Kia Cee’d – popularny kompakt koreańskiego producenta
I generacja Kii Cee’d na polskich drogach
Pokrewnym samochodem do Kii jest Hyundai i30, a więc auto z tego samego segmentu – niższej klasy średniej, a więc C. Cee’d został po raz pierwszy zaprezentowany w 2006 roku podczas Geneva Motor Shows. Co ciekawe pojazd został skonstruowany w niemieckim studiu rozwojowym Kii, a jego projektantem był Węgier Miklós Kovács.
Stylistyka Kii Cee’d była raczej toporna. I generacja wyglądała dość klasycznie, to znaczy miała lekkie zaokrąglenia, mało wyróżniających elementów, proste rysy. Światła były lekko zaokrąglone i wydłużone, grill nierzucający się w oczy, bagażnik prosty i bez elementów charakterystycznych. Auto sprzedawano jako 5-drzwiowy hatchback oraz 5-drzwiowe kombi.
Standardowe wyposażenie nie rzucało na kolana, było raczej uśrednione. W jego skład wchodziło 6 poduszek powietrznych, system ABS, radio, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby przednie, a w ramach opcji pojawiało się ESP, klimatyzacja manualna czy elektryczne sterowanie lusterek. Najmocniejszy motor, jaki dokładano do Kii I to 143-konne 2.0 DOHC w benzynie.
Kierunek zmian w II generacji Kii Cee’d
Samochód niby odniósł sukces, ale swoją dynamiką i designem nie zachwycał, stąd producenci postanowili wprowadzić daleko idące zmiany w modelu II generacji. Tym razem Cee’d otrzymał przetłoczenia na bocznych drzwiach, mocno wysmukloną, schodzącą maskę z przetłoczeniami, a także fantazyjnie zawinięte reflektory tylne i ciekawie schowany w wystający tylny zderzak bagażnik.
Pojazd pojawił się w 2012 roku i był produkowany do 2018, a za jego wygląd odpowiadał Peter Schreyer, pracownik niemieckiego studia rozwojowego Hyundai Motor Group. Płyta podłogowa była dzielona z Hyundaiem i30, ale nadwozie charakteryzowało się wieloma innymi elementami, więc trudno byłoby pomylić obie wersje. Kia Cee’d II to znów 5-drzwiowe hatchback i kombi.
Wyposażenie cały czas było całkiem niezłe, zadbano na przykład o elektryczne sterowanie lusterek już w standardzie, a opcjonalnie pojawiła się choćby klimatyzacja dwustrefowa. Nie był to jednak najlepiej wyposażony samochód na rynku, choć nadrabiał ceną. Zmniejszyła się gama silników, a najmocniejszy był benzynowy 1.6 T-GDI z serii sportowej Kii, który dawał moc 204 KM.
Kia Cee’d III – ostatnia wersja udanego kompaktu
Najnowsza wersja kompaktowego auta segmentu C od Kii jest produkowana od 2018 roku. III generacja przeszła spory lifting i dziś wygląda na samochód nowoczesny oraz dobrze wyposażony. Przód to mniejsze, wydłużone reflektory i smukła maska. Do tego charakterystyczny czarny grill ze srebrną obwódką. Tył również jest dynamiczny, choć zaokrąglony, a przy tym wyposażony w LED-owe światła. Świetnie wygląda mocne przetłoczenie na bocznych drzwiach.
Wyposażenie Kii Cee’d w standardzie jest całkiem niezłe. Auto posiada: 6 poduszek powietrznych, ale także ABS i ESC, światła do jazdy dziennej LED, protekcyjny czujnik zmierzchu w światłach mijania, elektrycznie sterowane szyby czy Bluetooth z zestawem głośnomówiącym. Pojawia się także tempomat, system automatycznego hamowania oraz tzw. Line Assist. Co do silników, tym razem postawiono na nowoczesność i wprowadzono nie tylko benzynę 1.6 T-GDI (204 KM) czy Diesla 1.6 CRDi (136 KM), ale także wersję hybrydową.