Najczęstsze awarie hamulców w samochodach i ich objawy
Hamulce są naprawdę bardzo cierpliwe
Zacząć trzeba od tego, że ten układ należy do najbardziej cierpliwych w samochodach osobowych. Dlaczego? Otóż jest bardzo mało awarii, które pojawiają się z dnia na dzień. Zazwyczaj auto wysyła różnego rodzaju sygnały, które pokazują, że z hamulcami nie dzieje się dobrze. Nigdy nie wolno ich ignorować, a do tego warto poznać objawy typowych awarii hamulców.
Oczywiście układ hamulcowy jako całość jest dość skomplikowany i każdy element musi działać prawidłowo, by można było mówić o skutecznym hamowaniu. A dodatkowo na jego drogę wpływa stan zużycia opon, warunki atmosferyczne czy czas reakcji kierowcy. Jednak niektóre elementy psują się częściej niż inne i właśnie nad nimi warto się pochylić.
Dlaczego warto o tym przypominać? Bo wciąż na polskich drogach jeździ mnóstwo osób, które nie mają pojęcia, co oznacza ten symbol wyświetlany na desce rozdzielczej czy inne, oczywiste sygnały. Pół biedy, gdy od razu meldują się u mechanika. Najgorzej jest, gdy ktoś wie, że coś nie działa, ale wyznaje zasadę „póki jedzie, jest okej”. No właśnie w kwestii hamulców niekoniecznie…
Dlaczego regularna wymiana klocków i tarcz jest tak ważna?
Podstawowy sposób dbania o układ hamulcowy to regularna wymiana klocków i tarcz. Okleiny w tych pierwszych zużywają się wraz z kolejnymi hamowaniami, przez co ich nacisk na tarczę jest mniejszy, a skoro tak, to i hamowanie staje się o wiele mniej skuteczne. Jednocześnie ścierane są tarcze, które nie są w stanie współpracować z klockami.
Mamy więc do czynienia z klasycznymi objawami typowych awarii hamulców, a możemy mieć także objaw po prostu zużycia elementów. Wówczas auto przestaje dobrze hamować, jego droga się wydłuża, co można zaobserwować przede wszystkim w tzw. hamowaniu awaryjnym – mocnym, szybkim, gwałtownym i niespodziewanym.
Czasem zmiany są bardzo niezauważalne, ale przekładają się na drogę hamowania. Nieraz kilka metrów ma znaczenie, na przykład w sytuacji spotkania z dzikiem. Wówczas liczy się nie tylko szybkość reakcji i refleks, ale także klocki i tarcze. Świeże, wymieniane wówczas, gdy trzeba, będą w stanie pomóc uniknąć nieprzyjemności.
Najpowszechniejsze objawy typowych awarii
No dobrze, ale eksploatacja to jedno, o czym wie niemalże każdy kierowca, a awarie to drugie. Czas na przyjrzenie się objawom typowych awarii hamulców, bo z nich wywnioskujesz, czy problemem jest coś poważnego, z czym trzeba od razu pojawić się u mechanika, czy może coś nieco mniej pilnego, co nie wymaga Twojej natychmiastowej interwencji.
ABS i jego awarie
Gdyby stworzono ranking systemów wprowadzanych do samochodów przez wieki, ABS zająłby poczesne miejsce wśród tych niezawodnych. Oczywiście nie jest zupełnie bezawaryjny, ale jego usterki należą do rzadkości. Mimo wszystko warto jednak mieć świadomość, jak się objawiają, by wiedzieć, z czym ma się do czynienia.
ABS jest wyposażony w system autodiagnozy, a więc o wiele prościej jest dostrzec jego awarię. Czujniki monitorują jego pracę, w związku z czym, jeśli zaobserwują niepożądane działanie, wyłączą system, a auto zacznie zachowywać się tak, jak by tego wspomagania nie miało. To dość niebezpieczne, choć od razu na desce wyświetli się kontrolka, by kierowca wiedział, co się dzieje.
Najczęściej problemem są czujniki prędkości obrotowej kół. Znajdują się blisko hamulców i mogą ulec awarii przez kontakt z solą drogową, błotem, wysokimi temperaturami czy nadmierną wilgocią. Problem może pojawiać się okresowo, np. po ulewnych deszczach czy przy jeździe po nierównościach. Nieraz dojdzie do uszkodzenia sterowników lub pompy hydraulicznej albo układu zaworów. I choć te usterki są bardzo rzadko spotykane, to jednak mogą uchodzić za objawy typowych awarii hamulców.