodzić intercooler. Dobrą wiadomością jest fakt, że ciężko przedziurawić sprzęt, a konsekwencje potencjalnej awarii nie są tak wielkie jak w przypadku wycieku płynu chłodniczego.

Innym zagrożeniem, które może nastąpić częściej to zanieczyszczenie i nie należy tego lekceważyć. Aby oddalić taką ewentualność możecie w czasie mycia samochodu użyć myjki ciśnieniowej i ostrożnie wyczyścić intercooler. Samo nieprawidłowe działanie tego urządzenia może świadczyć także o problemach z silnikiem. W sytuacji kiedy znajdziemy w układzie dużo oleju może to świadczyć np. o wyeksploatowaniu turbosprężarki.

Warto zwrócić uwagę na szczelność intercoolera, ponieważ jego brak zakłóca proces spalania mieszanki co doprowadza do niewłaściwej pracy silnika, a większa ilość przedostającego się powietrza jest niepożądanym zjawiskiem. Głównym symptomem nieszczelności jest większe spalanie, spadek mocy, szarpanie podczas przyspieszenia czy nadmierna ilość oleju w okolicach. Za ten stan często odpowiadają zużyte przewody doprowadzających powietrze do intercoolera, dlatego jeśli mamy wątpliwości co do jakości, to nie warto bawić się w półśrodki i najlepiej wymienić je na nowy egzemplarz.

Jak zostało wspomniane w poprzednim akapicie warto cyklicznie (co np. 200 – 300 tys. kilometrów) myjką ciśnieniową przeczyścić intercooler. W samochodach sportowych i  wyczynowych natomiast ten patent stosuje się od dawna w celu poprawy chłodzenia (np. gdy wyścig rozgrywany jest w wysokich temperaturach) w postaci natrysków.

System przypomina ten stosowany przy spryskiwaniu szyb czy reflektorów. Wyróżnia się głównie dwa rodzaje intercoolerów. Pierwszy to standardowa wersja, gdzie wlot i wylot znajduje się po tej samej stronie. Odmiennym wariantem jest typ cross – flow zapewniający lepsze chłodzenie z powodu rozmieszczenia wlotu i wylotu po przeciwnych stronach.

Na rynku znajdziemy też wodną odmianę tego elementu. Budowa ta różni się od dwóch poprzednio wymienionych i jest bardziej skomplikowaną opcją. Pozytywnym aspektem tego modelu jest jednak możliwość umieszczenia pewnych ogniw w różnych miejscach pojazdu.

undefined

Powiązane