ZDrogi.pl > Porady > Przewody zapłonowe – budowa, rodzaje, eksploatacja
Piotr Dutka
Piotr Dutka 19.03.2022 14:49

Przewody zapłonowe – budowa, rodzaje, eksploatacja

Przewody zapłonowe – budowa, rodzaje, eksploatacja
pixabay.com

Budowa przewodów zapłonowych

Przewody wysokiego napięcia, jak nazywa się przewody zapłonowe, są coraz częściej wypierane w nowoczesnych konstrukcjach przez kompaktowe cewki zapłonowe, które są zespolone z fajką świecy krótkim przewodem. Jednak wciąż w większej liczbie aut montuje się klasyczne rozwiązanie, w którym te przewody mają olbrzymią rolę.

Ich konstrukcja jest dość prosta. Składają się przede wszystkim z trzech podstawowych elementów:

  • nasadki na świecę, czyli tzw. fajki;

  • zaizolowanego przewodu elektrycznego;

  • nasadki na rozdzielacz zapłonu lub cewkę.

Warto podkreślić, że przewód musi przewodzić prąd o napięciu między 25 a 30 tys. woltów. Musi być więc właściwie stworzony. Kluczowy jest rdzeń, który odpowiada za przewodzenie, ale także właściwa izolacja, która zabezpiecza wszystko, co poza kablem, a przecież mamy tu do czynienia z bardzo dużym napięciem.

Osłona najwyższej jakości przewodów wykonana jest z silikonu. Ten materiał jest odporny na działanie różnych substancji, takich jak olej czy benzyna, doskonale izoluje, a do tego jest wytrzymały, przez co może pracować bez przeszkód w bardzo wysokich i bardzo niskich temperaturach. Warto także zwrócić uwagę na metalowe końcówki połączone z kablem, które odpowiadają za płynność przenoszenia impulsu.

Różne rodzaje przewodów zapłonowych w samochodach

Materiały, z których przygotowano przewody, mają jednoznaczny związek z ich odpornością na warunki atmosferyczne. To jeden z ważniejszych parametrów przy wyborze części do układu zapłonowego. Podstawową różnicą w produkcji przewodów zapłonowych jest natomiast materiał, z którego wykonuje się rdzeń. Standardowo wyróżniamy 3 typy: rdzeń miedziany, rdzeń węglowy oraz rdzeń ferrytowy czy ferromagnetyczny. Czym się różnią i który jest najlepszy?

Miedź to cienkie druciki stosowane od kilkudziesięciu lat nie tylko w motoryzacji. Takie przewody są nadal w użyciu, ich skuteczność jest zadowalająca, a największym atutem jest cena. Niestety, zdarza się, że choć to świetny przewodnik, po drodze miedź może gubić prąd, przez co pojawiają się zakłócenia elektromagnetyczne. W przewodach montuje się więc oporniki, w związku z czym iskra na świecy jest zmniejszona. Wielkim plusem jest duża odporność mechaniczna.

Bez zakłóceń działa się w przewodach z rdzeniem węglowym. Wszystko przez to, że opornikiem są same włókna szklane impregnowane grafitem. Z tego powodu cała wiązka doskonale przewodzi prąd i dostarcza odpowiedni impuls do świecy. Niestety, grafit nie jest odporny na starzenie się, przez co po jakimś czasie traci swoje właściwości. W tego rodzaju przewodach zapłonowych trzeba się liczyć z wymianą w czasie podobnym, jak świece zapłonowe.

Trzeci, dość nietypowy i najmłodszy rodzaj to rdzeń ferrytowy. Przewodnikiem jest stalowy drut, który jest nawinięty spiralnie na rdzeń złożony z włókna szklanego i warstwy materiału ferromagnetycznego. W ten sposób tłumione są zakłócenia, a linie pola elektromagnetycznego są proste i odporne, pozwalają również na magazynowanie energii. Przez to iskra na świecy jest skuteczna. To najlepsze przewody, ale ich minusem jest cena.

Jak dbać o przewody i jak często je wymieniać?

Jak często zużywają się przewody do świecy? Średnio, zależnie oczywiście od materiału, z którego zostały wykonane, ich wymianę należy zaplanować raz na 30-50 tys. km przebiegu. Najczęściej wymienia się je razem ze świecami, by mieć pewność, że układ zachowa swoją skuteczność, która jest niezwykle ważna, jeśli chce się zadbać o wytrzymałość jednostki napędowej.

Należy podkreślić, że wielu producentów zaleca wymianę przewodów zapłonowych raz na 20 tys. km przebiegu. W ten sposób na pewno nie dopuścisz do przedwczesnego ich zużycia i zapewnisz sobie optymalne działanie układu zapłonowego. Warto pamiętać, by wymieniać cały komplet przewodów, dzięki czemu zużycie poszczególnych elementów układu będzie równomierne i łatwe do kontroli.

Najbardziej powszechne przyczyny awarii

Jak rozpoznać, że przewody nie są już tak skuteczne i warto pomyśleć o ich wymianie? Jeśli nie ma na ich powierzchni uszkodzeń mechanicznych, to warto przyjrzeć się pracy silnika. Może pracować nierówno, gasnąć w najmniej oczekiwanych momentach czy nie zapalać za pierwszym, drugim razem. W takim przypadku można podejrzewać przewody. Nie zawsze jednak one będą tu przyczyną.

Najczęstszym problemem jest niska jakość izolatora. Jeśli tylko zauważysz, że przewody są źle osłonięte, szybko musisz je wymienić. Wysokie napięcie może doprowadzić do dużych problemów, więc lepiej nie zwlekać z naprawą. Czasem dojdzie do niedomagania rdzenia, ale tego typu awarie są raczej rzadkością. Często zdarza się, że winę za awarię ponosi mechanik. Już drobne zanieczyszczenia z brudnych rąk mogą doprowadzić do wypalenia ścieżek i awarii przewodów zapłonowych.

Powiązane