ZDrogi.pl > Porady > Short shifter – idealny sposób na tuning samochodu
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:43

Short shifter – idealny sposób na tuning samochodu

Short shifter – idealny sposób na tuning samochodu
pixabay.com

Co to jest short shifter?

Ta modyfikacja drążka zmiany biegów nazywa się, z języka angielskiego, short shifterem. Czym jest? To specjalnie skonstruowana, krótsza dźwignia zmiany przekładni w autach ze skrzynią manualną. Tego rodzaju shifter ma na celu skrócić skok lewarka, dzięki czemu ręka na gałce zmiany biegów pokonuje mniejsze odległości, co w praktyce przekłada się na to, że pracuje szybciej.

Zatem w tym przypadku nie zmieniamy aż tak bardzo samych właściwości pojazdu, ile reakcję kierowcy. A dzieje się tak dlatego, że klasyczna dźwignia ma szerszy seryjny skok. Na dole elementu znajduje się wodzik, który mocuje się do wybieraka. Niedaleko jest także łożysko dźwigni, zwane jabłkiem ze względu na swój kształt. To właśnie od niego zależy skok.

Manipulując odległościami między łożyskiem a lewarkiem, można łatwo skrócić skok, zredukować go do takiej odległości, by wciąż dawała wygodę użytkowania i nie wpływała na działanie skrzyni, ale jednocześnie, by zmienianie biegów mogło być naturalnie szybsze. To rozwiązanie sprawdza się szczególnie tam, gdzie mamy do czynienia z wyjątkowo długim skokiem.

Konstrukcja lewarka klasycznego i wspomaganego przez short shifter

Kluczem jest więc skrócenie odległości, przez co cały lewarek będzie złapany wyżej i jego ruchy zostaną ograniczone, co nie przełoży się na ograniczenie ruchu w samej przekładni. Właśnie na to trzeba zwracać szczególną uwagę, a więc na zachowanie właściwych proporcji, by w efekcie modyfikacji nie doszło do uszkodzenia całej skrzyni biegów, a co za tym idzie do kosztownych napraw.

Zwykle w konstrukcji normalnego lewarka odległość między jabłkiem a wodzikiem jest dość mała, natomiast dłuższy jest sam lewarek, czyli to, co wystaje w kabinie i zaopatrzone w gałkę jest nam potrzebne do zmieniania przełożeń w skrzyni biegów podczas jazdy samochodem z przekładnią manualną.

Ideą short shiftera jest więc zamiana tych proporcji, czyli przesunięcie lewarka, by był nieco krótszy, ale za to, by odległość między jabłkiem a wodzikiem wzrosła. W ten sposób zmienia się kąt, co sprawia, że ruch wykonywany w celu zmiany biegów trwa po prostu nieco krócej. Warto jednak zauważyć, że może być do niego wymagana większa siła.

Montaż – czy można go przeprowadzić samodzielnie?

Za montaż można wziąć się samemu, bo nie jest to nic skomplikowanego. Tak samo ceny zestawów nie są bardzo drogie. Średni zestaw zmniejszy wymagany ruch o 50% i nie będzie kosztował więcej niż 100 złotych. To pokazuje, że jest to tuning stosunkowo tani i wygodny, dostępny niemalże dla każdego. Ale zanim się do niego zabierzemy, trzeba dokładnie sprawdzić auto.

Nie każdy samochód może korzystać z short shiftera. Przed montażem trzeba zweryfikować, czy wszystkie tryby w skrzyni biegów chodzą prawidłowo; czy nie ma żadnych problemów z wrzucaniem biegów, czy przy jakiejkolwiek zmianie nie słychać zgrzytów, puknięć czy skrzypienia. Jeśli niczego takiego nie ma, można przystąpić do zakupu i montażu.

Wymiana być może nie jest trudna, ale na pewno czasochłonna. Nie potrzebuje też nietypowych narzędzi – wystarczy tylko podstawowy zestaw kluczy. W niektórych autach trzeba będzie także zorganizować dostęp do kanału czy podnośnika. Najpierw trzeba zdemontować mieszek ochronny i gałkę. Czasem trzeba także usunąć część plastików wokół drążka. Następnie zostaje już tylko odkręcenie śrub i montaż w to samo miejsce shiftera.

Wady i zalety short shiftera

Zalety widać gołym okiem, to znaczy gałka nie ucieka tak daleko przy przełożeniach, przez co jazda staje się płynniejsza. Można łatwiej wyciągnąć z samochodu więcej mocy, momentu, a więc przyjemności z jazdy, choć wpływa to także na komfort. Zaletą jest także łatwy montaż, z którym poradzi sobie każdy. Rozwiązanie to nie kosztuje wiele, przez co to tuning idealny na pierwszy raz.

Największym minusem jest inwazyjność niektórych operacji, na przykład w sytuacji, gdy trzeba dokręcić śrubę od dołu auta. Warto także korzystać ze sprawdzonych zestawów, bo nieumiejętne przesunięcie odległości między wodzikiem a jabłkiem może spowodować, że skrócony lewarek uszkodzi skrzynię biegów. Ale ogólnie short shifter to proste rozwiązanie dedykowane niemalże każdemu.

Powiązane