Skoda Fabia – małe i tanie czeskie auto miejskie
Bardzo popularna I generacja Fabii
Wprowadzenie samochodu z segmentu B w niemieckiej grupie Volkswagena pod czeską marką Skoda miało miejsce pod koniec lat 90. Fabia została zaprezentowana w 1999 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Zbudowano ją na płycie podłogowej VW A04, na której wcześniej postawiono choćby SEAT-a Ibizę czy Volkswagena Polo. Fabia miała zastąpić Felicię, która była już przestarzała i nie nadawała się na auto XXI wieku.
Przez pierwszy rok Skoda Fabia była tylko 5-drzwiowym hatchbackiem. Dopiero po roku na rynku zadebiutowała wersja 5-drzwiowego kombi, a potem pojawił się jeszcze sedan z czterema drzwiami. Stylistyka była dość nowoczesna jak na tamte czasy. Auto dostało jednobryłową konstrukcję, lekko zaokrąglony dach, proste zaokrąglenia. Oczywiście najbardziej charakterystycznym elementem była maska z delikatnymi przetłoczeniami.
Co ciekawe, w Ugandzie czy w Kenii samochód był sprzedawany jako Octavia, nie ma jednak z tym modelem nic wspólnego. Fabia doczekała się za to w 2003 roku wersji sportowej, a także mnóstwa różnych wariantów wyposażenia. Jeśli chodzi o napęd, także było z czego wybierać. Najmniejsza benzyna miała pojemność 1.0 i moc 50 KM. Oczywiście trzeba pamiętać, że pojazd ważył nieco ponad 1150 kg. Największe motory to 2.0 8V o mocy 116 KM w benzynie oraz 1.9 TDI 8V RS o mocy aż 131 KM w wersji sportowej.
Tania i sprawna Skoda Fabia II
I generacja Fabii okazała się sukcesem, co do dziś można obserwować w naszym kraju. Dlatego w 2007 roku w Genewie zadebiutowała II generacja. Zbudowano ją na płycie podłogowej PQ24, która znów posłużyła do przygotowania Volkswagena Polo czy SEAT-a Ibizy, czyli innych modeli miejskich samochodów osobowych z grupy Volkswagena.
Design pojazdu nie zmienił się znacząco. Nowa Skoda Fabia II otrzymała nieco bardziej ostre, dynamiczne rysy. Sylwetka się obniżyła, przez co auto wygląda bardziej sportowo. Pojawiły się także mocniejsze przetłoczenia na masce, która jednak nie zmieniła się znacząco. Do tego klasyczne, lekko zaokrąglone lampy, dobrze znany grill oraz plastikowe, czarne elementy zderzaków i odbojników na drzwiach.
W ramach tego modelu segmentu C wprowadzono wariant Scout, który miał podnieść mieszczucha do 15 cm prześwitu. Oprócz tego znów było sporo wariantów wyposażenia, choć mniej niż przy pierwszej generacji. Dalej można było skorzystać z wielu silników, w tym najmniejszego w całej stawce 1.2 http 6V w benzynie o mocy 60 KM. Największe i najmocniejsze motory to 1.6 MPI (105 KM) oraz 1.9 TDI (105 KM). Był także specjalny 180-konny 1.4 TSI.
Charakterystyka III generacji Skody Fabii
Trzecia generacja miejskiej Skody pojawiła się w 2014 roku, gdzie zaprezentowano ją podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Kolejny raz wykorzystano wspólną płytę podłogową o nazwie PQ25, którą wykorzystano, konstruując choćby Skodę Rapid, Audi A1 czy nieśmiertelne Polo. Co jednak ważne, tym razem zaczerpnięto także z płyty MQB.
Design oparto na koncepcie VisionC i nowym języku stylistycznym marki. Oczywiście, w przypadku Skody Fabii zmiany nie były bardzo widoczne. Najbardziej charakterystycznym elementem jest maska, która ma przetłoczenia, ale nie pozostawia wątpliwości, z jaką marką mamy do czynienia. Cała bryła miała zdecydowanie bardziej wyraziste, ostre rysy, jest dynamiczna i mocno ciosana. Pojawiają się przetłoczenia na drzwiach bocznych czy bagażniku.
Standardowe wyposażenie Fabii III generacji gwarantowało choćby 6 poduszek powietrznych, ESP i MSR czy elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Spore zmiany nastąpiły wśród jednostek napędowych, bo początkowo zostawiono dwa Diesle 1.4 TDI, jednak od 2018 roku wycofano je z produkcji. Najmocniejsza sportowa wersja benzynowa Fabii to 1.4 TSI RS o mocy 125 KM.
Jaka będzie Skoda Fabia IV?
W 2021 roku na rynku pojawi się kolejna odsłona słynnego miejskiego auta segmentu B. Czeski producent z grupy Volkswagena planuje ujednolicić wygląd, więc tył pojazdu zostanie zainspirowany Skodą Scalą. Kierowców ciekawi, czy znów problemem będzie – tak jak we wszystkich wcieleniach Skody Fabii – układ elektryczny oraz czy pojawią się problemy z karoserią, jak to miało miejsce w generacji III.