ABS - cel i zasada działania systemu
Abs – cel i zasada działania systemu
Antiblockiersystem, znany bardziej jako ABS jest jednym z elementów układu hamulcowego, które są obowiązkowym wyposażeniem w samochodach oraz motocyklach. Jego nadrzędnym celem jest zapobieganie blokowaniu kół. Jaka jest zasada działania i co przemawia za tym modułem. Tych i innych informacji udzieli wam niniejszy materiał.
Jak działa ABS
Pierwsze pojazdy z systemem ABS można było spotkać już w latach 80. jednak dopiero w 2004 roku stały się nieodzownym komponentem. W skład budowy ABS zalicza się: czujniki prędkości obrotowej kół (najczęściej magnetoindukcyjne, współpracujące z tarczami zębatymi przy kołach lub specjalnymi łożyskami, ulokowane są przy każdym kole), modulatory ciśnienia oraz sterownik monitorujący impulsy z sensorów.
Na podstawie tych danych wprowadzone są zmiany w sile hamowania. Jeśli w momencie hamowania przynajmniej z jednego koła dotrze do sterownika sygnał, że jego prędkość obrotowa się zmniejszyła, a co za tym idzie może wskazywać to na poślizg, ABS redukuje ciśnienie w układzie hamulcowym dla tego koła. Wraz ze wzrostem prędkości siła hamowania ulega zwiększaniu. Stosowane przez układ hamowanie pulsacyjne utrzymuje poślizg maksymalnie do 30%.
Wady działania systemu ABS
ABS na terenie Unii Europejskiej jest standardowym elementem w autach osobowych od 1 lipca 2004 roku, natomiast w naszym kraju ta dyrektywa zaczęła obowiązywać dwa lata później. ABS znajduje się tylko w osobówkach, ale także w motocyklach, przyczepach czy pojazdach ciężarowych. Moduł realizuje trzy podstawowe właściwości tego systemu:
utrzymanie kontroli nad samochodem w trakcie hamowania
zmniejszenie szans na utratę stabilności pojazdu w momencie hamowania
skrócić drogę hamowania
Pierwsze dwa punkty należą do priorytetowych celów ABS. Trzecie zastosowanie jest w głównej mierze uzależnione od stanu technicznego poszczególnych komponentów oraz panujących warunków atmosferycznych. Antiblockiersystem niestety nie okaże się skuteczne na luźnych nawierzchniach typu: śnieg, piach czy żwir. Wówczas lepiej całkowicie zablokować koła, ponieważ zmniejszenie ciśnienia w tym wypadku nic nie da.
Wydłużona droga hamowania nastąpi również w momencie gdy lewe i prawe opony jadą po odmiennych nawierzchniach. W takim wypadku ABS ograniczy siłę hamowania i wydłuży jego drogę, aczkolwiek zdecydowanie poprawi się stabilność samochodu. Poprzednie zdania nie stanowią może dobrej reklamy dla tego elementu tym bardziej, że jest to tak powszechne wyposażenie, iż niektórzy mogą nawet zapomnieć o jego istnieniu.
Czy w związku z tym ABS jest coraz mniej przydanym systemem ? Absolutnie nie. ABS uratowało mnóstwo kierowcom i pasażerom zdrowie, a zapewne też i życie, podnosząc regularnie poziom bezpieczeństwa. Dodatkowo układ nie należy do awaryjnych, ponieważ producenci zwracają baczną uwagę na standard wykonania. Nie oznacza to jednak, że jest niezawodny.
Potencjalne „ukryte” usterki ABS
Defekty ABS mogą zdarzyć się przede wszystkim w samochodach powypadkowych dlatego warto zwrócić uwagę na historię pojazdu. W takich autach może nastąpić brak oznak o nieprawidłowym działaniu układu, choć w rzeczywistości może być zupełnie inaczej. Wynika to z faktu, że sprzedający mogą nie zezwalać na jazdy próbne, a nawet jeśli do tego dojdzie, to często nie hamujemy na tyle mocno aby się przekonać, że coś szwankuje w tym segmencie.
Ponadto kontrolka może nie sygnalizować usterki dlatego w sytuacji, kiedy mamy możliwość przeprowadzenia weryfikacyjnej jazdy, to zalecamy przeprowadzić przynajmniej jedno awaryjne hamowanie i nadzorować zachowanie zarówno samochodu jak i kontrolek na tablicy rozdzielczej. Inną usterką jaka może się nam przydarzyć jest zapowietrzenie zespołu elektrozaworów , co wpływa na zmniejszoną skuteczność hamowania.
Wtedy należy dokonać odpowietrzenia systemu do czego przyda się tester diagnostyczny i uruchomić odpowiedni tryb.
Jak zostało wspomniane ABS nie należy do awaryjnych komponentów, aczkolwiek warto czasem kontrolować jego działanie, ponieważ jego prawidłowe działanie może uchronić nas od niebezpieczeństw. Pamiętajcie również, że samo świecenie kontrolki ABS nie musi dowodzić o całkowitej awarii systemu.