Centralny zamek - awarie, koszty naprawy, przyczyny problemów
Dwa typy centralnych zamków we współczesnych samochodach
Standardowo w autach produkowanych w XXI wieku montowane są siłowniki elektryczne. To proste i szybko działające rozwiązanie, które gwarantuje, że centralny zamek będzie działał bez opóźnienia. Po naciśnięciu przycisku lub włożeniu i przekręcenie kluczyka centralka systemu otrzymuje sygnał w postaci impulsu. Przetwarza wiadomość i wysyła impuls do zamków, by odryglować drzwi. Elektryczne siłowniki wkraczają do działania i odblokowują rygle. Jeśli więc głowisz się, jak naprawić centralny zamek, to zwróć uwagę, że często kluczem do tego jest elektronika.
Jednak są także metody starsze, które w niektórych modelach wciąż są wykorzystywane. Mowa o pierwszych zamkach działających na zasadzie pneumatycznej. Nie ma więc tu elektroniki, która lubi się popsuć. W takich systemach w samochodach schowane są zbiorniki sprężonego powietrza. Są one regularnie dopełniane podczas jazdy lub za pomocą elektrycznej pompy. Każdy zamek jest połączony z nią rurką, a więc w momencie wysłania sygnału wszystkie blokady odpuszczały i sprężone powietrze podnosiło rygle.
Problemy biorą się z konstrukcji
Awaria centralnego zamka nie jest częsta. Problematyczność tego elementu wynika z konstrukcji. Zajmiemy się powszechnymi dziś zamkami elektrycznymi. Skoro potrzebuje zasilania, to nie zadziała, gdy akumulator będzie rozładowany. Wówczas trzeba otworzyć drzwi za pomocą kluczyka, o ile jest taka możliwość.
Nawet pojazdy nowoczesne, które są odpalane przyciskiem, mają ukryty kluczyk w konstrukcji pilota. Problemem często nie jest to, jak naprawić centralny zamek, ale to, że przez technologię nie korzystamy z normalnych zamków i w efekcie tego one niszczeją, rdzewieją, stają się niemożliwe do otwarcia.
Warto pamiętać, że każdy zamek wymaga smarowania, regularnego używania. Jeśli nigdy nie wybieramy tej opcji otwarcia drzwi, co jest naturalne przy centralnym zamku, to wówczas nie ma możliwości, by wystawiony na mróz, śnieg, deszcz czy wiatr zamek nie zaciął się i nie przestał działać także mechanicznie. Dobrze jest więc od czasu do czasu sobie o nim przypomnieć.
Co może pójść nie tak?
No dobrze, ale nie jest też tak, że centralny zamek psuje się tylko wówczas, gdy nie działa akumulator. Mówimy tu o awariach tego konkretnego układu, a więc przede wszystkim o kilku elementach.
Pilot-kluczyk – najczęściej problemem są baterie. Ich wymiana nie jest droga, kosztuje około 10 złotych i nie powinna nastręczyć problemów. W niektórych modelach kluczyków dotarcie do baterii może być kłopotliwe, więc lepiej poprosić o pomoc mechanika. Na ogół szybko poradzi sobie z problemem.
Siłowniki – najmocniej eksploatowane, na ogół łatwo zdiagnozować, który z nich nie działa, bo są głośne. Wystarczy przejść się wokół samochodu i posłuchać, w którym z miejsc nie ma charakterystycznego odgłosu. Ich koszt też nie jest dużym problemem, bo można dostać je już od kilkunastu złotych za sztukę. Jak naprawić centralny zamek? Trzeba będzie zdjąć i rozebrać drzwi, więc często lepiej poprosić o to mechanika.
Centralka – awaria elektroniczna, której samodzielnie nie naprawimy. Trzeba znaleźć odpowiednie urządzenie schowane gdzieś w gąszczu kabli pod deską rozdzielczą i wymienić niedziałający fragment układu. Najlepiej zostawić to fachowcom.
Jak poradzić sobie z naprawą centralnego zamka?
Czasem nie trzeba radzić się specjalisty i wymianę odpowiednich elementów można przeprowadzić samemu. Na przykład wymiana siłowników ogólnie jest prosta, choć wymaga długiego przygotowania, bo trzeba zacząć od zdjęcia tapicerki drzwi, by dostać się do ukrytych wewnątrz systemów. Najtrudniej będzie z centralką, a najłatwiej z kluczykiem, który bardzo łatwo i szybko można wymienić. Gorzej, gdy trzeba będzie na nowo programować immobilizer. Tutaj znów przyda się pomoc specjalistów.
Niezależnie od tego, jak trudno naprawić centralny zamek, nie jest to wysoki koszt i nawet oddanie poszczególnych prac pod oko fachowców nie powinno zrujnować budżetu, choć z pewnością nie będzie to wydatek przyjemny. Z reguły jednak centralny zamek to część bardzo trwała i długowieczna.