ZDrogi.pl > Porady > Co może być przyczyną niskiego ciśnienia oleju w silniku?
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:44

Co może być przyczyną niskiego ciśnienia oleju w silniku?

Co może być przyczyną niskiego ciśnienia oleju w silniku?
pixabay.com

Czy ilość ma wpływ na ciśnienie?

Zanim o samych wartościach wyrażanych w paskalach i ustaleniu, co może być przyczyną niskiego ciśnienia oleju, warto pomyśleć o tym, co na pewno wpływa na pojawienie się kontrolki z olejarką. Chodzi o niską wartość oleju w silniku. Oczywiście nie musi być to ten problem i zawsze w takich sytuacjach trzeba sprawdzać auto kompleksowo, ale od czegoś trzeba zacząć.

Wiele samochodów nie posiada automatycznego czujnika poziomu oleju, a więc nie ostrzega kierowcy, gdy jego poziom przekracza maximum albo jest już niżej niż minimum. Wszystko dlatego, że układ smarowania jest przystosowany do pracy nawet z najmniejszymi ilościami środka smarnego. W ten sposób informowanie o przekroczeniu stanu minimum byłoby nielogiczne.

Ale czy to oznacza, że auto nigdy nie powiadomi, gdy poziom oleju zbliży się do zera? Oczywiście, że nie. Specjalny czujnik ma za zadanie wykrywać sytuację, w której olej zbliża się do dna, co jest oczywiście ułożone o wiele niżej niż wspomniana wartość minimalna na mierniku. I dopiero gdy tam oleju zacznie brakować, to na desce może pojawić się charakterystyczny symbol. I nie będzie oznaczał niczego dobrego.

Jak sygnalizowane jest za niskie ciśnienie oleju?

Najprościej byłoby więc stwierdzić, że niskie ciśnienie to symbol olejarki na desce i tyle. Nie jest to jednak takie proste i nie zawsze (a wielokrotnie jest zupełnie inaczej) oznacza po prostu jego skończenie się w zbiorniku. Umówmy się, mało który kierowca jest w stanie tak zapomnieć o eksploatacji auta, że prawie cały olej zostanie zużyty przez jednostkę napędową.

W takim razie, jak ustalić, co może być przyczyną niskiego ciśnienia oleju, skoro sygnał jest tak niejednoznaczny? Wcale nie jest. Większość samochodów kontroluje ciśnienie oleju w silniku nieustannie. Oczywiście tylko w nowoczesnych maszynach mamy wskazania dokładnych wartości w paskalach, ale ogólnie w niemal każdej dziś jeżdżącej po naszych drogach maszynie jakiś czujnik się znajduje.

Skoro tak, to powinniśmy szybko i bez problemów zostać poinformowani, że jest problem. Najczęściej żółty symbol olejarki będzie oznaczał problem ze zbyt małą ilością w silniku. Jeśli jednak olejarka będzie czerwona, to z pewnością problem leży głębiej i w takiej sytuacji nie tylko dalsza jazda jest niebezpieczna, ale także trzeba natychmiastowo wyłączyć silnik.

Co zrobić, gdy na desce zobaczysz symbol olejarki?

No właśnie, przejdźmy teraz do działania, bo to ono jest najważniejsze, gdy dostrzeżesz czerwoną lampkę olejarki na desce rozdzielczej. Zanim zaczniesz zastanawiać się, co może być przyczyną niskiego ciśnienia oleju, wyłącz silnik. To pierwsza rzecz, o której musisz pomyśleć i pierwsza, o którą powinieneś zadbać.

Być może wiesz, że przy przekręceniu kluczyka (albo po naciśnięciu guzika START) kontrolka ciśnienia oleju się zapali. Czy to źle? Nie panikuj. Tak ma być. Jest to po prostu start systemu i sprawdzanie, czy dany czujnik odpowiada na wezwanie komputera. Jeśli się nie zapali, to problemem może być przepalona lampka (rzadko) albo wadliwy czujnik.

Sęk w tym, by symbole na desce gasły. Jeśli tak się nie dzieje, natychmiast wyłącz silnik i skontroluj poziom oleju. Potem wezwij mechanika. Nie wolno prowadzić, jeśli kontrolka ciśnienia nie gaśnie. Jeśli zapalenie się olejarki nastąpi w trakcie jazdy, to należy jak najszybciej zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i zgasić silnik.

Przyczyny niskiego ciśnienia oleju

Czas na to, co najważniejsze, czyli co może być przyczyną niskiego ciśnienia oleju w samochodowym silniku. Wbrew pozorom nie jest to problem bardzo rzadki, a liczba możliwości nie zamyka się na dwóch. Oto najważniejsze i najbardziej prawdopodobne przyczyny.

  • Nieprawidłowości w pracy filtra oleju,

  • Niesprawny lub nie do końca sprawny czujnik ciśnienia,

  • Uszkodzony przewód pomiędzy sygnalizatorem a czujnikiem,

  • Zapchany wlot oleju do pompy z miski olejowej,

  • Problem z panewkami na wale korbowym,

  • Regulujący ciśnienie zawór przelewowy zablokował się w pozycji otwartej.

Koszty? Zdecydowanie lepiej unikać awarii z panewkami. One będą najdroższe. Jeśli silnik jest rozgrzany, a kontrolka świeci na niskich obrotach, to może oznaczać właśnie tę awarię. Jednak ostateczna weryfikacja tego, co może być przyczyną niskiego ciśnienia oleju i tak powinna nadejść z warsztatu, do którego lepiej udać się na lawecie.

Powiązane