Bagażnik rowerowy na hak
Źródło: Foter.com

Bagażnik rowerowy na hak - wariant przystosowany dla każdego ?

Redaktor zDrogi.plRedaktor zDrogi.pl
18 Lutego 2021

Obecne okoliczności co prawda nie sprzyjają, jednak wojaże rowerowe są jedną z najpopularniejszych form aktywności. Nasze jednoślady można przewozić na różne sposoby jak chociażby we wnętrzu naszego pojazdu jeżeli mamy ku temu możliwości. W obwodzie pozostaje dach, tylna klapa oraz bagażnik rowerowy na hak. Ostatni przykład zyskuje coraz większą popularność i to na nim skupimy swoją uwagę w poniższym materiale.

Zalety i wady bagażnika rowerowego na hak

Przede wszystkim jednym warunkiem, który trzeba spełnić aby móc tak przewozić nasze rowery jest dysponowanie pojazdem z hakiem holowniczym. Nawet jeśli nasze auto nie posiada tego elementu, to nic nie stoi na przeszkodzie aby zamontować go. Warto uwzględnić ten komponent w naszym uposażeniu, gdyż dodatkowo zwiększa nasze możliwości transportowe (możemy holować inne pojazdy czy przyczepę).

Wiele osób zgodnie twierdzi, że taka forma przewożenia jest najwygodniejsza, a sam montaż i demontaż bagażnika nie należy do najtrudniejszych. Zazwyczaj jest to platforma montowana na haku mieszcząca przeważnie od 1 do 4 dwukołowców znajdujących się na szynach. Alternatywnie znajdziemy uchwyty zawieszane tzw. widełki.

W przeciwieństwie do jego odpowiednika umieszczonego na klapie, w tym rodzaju zmniejszamy ryzyko zarysowań naszej maszyny, a ponadto transport rowerów jest bardziej stabilny. Pozytywnym aspektem jest również mały opór powietrza w trakcie podróży oraz brak potrzeby dźwigania jednośladów na wyższą wysokość.

Wbrew pozorom nieznacznie tylko zmniejszona zostaje widoczność tylnego obszaru czego nie można powiedzieć o uchwytach zamontowanych na klapie bagażnika . Przed zakupem platformy upewnijcie się czy produkt ma w swej gamie system odchylania. Dzięki niemu nasz dostęp do bagażnika nie będzie utrudniony. Model ten nie ma wpływu także na spalanie oraz rozwijanie prędkości.

Plusy nie mogą przykrywać minusów i również w tej kwestii znajdziemy uchybienia. Przede wszystkim bagażnik rowerowy na hak nie jest przeznaczony dla każdego modelu auta i w tym wypadku w grę wchodzą większe samochody typu SUV, Minivan czy większe kombi. Należy też uwzględnić, że tył naszego wozu będzie mocniej dociążony, co szczególnie wpłynie na utrudnienie przy parkowaniu i łatwiej narazić się na stłuczkę. Przy doborze platformy kolejną rzeczą, na którą trzeba zwrócić uwagę jest nakaz wydania dodatkowej tablicy rejestracyjnej.

W tym celu rzecz jasna udajemy się do odpowiedniego wydziału komunikacji. Nie można zapomnieć o zapewnieniu oświetlenia oraz miejsca na rzeczoną tablicę. Bagażnik przeważnie zasłania tylne lampy oraz rejestrację dlatego musimy dokonać nadprogramowych zakupów i procedur. O tym podmiocie mowa również w przepisach obowiązujących od 2017 roku: Bagażniki rowerowe na hak muszą posiadać oświetlone miejsce na tablicę rejestracyjną, światła awaryjne, pozycyjne, kierunkowskazy, światła hamowania, lampy przeciwmgielne oraz światła cofania”.

Na co zwrócić uwagę przy doborze bagażnika

Zanim zaopatrzycie się w platformę, to zapoznajcie się z możliwościami waszego haka. Zwróćcie uwagę na nacisk (zazwyczaj limit wynosi 100 kg) oraz uciąg. Na rynku znajdziemy kilka gatunków haków takich jak: z przykręcaną kulą (należy zaopatrzyć się w odpowiedni klucz), z kulą wypinaną półautomatycznie (demontaż za pomocą dźwigni) lub kulą z zamkiem zamykanym na klucz. Ta ostatnia odmiana jest polecana przez specjalistów, ponieważ zdecydowanie ochrania nasze jednoślady przed ewentualną kradzieżą.

Bagażnik rowerowy na hak to bardzo wygodna forma przewożenia rowerów, aczkolwiek nie jest przeznaczony dla każdego. W pierwszej kolejności musimy posiadać odpowiedni samochód. Gabaryty muszą być większe z uwagi na nadplanowy balast oraz powiększenie powierzchni.

Po drugie rodzaj ten jest przeznaczony dla kolarskich zapaleńców, którzy naprawdę dużo czasu poświęcają takiej aktywności fizycznej. Jeśli już zdecydujemy się na zakup tego produktu, to liczcie się z większymi wydatkami. Cena jest uzależniona od jakości, a przedział jest dość szeroki i trzeba liczyć się z kosztami w wysokości od 700 zł do nawet 2500 złotych! Nie można też zapomnieć o sprawach formalnych jak załatwienie trzeciej tablicy rejestracyjnej.

Następny artykuł