ZDrogi.pl > Porady > Wyciek płynu w samochodzie – jak rozpoznać który jest który?
Piotr Dutka
Piotr Dutka 19.03.2022 14:47

Wyciek płynu w samochodzie – jak rozpoznać który jest który?

Wyciek płynu w samochodzie – jak rozpoznać który jest który?
pixabay.com

Problematyczne wycieki i ich objawy

Parkowanie codziennie na miejscu o podłożu utwardzonym może mieć swoje plusy. Trzeba tylko umiejętnie zerkać pod auto, bo na betonie czy kostce brukowej mogą pojawić się ciekawe sygnały. Popuszczanie oleju, wycieki płynu hamulcowego, ubytki czynnika klimatyzacji – każdy wyciek płynów w samochodzie może być widoczny już na pierwszy rzut oka.

Trzeba jednak wiedzieć, że każdy płyn zachowuje się nieco inaczej. Czasem bez dokładnej wiedzy trudno stwierdzić, czy jest to mocno przepalony olej silnikowy czy może olej ze skrzyni biegów. Pomóc może oczywiście położenie, czyli obserwacja, który z podzespołów był ustawiony centralnie nad plamą. Jednak w niektórych przypadkach miejsce wycieku będzie zależało od całej konstrukcji pojazdu.

Trzeba więc poznać przyczyny wycieków, ale także objawy. W ten sposób można dowiedzieć się, jakie są zagrożenia i co można zrobić, jeśli na miejscu parkingowym dostrzeżemy daną ciecz. Trzeba pamiętać, że jeśli parkujemy na co dzień na miękkim czy niepłaskim podłożu, wyciek może być trudny do rozpoznania, więc warto czasem spojrzeć na miejsce parkingowe zajmowane podczas robienia zakupów.

Olej silnikowy

Zaczniemy klasycznie od oleju silnikowego. To najczęściej ujawniający się wyciek płynu w samochodzie. Warto pamiętać, że najważniejszymi objawami, które daje pojawiający się wyciek, jest ciemna, wręcz czarna plama pod silnikiem, a także spadający za szybko poziom środka smarnego. Czasem pojawienie się płynu łączy się z czarnymi spalinami czy oblepieniem silnika od góry, pod maską.

Dlaczego olej z silnika pojawia się pod samochodem? Może być wynikiem wycieków spod pokrywy zaworów, co jest częstym problemem w starszych autach. Z kolei tzw. pocenie się silnika może być spowodowane starą lub uszkodzoną uszczelką pokrywy. Zdarza się także, że przecieka uszczelniacz wału korbowego lub wałka rozrządu, a więc problemu trzeba szukać w miejscach wymagających dodatkowych elementów zabezpieczających środek smarny przed wypłynięciem.

Czym grozi długotrwałe wyciekanie oleju spod silnika? Przede wszystkim problemami z zatarciem silnika, bo możemy nie spostrzec, że poziom środka smarnego jest o wiele za niski. Jeśli da się zauważyć plamę oleju pod autem, to zwykle wyciek jest dość duży, a nie symboliczny. Brak smarowania silnika może powodować znaczące problemy z temperaturą wewnątrz jednostki napędowej.

Płyn chłodniczy

Bardzo często mówi się, że pojawienie się płynu chłodniczego poza autem jest najpoważniejszym problemem. Jednocześnie wydaje się to najpowszechniejsze, co wynika z faktu, że często zapominamy o sprawdzaniu poziomu tegoż płynu. Oczywiście, może kończyć się bardzo źle.

Problem z tego rodzaju płynami eksploatacyjnymi jest taki, że ich wyciek jest trudny do dostrzeżenia. Zwykle widać podniesienie się poziomu temperatury silnika czy częste włączanie się wentylatora chłodnicy, ale płyn – raczej nie za często. Dlaczego tak jest? Wszystko przez to, że niewielkie ilości wyparowują. Dopiero większy ubytek można dostrzec gołym okiem.

Powolne uciekanie środka z chłodnicy będzie trudne do wychwycenia, ale już wyciek płynów w samochodzie o wiele prościej zauważyć, gdy mamy do czynienia z awarią. Wówczas może dojść do pęknięcia zbiornika lub uszczelki. Najczęściej problemem jest korozja. Warto zatem sprawdzać poziom płynu chłodniczego, uzupełniać jego niewielkie niedobory i obserwować, czy to załatwia sprawę.

Olej skrzyni biegów

Wracamy do oleju, ale nie będzie to klasyczny wyciek płynów w samochodzie, a coś specjalnego. Mamy na myśli bowiem nie olej silnikowy, ale o wiele rzadziej kontrolowany olej skrzyni biegów. Dostrzeżenie plamy na podłożu sugeruje, że wyciek jest już naprawdę duży, a problem powinien objawiać się także ślizgającym się sprzęgłem. Oczywiście, najprościej jest zajrzeć pod auto i dostrzec mokrą skrzynię.

Najczęściej przyczyną wycieku oleju ze skrzyni jest awaria specjalnej uszczelki na wałku głównym, czyli tzw. simeringów. Czasem problem dotyczy mniejszych uszczelniaczy zlokalizowanych na wyjściu półosi napędowych. Tylko te miejsca mogą się rozszczelnić na tyle, by przepuścić olej na zewnątrz. Skrzynia jest jednak dość specyficznym elementem, więc dostrzeżenie jej awarii nie nastąpi od razu.

A trzeba pamiętać, że długotrwała jazda z przekładnią bez odpowiedniej ilości oleju, to prosty sposób, by ją zniszczyć. Niestety, zwykle są to bardzo drogie części, więc lepiej uważać, zanim stanie się najgorsze. Regularna kontrola stanu oleju w skrzyni jest trudna i dość inwazyjna, więc tym bardziej trzeba pamiętać o tym przy okresowym przeglądzie. Brak oleju w skrzyni gorzej znoszą automaty.