Peugeot 308 – solidny i ładny hatchback na dłużej
Peugeot 308 – charakterystyka modelu i nazewnictwo
Dlaczego modelu 308 nie można określić mianem generacji 307-ki? Peugeot, w przeciwieństwie do wielu innych marek, stawia na nowe modele, a nie generacje. Tak przynajmniej było jeszcze w pierwszej dekadzie XXI wieku, gdy 307 otrzymywał nową wersję. Padło na kolejną cyfrę w tej liczbie, gdzie „3” oznacza segment (w tym przypadku jest to C), a cyfra po zerze konkretny wariant.
Auto zaprezentowano we Frankfurcie podczas targów motoryzacyjnych. Nie od razu zakładano, że będzie to ostatni model wychodzący w dotychczasowej polityce nazewniczej. Tak się jednak stało. Peugeot 308 to samochód kompaktowy, służący do jazdy po mieście i w trasie. Jest dość duży, ma całkiem wygodny bagażnik – wszystko po to, by był najbardziej uniwersalny, jak to tylko możliwe.
Utrzymano rozstaw osi, ale wydłużono bryłę. Model ten stał się także szerszy o 85 mm. Dzięki temu chciano uzyskać więcej przestrzeni dla pasażerów na tylnej kanapie. W latach 2007-2013 był produkowany w Miluzie i Sochaux, a także w rosyjskiej Kałudze. Między 2011 a 2016 w Azji, a od 2012 do dziś powstaje w Argentynie, mimo że druga generacja zadebiutowała w 2013 roku i jest przygotowywana na razie we Francji, Malezji i Chinach.
I generacja Peugeota 308 – wygląd, dane techniczne, silniki
Przejdźmy zatem do konkretów, a więc do I generacji modelu. Wiemy, kiedy się pojawiła, ale nie wiemy jeszcze, w jakich wersjach nadwozia. Od początku dostępne były 3-drzwiowy i 5-drzwiowy hatchback. Rok po debiucie do sprzedaży trafiło pięciodrzwiowe kombi (model 308 SW), a rok po nim wariant CC, czyli coupé-cabrio. W 2011 auto przeszło pierwszy, a w 2013 drugi lifting, co jest o tyle dziwne, że wówczas wypuszczono na rynek II generację.
Jeśli chodzi o wygląd Peugeota 308 I, to tutaj postawiono na dynamikę i opływowy kształt. Zgodnie z założeniami inżynierów auto miało mieć niską linię dachu, wydłużony kadłub, a wraz z nim przednie reflektory, a także maskę opadającą do ziemi, co miało być inspirowane bolidami F1. Można dostrzec liczne przetłoczenia na bokach czy z tyłu oraz wypukłą, mocno okrągłą klapę bagażnika.
Bardzo mocno postawiono na wyposażenie, bo 308 zawierał choćby system Lane Assist, biksenonowe lampy czy wygodnie regulowane fotele, które miały pomóc zadbać o lędźwie. Powstała także typowo sportowa wersja, więc i silniki były zróżnicowane. Najmocniejszy 1.6 GTI BVM6 generował aż 200 KM, co przy masie 1300 kg robiło wrażenie. Najmocniejszy Diesel to 136-konny 2.0 HDi 16V.
Co się zmieniło w Peugeocie 308 II?
W 2013 roku Peugeot całkowicie zmienił swoją politykę odnośnie do nazewnictwa i w związku z tym nie doczekaliśmy się 309, a 308 II, co miało stać się od teraz normą. Samochód zadebiutował w 2013 roku, podczas Frankfurt Motor Show, a zbudowano go na całkiem nowej płycie podłogowej EMP2. Auto stało się jeszcze bardziej opływowe i dynamiczne, nieco zmniejszono wpływ krągłości na sylwetkę, choć wciąż Peugeot nie był ostro ciosany.
Nowością był design wnętrza, bo tu zrezygnowano ze wszystkich pokręteł i przycisków mechanicznych. Zamiast tego kierowca zarządza komputerem pokładowym i systemami w aucie – a zamontowano ich sporo – za pomocą dotykowego ekranu o przekątnej 9,7 cala. Wyposażenie oraz możliwości sprawiły, że w 2014 roku Peugeot 308 II został uznany Europejskim Samochodem Roku.
Znów wprowadzono wersję GT oraz GTI, co przełożyło się na osiągi silników. 1.6 THP M6 mógł dostarczyć albo 250 albo 270 KM. Standardowo w 308-ce montowano jednak 1.2 Pure Tech o mocy od 82 do 130 KM. Nie zrezygnowano z Diesli, które w największej pojemności dawały 181 lub 177 KM (2.0 BlueHDi).
Na 2021 rok Francuzi już pod grupą Stellantis zapowiedzieli premierę III generacji Peugeota 308. Będzie to auto nowoczesne, szybkie, sprawne i na pewno z możliwością zastosowania hybrydowego napędu, jak to miało miejsce w przypadku 208 czy 2008. Rozwijane są także elektryki. Wiele osób czeka na ten debiut, bo koniec końców 308 jest uznawana za najbardziej udany model kompaktu od francuskiego producenta.