ZDrogi.pl > Porady > Bagażnik rowerowy na dach - jaki wybrać ? Wady i zalety przewozu
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:43

Bagażnik rowerowy na dach - jaki wybrać ? Wady i zalety przewozu

Bagażnik rowerowy na dach - jaki wybrać ? Wady i zalety przewozu
Foter.com

Bagażnik rowerowy na dach - jaki wybrać ? Wady i zalety przewozu

Udając się na wypoczynek wiele osób planuje spędzić wolny czas w aktywny sposób. Jedną z takich aktywności jest jazda na rowerze. Oczywiście istnieje masa rowerowych wypożyczalni, ale taki wariant potrafi być uciążliwy, a poza tym oferta i wyposażenie wcale nie musi nam odpowiadać. Na szczęście istnieje kilka możliwości przewozu naszych jednośladów samochodem. W tej kwestii istnieje kilka możliwości. Rowery możemy przewieźć chociażby na dachu auta, a przydatny w tym celu może okazać się m.in. bagażnik rowerowy.

Plusy i minusy korzystania z bagażnika rowerowego

Transport rowerów za pomocą bagażnika umieszczonego na dachu jest nadal najpopularniejszym rozwiązaniem wśród rowerowych zapaleńców. Plusem takiego wariantu jest prostota, niezbyt duża cena w porównaniu z innymi opcjami oraz możliwość samodzielnego montażu co nie zawsze jest możliwe w przypadku platform zamocowanych na haku holowniczym.

Taka alternatywa wymaga często wizyty w wykwalifikowanym warsztacie. Nie dość, że płacimy za platformę to dodatkowo zmuszeni jesteśmy wydać pieniądze za montaż. Plusem przewożenia rowerów na dachu jest również to, iż nasze jednoślady nie zabierają miejsca wewnątrz samochodu, nie ograniczają widoczności zarówno z przodu jak i z tyłu oraz nie powiększają długości i szerokości auta, czego nie można powiedzieć o wspomnianych platformach bądź rowerach zamocowanych na klapę bagażnika. Parkowanie jest znacznie prostsze i przy okazji dostęp do bagażnika nie jest utrudniony.

Niestety taka metoda niesie za sobą także wady, które mogą rozpocząć się już przy zakładaniu bagażnika. Mocowanie rowerów może także wiązać się trudnościami i czasem konieczna jest pomoc drugiej osoby zwłaszcza gdy nie mamy odpowiednio dużej siły lub mamy niższy wzrost.

Mankamentem jest także sama jazda samochodem z nadprogramowym balastem rozmieszczonym w taki sposób. Wzrasta środek ciężkości i znacząco rosną opory powietrza. Ponadto zwiększa się poziom spalania paliwa, a dyskomfort w trakcie podróży będzie szczególnie odczuwalny przy podmuchach bocznego wiatru. Prowadzenie takiego pojazdu jest utrudnione też na autostradach gdzie istnieje zagrożenie wypięcia czy poluzowania roweru, a wysoka prędkość wpłynie także na hałasy panujące wewnątrz kabiny.

W ruchu miejskim też należy przestrzegać środków bezpieczeństwa i trzeba pamiętać, że podniosła się wysokość auta co jest szczególnie istotne podczas przejeżdżania pod niskimi wiaduktami lub przy wjeżdżaniu na parkingi wielopoziomowe.

Jaki wybrać bagażnik rowerowy na dach 

Uchwyty tradycyjne z montażem za ramę jest najpopularniejszym sposobem transportu rowerów na dachu. Do pozytywnych stron można zaliczyć lekkość, prostota w obsłudze czy uniwersalność. Kontakt roweru z uchwytem z przyczyn estetycznych trzeba jednak zaliczyć do wad. Mimo, że uchwyty są solidne i podtrzymują ramę w szczelinach to delikatne ruchy są nieuniknione i powodują drobne otarcia co widoczne jest w rowerach ze stalową bądź aluminiową ramą.

Jeśli koszt jednośladu nie był wysoki lub walory estetyczne nie mają zbytniego dla nas znaczenia, to taki wybór jest godny polecenia. Odradzamy jednak osobom, dla których rower to coś znacznie więcej niż sprzęt. Ten wariant będzie też nieodpowiedni dla karbonowych pojazdów chyba, że uchwyty dysponują ogranicznikiem siły dokręcania.

Inną opcją jest uchwyt z montażem za widelec przeznaczonych głównie dla rowerów szosowych lub dysponującymi ramą karbonową, w których nie zaleca kontaktu uchwytu z ramą. Minusem zaś jest konieczność zdjęcia przedniego koła i umieszczenia go w dodatkowym uchwycie lub w bagażniku auta. Dla rowerów z ramą karbonową najlepszym rozwiązaniem będzie jednak uchwyt z montażem za koła. Taka metoda gwarantuje bezpieczeństwo dla konstrukcji, ponieważ jedynym miejscem styku są koła sprzętu. Model rekomendowany jest również dla rowerów o nietypowym kształcie ramy.

Ostateczną decyzję odnośnie wyboru pozostawiamy wam kierowcom. Dobór odpowiedniego sprzętu jest uzależniony od stylu jazdy, trasy po której zamierzamy się przemieszczać czy parametrów samochodu. Transport rowerów na dachu ma za sobą zalety, lecz pozytywne aspekty tego wariantu nie muszą odpowiadać każdemu. Wówczas powinniśmy uwzględnić inny sposób zamocowania jednośladów.

Powiązane