Przepływomierz powietrza. Rodzaje i przeznaczenie
Czym jest przepływomierz powietrza
To niewielkie urządzenie ulokowane zazwyczaj tuż za filtrem powietrza, mierzy jego ilość, które jest zasysane do silnika. Przepływomierz wysyła informacje do komputera, a ten na podstawie uzyskanych danych dobiera odpowiednią dawkę wtrysku paliwa. Taki mechanizm jest szczególnie ważny w silnikach benzynowych gdzie znajduje się zapłon iskrowy.
Złe działanie przepływomierzu spowoduje, że zostanie dostarczona zła ilość paliwa, a co za tym idzie praca całej jednostki napędowej będzie nieprawidłowa. Oczywiście skład idealnej mieszanki nie jest taki sam dla wszystkich samochodów. Uzależnione jest to bowiem od konstrukcji pojazdu oraz pojemności jego silnika.
Rodzaje przepływomierzy
Najstarszym modelem jest przepływomierz klapkowy (objętościowy) znajdujący się w starszych samochodach. W skład jego budowy wchodzą m.in.: potencjometr, czujnik temperatury powietrza, ruchoma klapka, sprężyna powrotna, zawór zwrotny, regulator, wycierak oraz tłumik. Klapa pod wpływem przepływającego strumienia powietrza wychyla się o pewny kąt i uruchamia w ten sposób zainstalowany do niej potencjometr. Wiadomość o kącie nachylenia dociera do sterownika i na podstawie tej wartości określana jest odpowiednia dawka paliwa. Przepływomierz klapkowy nie należy do awaryjnych, aczkolwiek jej dokładność pozostaje wątpliwą kwestią.
Najbardziej powszechnym obecnie rodzajem jest przepływomierz masowy. Tutaj proces jest nieco bardziej skomplikowany. Ten moduł zlokalizowany jest w kolektorze dolotowym za filtrem powietrza. Kluczowy element stanowi wykonywany głównie z platyny drucik, który jest stale nagrzewany. Im więcej powietrza przedostaje się do drutu tym temperatura zaczyna spadać. Ten proces monitoruje znajdujący się obok drutu termistor.
Aby temperatura była podtrzymywana, jednostka sterująca regularnie powiększa natężenie prądu płynącego przez drucik. To z kolei wpływa, jaka ilość powietrza trafi do przepływomierza, a co za tym idzie ile paliwa jest wymagane. Ponadto przepływomierz masowy wyposażony jest w dodatkowy termistor. Służy on do pomiaru powietrza zasysanego.
Uzyskane informacje są niezbędne do ustalenia jej wpływu na czujnik mierzący temperaturę drutu. Podstawową różnicą między modułem masowym a klapkowym jest mierzony wydatek masowy powietrza. W rodzaju objętościowym przeliczany jest wydatek objętościowy.
Zaletą przepływomierza masowego jest możliwość osiągnięcia większej mocy maksymalnej. Niestety z drugiej strony jest podatny na zabrudzenia i uszkodzenia. Jego trwałość też nie należy do największych i wynosi przeważnie 60 tys. kilometrów jeżeli filtr powietrza nie jest regularnie wymieniany. Objawami świadczącymi o usterce przepływomierza to: nagła utrata mocy, zwiększenie zużycie paliwa czy niewłaściwy skład spalin.
Aby wydłużyć żywotność komponentu powinniśmy regularnie montować nowy i oryginalny filtr powietrza oraz przeczyszczać układ. Do tej drugiej czynności zaleca się używanie atestowanych produktów. Ostrzeżeniem może być również paląca się na tablicy rozdzielczej kontrolka „check engine”, aczkolwiek ikona świeci się też przy innych błędach więc niekoniecznie musi to oznaczać defektu przepływomierza.
Przepływomierz Vortex
Ostatnim rodzajem przepływomierza jest typ Vortex. To najbardziej skomplikowany układ, a jego praca opiera na pomiarach ultradźwiękowych. W kolektorze dolotowym usytuowany jest generator drgań tworzący zawirowania . W punkcie ich powstawiania, nadajnik monitoruje drgania i na ich podstawie odczytywana jest informacja o ilości przepływającego powietrza.
Praca układu typu Vortex jest bardzo dokładna i niezbędne są rozbudowane systemy pomiarowe oraz moduły obrabiające i analizujące uzyskiwane informacje.
Przepływomierz to bardzo potrzebne urządzenie, dzięki któremu praca naszego silnika jest możliwa. Sam element nie jest podany na uszkodzenia, ale nie lubi zabrudzeń dlatego warto pamiętać o jego czyszczeniu, a regularna wymiana filtra powietrza wydłuży żywotność tego komponentu.