ZDrogi.pl > Porady > Odpowietrzanie układu hamulcowego z ABS i bez
Piotr Dutka
Piotr Dutka 19.03.2022 14:49

Odpowietrzanie układu hamulcowego z ABS i bez

Odpowietrzanie układu hamulcowego z ABS i bez
pixabay.com

Dlaczego w układzie hamulcowym zbierają się pęcherzyki powietrza?

Wydaje się, że to, jak odpowietrzyć układ hamulcowy, nie powinno zajmować normalnego kierowcy. Przecież wymiana klocków i zacisków, pilnowanie, by wymiana tarczy nie była zbyt późno wykonana – to rozumiemy i znamy wszyscy. Ale dodatkowa praca, gdy w układzie hamulcowym zbiera się powietrze? To raczej nie jest stały motyw eksploatacji auta.

Skąd w ogóle pęcherzyki powietrza w tym układzie? Na co dzień raczej nie otwieramy go i nie sprawdzamy, czy wszystko w porządku. A więc skąd miało się tam dostać powietrze? Czy układ hamulcowy nie powinien być szczelny? Jedną z przyczyn może być na przykład niski poziom płynu.

Z płynem związane są także inne kwestie. Na przykład bez otwierania układu powietrze może dostać się do niego w wyniku przegrzania płynu hamulcowego. Wysoka temperatura w dawno niewymienianym układzie, na przykład w wyniku intensywnego hamowania, może sprawić, że płyn się po prostu zagotuje, a w wyniku tego pojawią się w układzie bąbelki powietrza.

Hamulce w samochodzie – sposób działania

Większość pojazdów wyposażona jest w układ hydrauliczny. Naciśnięcie – stosunkowo proste i lekkie – pedału hamulca sprawia, że płyn doprowadzany jest do tłoczków umiejscowionych w każdym kole. Im większe ciśnienie, tym mocniejsze dociśnięcie klocków do tarczy. Dodatkowo pracuje także pompa hamulcowa, która niejako reguluje odpowiednie ciśnienie. Gdy pedał przestaje być wciskany, ciśnienie się normuje.

Aby wiedzieć, jak odpowietrzyć układ hamulcowy, trzeba mieć świadomość, jak on działa. Konstrukcyjnie składa się z dwóch obwodów, by w momencie awarii jednego, drugi był w stanie zatrzymać auto. Sercem całego układu jest pompa, która korzysta z płynu hamulcowego umieszczonego w zbiorniku obok niej. Dzięki niemu możliwe jest przeniesienie siły, ale tylko, gdy ciśnienie jest odpowiednie.

Dlatego tak zabójcze dla hamowania jest pojawienie się powietrza w układzie. Zmniejsza ono efektywność hamowania, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Pierwszymi oznakami są widoczne zmiany w efektywności hamowania. Należy kilkukrotnie nacisnąć pedał, by wyczuć, czy nie napotykasz na opór. Jeśli tak jest, to najpewniej masz problem i trzeba coś z tym zrobić.

Odpowietrzanie hamulców w układzie bez ABS

Oczywiście, inaczej pracuje się na układzie z ABS, czyli o wiele powszechniejszym dziś, a zupełnie inaczej na układzie tego systemu pozbawionym. My dziś prześwietlimy sobie obie wersje. Warto pamiętać, że odpowietrzanie zaczynamy zawsze od koła najbardziej oddalonego od pompy. Ewentualnie możesz sprawdzić, jaką kolejność radzi producent. Jak odpowietrzyć układ hamulcowy?

Zwykle pompa hamulcowa umieszczona jest po lewej stronie komory silnika. W takim wypadku kolejność odpowietrzania kolejnych kół powinna wyglądać tak:

  1. prawe tylne;

  2. lewe tylne;

  3. prawe przednie;

  4. lewe przednie.

Zanim zaczniesz, odkręć korek od zbiornika z płynem hamulcowym i, jeśli to konieczne, uzupełnij płyn do maksimum. Zawór odpowietrzający odkręcisz kluczem. Zrób to delikatnie, by nie uciekło zbyt dużo płynu. Najlepiej założyć na odpowietrznik gumowy przezroczysty wężyk. Zlewaj środek do czystego pojemnika – możesz go potem wykorzystać.

Jeśli nie masz wężyka, musisz poczekać, aż płyn będzie płynął ciągle, regularnie. Jeśli masz wężyk, obserwuj, czy nie ma w nim pęcherzyków powietrza. Gdy się pojawią, wtedy zakręć zawór. Całą operację trzeba powtórzyć dla każdego koła, w kolejności, jaka przewidziana jest do sposobu odpowietrzania układu hamulcowego.

Jak odpowietrzyć układ hamulcowy z ABS?

Większość z nas jeździ autami z ABS-em, a tam procedura wygląda nieco inaczej. W tym przypadku zaczyna się od kół umieszczonych bliżej pompy, a więc przednich, a następnie przechodzimy do tylnych, dalej osadzonych. Dodatkowo należy odpowietrzyć pompę ABS.

Jak odpowietrzyć układ hamulcowy z systemem ABS?

Wyłącz zapłon i wciśnij hamulec kilkadziesiąt razy. W ten sposób pozbędziesz się ciśnienia regulacji ABS. Napełnij zbiornik wyrównawczy do pełna. Nałóż przezroczysty wężyk na odpowietrznik, drugi jego koniec włóż do naczynia z płynem hamulcowym. Teraz pompuj pedałem hamulca, aż wytworzy się przeciwciśnienie. Następnie maksymalnie wciśnij hamulec i go przytrzymaj. Dopiero teraz odkręć o pół obrotu zawór. Zadbaj o to, by koniec przewodu cały czas był zanurzony w płynie. Jeśli wyczujesz spadek ciśnienia na pedale, zakręć zawór. Powtórz procedurę, aż upewnisz się, że nigdzie nie pojawiają się pęcherzyki powietrza.

Jeśli chodzi o koła tylne, tu sytuacja jest nieco inna. Po naciśnięciu kilkadziesiąt razy hamulca należy włączyć zapłon i trzymać pedał hamulca wciśnięty. Potem musisz założyć przewód na odpowietrznik i odkręcić zawór. Możesz go zamknąć dopiero wtedy, gdy nie zaobserwujesz już pęcherzyków powietrza. Na koniec musisz napełnić zbiornik płynu hamulcowego i włączyć zapłon, by pompa ABS sama się uruchomiła. Czynności wykonujemy osobno dla każdego koła. Pamiętaj jednak, że pompa nie może pracować dłużej niż 2 minuty, dlatego rób przerwy, by mogła się schłodzić.

Teraz już wiesz, jak odpowietrzyć układ hamulcowy zarówno w systemie ABS, jak i w autach pozbawionych go. Pamiętaj jednak, że wiele nowoczesnych modeli wymaga wizyty w warsztacie, by wszystko przebiegło sprawnie i zgodnie ze sztuką.

Powiązane