Na czym polega regeneracja i wypalanie filtra DPF?
Do czego służy filtr DPF?
W zależności od marki możemy spotkać się także z modułem FAP (filtre à particules). Jego obecność wynika z przyczyn ekologicznych, ponieważ jego funkcją jest oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek sadzy i popiołu, co wpływa na eliminacje emisji czarnego dymu wydobywającego się z układu wydechowego. Filtr gromadzi niepożądane cząsteczki, a następnie je wypala. Ograniczona pojemność powoduje, że sadza musi zostać usunięta, do czego niezbędne jego podgrzanie filtra do temperatury 600 stopni Celsjusza, i wymaga pobrania nadprogramowej ilości paliwa, co powinna zasygnalizować adekwatna kontrolka na tablicy rozdzielczej. Proces wypalania należy przeprowadzić co kilka tysięcy kilometrów w określonych warunkach. Często robi się to w nieprawidłowy sposób i powoduje, że filtr stopniowo się zapycha.
W jakich warunkach można wypalić sadzę z filtra?
Istnieje kilka metod wypalenia sadzy. Pierwszy z nich to wymuszone przepalanie, które odbywa się w serwisie z wykorzystaniem komputera diagnostycznego. Sterownik otrzymuje polecenie czyszczenia filtra składające się z trzech etapów: rozgrzewania, dotrysku wypalającego i wygaszania. Innym sposobem jest wypalanie na postoju, czyli czyszczenie aktywne. W tej sytuacji nie jest niezbędna wizyta w serwisie, a ogólna zasada wygląda tak samo, jak w poprzednim wariancie z tą różnicą, że to auto zgłasza konieczność przeprowadzenia takiej czynności poprzez dane otrzymane z sond i czujników, dlatego ich poprawne działanie jest niezbędne także w tej kwestii.
Ostatnią opcją jest wypalanie pasywne, które możemy wykonać samodzielnie, jednak musi być przeprowadzone w określonych warunkach. Generalnie pozbycie się sadzy odbywa się podczas jazdy przy obrotach silnika na poziomie 3000–3500 oraz bez zmiany biegów. Ponadto zaleca się, aby nie przekraczać prędkości 50 km/h. Takie okoliczności zatem są niemożliwe do spełnienia podczas jazdy w aglomeracji miejskiej, a przerwanie rozpoczętego już procederu może skutkować przedostaniem się niespalonego paliwa do oleju, przez co traci swoje właściwości i przyspiesza zużycie podzespołów silnika.
Jakie są objawy zapchanego filtra DPF i co możemy zrobić?
O uszkodzeniu filtra DPF może świadczyć kilka sygnałów. Do najczęstszych przyczyn usterki należą: obniżenie mocy silnika lub jego praca w trybie awaryjnym, nadmierne zużycie paliwa, duża ilość spalin wydobywających się z układu wydechowego, brak możliwości pasywnej regeneracji filtra czy błędne działania komputera pokładowego. O kłopotach powinna też nas informować zapalona kontrolka DPF Check umieszczonej na desce rozdzielczej.
Problem zapchanego filtra można rozwiązać, używając jednej z dwóch technik. Pierwsza to regeneracja polegająca na sztucznym stworzeniu optymalnych warunków umożliwiających dopalenie cząstek. Jeśli jednak doszło już do zapchania elementu, to regeneracja na niewiele się zda i potrzebna będzie wymiana. Niestety, koszt jest wysoki, sięgający nieraz kilka tysięcy złotych. W związku z tym wielu kierowców decyduje się na usunięcie problematycznego i kosztownego elementu. Zdecydowanie odradzamy korzystanie z tej alternatywy, bowiem usunięcie filtra DPF jest niezgodne z prawem. Ponadto jest to czasochłonna i skomplikowana czynność, ponieważ samo usunięcie części nie wystarcza i konieczne jest przeprogramowanie jednostki sterującej, a czasem wiąże się to z wgraniem emulatora. Koszt usługi również raczej zniechęca, gdyż wydatek może sięgać nawet 2 500 zł. Na szczęście, jeśli nie doszło do dużych zaniedbań i filtr nie został zapchany, to regeneracja okaże się skuteczna.
Regeneracja czy czyszczenie?
Termin "regeneracja" w odniesieniu do filtra cząsteczek stałych jest stosowany… błędnie. Regeneracja, niezależnie, o jakim komponencie mówimy kojarzy się przeważnie z czyszczeniem lub wymianą danych podzespołów na nowy, co w kontekście filtra DPF jest niemożliwe. W takim wypadku urządzenie podlega procesowi czyszczenia i udrażniania.