ZDrogi.pl > Aktualności > Peugeot 307 – najbardziej znany kompakt francuskiej marki
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:45

Peugeot 307 – najbardziej znany kompakt francuskiej marki

Peugeot 307 – najbardziej znany kompakt francuskiej marki
pixabay.com

Charakterystyka modelu 307

Zgrabne, uniwersalne auto dla rodziny, która może poruszać się nie tylko po mieście, ale także w trasie. Tak właśnie zaplanowano model 307, gdy w 2001 roku prezentowano jego stylistykę i osiągi. Model zastąpił Peugeota 306, czyli poprzedni kompakt produkowany przez wcześniejsze 7 lat. Jego debiut odbił się szerokim echem, a rok po nim Peugeot otrzymał nagrodę Europejskiego Samochodu Roku.

W tym samym roku, a więc 2002, zaprezentowano wersję kombi Peugeota 307. Przez kolejne lata produkcji pojazd oferowano także w wersji dwudrzwiowego coupé-cabrio (307 CC – 2003 rok) oraz czterodrzwiowego sedana. Hatchback był dostępny w wariancie 3- i 5-drzwiowym. Auto w tym wariancie sporo ważyło, bo niespełna 1,5 tony. Bagażnik kompaktu to 340 l, sedana 503 l, a kombi 520 l.

Produkcja modelu 307 trwała do 2008 roku we Francji oraz w Wuhan, a także do 2011 w Argentynie. W końcu samochód został zastąpiony następnym w kolejności Peugeotem 308, który produkowany jest i dziś.

Design, wyposażenie, możliwości Peugeota 307

Wygląd francuskich samochodów zawsze był czymś nietypowym. I tym razem Peugeot postawił na awangardę, która jednak jest znana z innych modeli z końcówką „7”. Auto wyróżniało się dość kanciastą bryłą. Nie było mocno obłe, choć zaokrąglone ranty sprawiały, że wpasowywało się w styl wówczas dominujący wśród projektantów samochodów osobowych.

Pojawiły się za to modne do dziś przetłoczenia, a także plastikowe, czarne wstawki na przednim zderzaku i na bokach drzwi. W wariancie kombi światła były ulokowane pionowo i miały kształt łezki. Podobny zastosowano w hatchbacku Peugeota 307, który to jednak miał je ustawione poziomo. Zupełnie inny wygląd miała wersja CC, a to wszystko przez mocno wydłużony tył i specyficznie zakończony dach.

Producent zapewnił bardzo dużo wariantów wyposażenia. Standardowo auto miało ABS, 6 poduszek powietrznych, wspomaganie kierownicy, elektrycznie regulowane szyby przednie czy atermiczne szyby. Pojawiły się takie wersje, jak: XR Fenomen, XT czy XS, która była wyposażona w kurtyny powietrzne, boczne poduszki i światła przeciwmgielne. Hitem był także panoramiczny dach.

Silniki pod maską kompaktu od Peugeota

Ale wyposażenie i design to jedno, a osiągi to drugie. Jeśli chodzi o przeniesienie napędu, to w Peugeocie mogła pracować albo 4- lub 5-biegowa skrzynia automatyczna albo 5- i 6-biegowa skrzynia manualna. W obu przypadkach wypadała dość standardowo i na pewno nie była najsłabszym ogniwem tego samochodu.

Wyjątkowo dobrze sprawdzały się silniki. Kierowcy mieli do wyboru trzy pojemności benzynowych motorów – 1.4, 1.6 i 2.0. W pierwszym wariancie Peugeot 307 mógł generować 75 lub 88 KM, zależnie od rodzaju układu rozrządu. W drugim – 110 KM, a w trzecim 138 lub 177 KM. Był to jednocześnie najmocniejszy silnik w całej gamie.

Pojemności były takie same w Dieslach. 1.4 HDi SOHC dawał 68 KM i był najmniejszy. Jednostki 1.6 generowały 90 lub 109 KM. Największe motory o pojemności dwóch litrów były w stanie dać nieco więcej, bo przy masie 1,5 tony, dostarczały nawet 136 KM.

Plusy i minusy użytkowania Peugeota 307

Czy model 307 był doceniany przez kierowców? Na pewno bardzo zaskakiwały silniki, bo choćby w 306-tce był to duży problem. Poprawione motory nie sprawiały problemów. Co ciekawe, o wiele gorsze recenzje auto zbierało przed liftingiem w 2004 roku. Pierwsza wersja miała kiepski układ jezdny, bardzo dużą awaryjność, jeśli chodzi o drobiazgi oraz średnio przyjemne zawieszenie. W drugiej najbardziej narzekano na układ elektryczny.

A jakie zalety można wymienić po stronie Peugeota 307? Poza wspomnianymi już jednostkami napędowymi – na pewno karoserię. Były to auta, które praktycznie nie rdzewiały,  ani na nadwoziu, ani na podwoziu. Do tego, jak na kompakt z pierwszej dekady XXI wieku, miał całkiem sporo miejsca dla kierowcy i pasażerów, mimo nie tak wielkich rozmiarów. Zaletą też była cena i może ona sprawiła, że tej generacji samochodów na polskich drogach mogliśmy sporo oglądać.

Powiązane