Audi A3 - dynamiczny i charakterny kompakt
Dla kogo stworzono Audi A3?
W Europie segment C to auta kompaktowe, które nadają się do jazdy po drogach miejskich, ale i na trasy. Takie uniwersalne, które nie zawodzi, ale i nie zachwyca. W Audi nie do końca się z tym zgadzali, dlatego inżynierowie wymyślili, że „kompaktowy” nie musi oznaczać „średni”. Wręcz przeciwnie – da się stworzyć samochód w segmencie niższej klasy, który będzie miał cechy pojazdu premium.
Tak powstało Audi A3, czyli lepszy Golf z grupy Volkswagena. Miało być nieco lepiej wykonane, z większą precyzją i dokładnością, a także z lepszymi osiągami. W środku powinno być wygodniej i przestronniej, tak by podróżująca Golfem rodzina mogła zazdrościć, gdy zostanie minięta przez A3. Co ciekawe od początku model ten wykorzystuje płytę właśnie od flagowego modelu Volkswagena.
Pierwsza generacja pojawiła się w 1996 roku. Została doceniona przez ekspertów, którzy przyznali jej między innymi Auto Trophy 1997. Druga pojawiła się w 2003 roku, zgarniając choćby tytuł Car of the Year 2006. Trzecia generacja zadebiutowała w 2012 roku i była produkowana do 2020, gdy niemiecki koncern ogłosił pojawienie się nowej wersji, która wyjechała na drogi w tym samym roku.
Dane techniczne czterech generacji
I generacja pozwalała na wybór między trzy- a pięciodrzwiowym hatchbackiem. Do wyboru był jednak nie tylko napęd przedni, ale także słynne quattro. Od początku można było wybierać między skrzynią automatyczną a manualną. Nie zachwycał bagażnik, bo w największej wersji miał 350 l przed rozłożeniem siedzeń (1100 l maksymalnie). Wtrysk Bo Mot pozwalał na osiągnięcie bardzo dużej mocy w benzynowym silniku 1.8 T (224 KM). Najmniejsze jednostki miały 101 KM w benzynie i 90 KM w Dieslu.
Niewiele danych technicznych zmieniło się w wersji II, oprócz tego, że doszedł dwudrzwiowy kabriolet Audi A3. Oprócz tego wzrosła masa, pojawiła się skrzynia S-Tronic, a moc maksymalna w benzynie, za sprawą silnika 2.5 TFSI, wzrosła aż do 340 KM. Auto nie różniło się znacznie od poprzednika. Dopiero generacja III pokazała nieco więcej zmian stylistycznych. Pojawił się także 4-drzwiowy sedan. Od 2017 roku można było jeździć A3 o mocy 400 KM.
W 2020 roku Audi przygotowało spore zmiany. Wygląd nowych aut segmentu C się zmienił i od teraz przypominał drapieżne auto sportowe. Przetoczenia na boku karoserii i opływowy kształt z ostrymi krawędziami sprawiał, że samochód doskonale wyglądał na drodze. W gamie pozostał sedan, za to zniknął kabriolet. W 2021 roku ma się pojawić za to liftback. Znów można liczyć na bardzo mocne, sportowe motory, choć wyraźnie widać odchudzanie i wycofywanie Diesla.
Wyposażenie i stylistyka Audi A3
Przez lata ogólna bryła Audi A3 się nie zmieniła. Auto ma kształt łezki, jest nisko osadzone, doskonale trzyma się drogi. W pierwszych trzech generacjach przód był raczej standardowy i nie stawiano na wyróżnienie się np. grillem. To zmieniło się wraz z IV generacją i sportowym sznytem wszystkich aut ze stajni producenta z Ingolstadt. Przy okazji wyglądu na pewno trzeba podkreślić oryginalność oraz nowoczesność każdej konstrukcji.
Wyposażenie samochodów Audi jest zachwycające w każdym calu. Zawsze w standardzie oferowało coś więcej, nie tylko niż Golf czy Leon z tej samej grupy Volkswagena, ale także większość marek na świecie. Od początku standardem była klimatyzacja, regulowane fotele czy wyświetlacz. Auto ma także bogatą ofertę stylistyczną zależną od wybranego wariantu.
Plusy i minusy różnych generacji Audi z segmentu C
Świetnie trzyma się drogi i daje przyjemność z każdej sekundy spędzonej w trasie. Idealnie sprawdza się na długie podróże, dobrze porusza się po mieście. Inżynierom udało się zmieścić proporcje, które dają gwarancję stabilności w prowadzeniu i wygody dla pasażerów. Spalanie jest dość dobre, kiepskie wyniki pojawiły się tylko w przypadku generacji II Audi A3 (nawet do 13 l/100 km; obecnie to maksymalnie 7 l). Co ciekawe to właśnie ona zbierała najlepsze recenzje.
Duże spalanie aut z lat 2003-2013 było problemem. Do tego dość mały bagażnik, co przy samochodzie rodzinnym, ale na wiele okazji, jest jakimś problemem. Nie było specjalnych awarii czy problemów bardziej typowych dla tego modelu. Jak zawsze w przypadku Audi – drobne usterki, a więc solidność i niezawodność. Wydaje się, że największym minusem do dziś jest cena.