ZDrogi.pl > Porady > Krótki poradnik o tym, jak wymienić płyn chłodniczy
Piotr Dutka
Piotr Dutka 19.03.2022 14:49

Krótki poradnik o tym, jak wymienić płyn chłodniczy

Krótki poradnik o tym, jak wymienić płyn chłodniczy
pixabay.com

Jak zbudowany jest układ chłodniczy?

Chłodnica umieszczona jest zazwyczaj dość nisko, a jej celem jest dostarczenie do układu napędowego schłodzonego płynu. Jego właściwości pozwalają na przejęcie emitowanej energii cieplnej i w ten sposób schłodzenie kluczowych elementów, w tym tłoków, cylindrów oraz komory spalania. Oczywiście, funkcję chłodzącą ma także olej, ale bez płynu chłodniczego prawidłowe działanie jednostki napędowej jest niemożliwe.

Dlatego wymiana płynu chłodniczego może być na tyle istotna. Warto jednak mieć świadomość, w jaki sposób funkcjonuje układ chłodniczy. Przede wszystkim bazuje on na termostacie. To małe urządzenie, które reguluje przepływ płynu, w zależności od temperatury panującej wewnątrz układu napędowego.

Jeśli termostat wykryje, że płyn zbliża się do granicy nagrzania, automatycznie otwiera przepływ i pozwala na przepłynięcie płynu przez chłodnicę. Schłodzony płyn wraca do komory i może w dalszym ciągu odbierać energię cieplną od elementów pracującej jednostki napędowej. W ten sposób termostat może dopasować odpowiednią temperaturę do warunków, w jakich porusza się auto.

Co będzie Ci potrzebne?

Od czasu do czasu trzeba będzie wymienić płyn chłodniczy. Co musisz przygotować, zanim zabierzesz się do pracy?

  • nowy płyn chłodniczy,

  • wodę destylowaną,

  • preparat płuczący (nieobowiązkowo),

  • wiadro, miskę, pojemnik na stary płyn i brud z układu,

  • lejek.

Bardzo ważne jest, by wszelkie prace związane z wymianą płynu przeprowadzać dopiero wówczas, gdy silnik będzie zimny. Wszystko przez ciśnienie i temperaturę płynu, który przy pracującym silniku może silnym strumieniem opuścić pojemnik i poparzyć ręce lub twarz. Dlatego dla pewności odczekaj kilkadziesiąt minut po zgaszeniu pojazdu.

Wymiana płynu chłodniczego krok po kroku

Cały proces podzielmy na 4 etapy. W pierwszym musisz otworzyć zawory. Pracuj na zimnym silniku. Otwórz korki chłodnicy oraz zbiornika wyrównawczego. W ten sposób możesz bez problemu spuścić stary płyn. Aby to zrobić, otwórz zawór spustowy w dolnej części chłodnicy. Na tym etapie możesz także sprawdzić stan techniczny tego urządzenia. Zwróć uwagę szczególnie na ewentualne nieszczelności czy trwałość węży ciśnieniowych. Pamiętaj, by nie wylewać starego płynu, a znaleźć miejsce, gdzie można poddać go utylizacji.

W drugim kroku wymiany płynu chłodniczego czas na płukanie. Wykorzystaj do tego wodę destylowaną. Możesz postawić na samą wodę, wówczas płukanie może być jednak nie do końca dokładne. Dlatego zalecamy dolać do wody specjalny, niedrogi preparat do płukania układów chłodzenia. Zanim wlejesz wodę do zbiornika, zamknij zawór spustowy i korek chłodnicy. Pozostaw otwarty zawór od zbiornika płynu wyrównawczego.

Czas odpalić samochód. Włącz nadmuch w kabinie na maksymalną wartość oraz temperaturę na najwyższą z możliwych. Pozwól tak pracować silnikowi przez około 20 minut. Następnie wyłącz go i poczekaj, aż ostygnie. Gdy będzie już zimny, pozbądź się wody destylowanej poprzez odkręcenie zaworu spustowego. Zazwyczaj będziesz musiał powtórzyć cały proces kilka razy, aż woda po spuszczeniu będzie miała naturalną, przezroczystą barwę.

Zamknij zawór. Po ostatnim czyszczeniu przyszedł w końcu czas na wymianę płynu chłodniczego. Przepłukaną chłodnicę napełnij do maksymalnego poziomu na zbiorniku wyrównawczym. Znów uruchom silnik i włącz gorący nawiew. Jeśli tylko płyn spadnie poniżej poziomu maksimum, wówczas musisz go dolać. Po około 20 minutach silnik się nagrzeje i dopiero wtedy płyn powinien utrzymywać się na równym poziomie. Czasem na koniec trzeba także odpowietrzyć układ. W tym celu odkręć zawór odpowietrzający i poczekaj, aż zacznie nim wyciekać płyn.

Kiedy należy zadbać o płyn w chłodnicy?

Zapewne już czekasz z pytaniem: a kiedy muszę wymienić ten płyn, nie wystarczy dolać? I tak, i nie. Co kilka lat lepiej wymienić płyn znajdujący się w chłodnicy. Wszystko dlatego, że może ulec zawilgotnieniu i zmniejszyć swoją skuteczność działania. Niezwłocznie trzeba dokonać wymiany płynu chłodniczego, gdy na desce rozdzielczej zobaczysz kontrolkę sygnalizującą problemy z wysoką temperaturą w silniku.

Warto jednak zwrócić uwagę, że wymiana powinna być dokonywana co kilka lat lub po przejechaniu 100-150 tys. km w zależności od modelu i rodzaju użytkowanego płynu. Starsze modele oparte na krzemianach, a więc o barwie niebieskiej, wymagają częstszych wymian niż nowsze, z dodatkiem kwasów organicznych, które podnoszą odporność na korozję. Ich kolor to różowy lub czerwony. Teoretycznie można mieszać płyny ze sobą (poza zielonym), ale lepiej za każdym razem spuścić stary i wlać nowy, opracowany zgodnie ze współczesną technologią.

Powiązane