Kia Cee’d – popularny kompakt koreańskiego producenta
Źródło: pixabay.com

Kia Cee’d – popularny kompakt koreańskiego producenta

Redaktor zDrogi.plRedaktor zDrogi.pl
3 Lutego 2021

Kia to koreańska marka należąca do Hyundai Motor Group. Zdecydowanie najpopularniejszym modelem marki jest Cee’d, którym przez jakiś czas poruszały się polskie służby mundurowe. Obecnie produkowana jest III generacja, a model jest obecny na rynku od 2006 roku. Jego największymi konkurentami są Ford Focus, Opel Astra, Toyota Corolla czy Volkswagen Golf.

I generacja Kii Cee’d na polskich drogach

Pokrewnym samochodem do Kii jest Hyundai i30, a więc auto z tego samego segmentu – niższej klasy średniej, a więc C. Cee’d został po raz pierwszy zaprezentowany w 2006 roku podczas Geneva Motor Shows. Co ciekawe pojazd został skonstruowany w niemieckim studiu rozwojowym Kii, a jego projektantem był Węgier Miklós Kovács.

Stylistyka Kii Cee’d była raczej toporna. I generacja wyglądała dość klasycznie, to znaczy miała lekkie zaokrąglenia, mało wyróżniających elementów, proste rysy. Światła były lekko zaokrąglone i wydłużone, grill nierzucający się w oczy, bagażnik prosty i bez elementów charakterystycznych. Auto sprzedawano jako 5-drzwiowy hatchback oraz 5-drzwiowe kombi.

Standardowe wyposażenie nie rzucało na kolana, było raczej uśrednione. W jego skład wchodziło 6 poduszek powietrznych, system ABS, radio, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby przednie, a w ramach opcji pojawiało się ESP, klimatyzacja manualna czy elektryczne sterowanie lusterek. Najmocniejszy motor, jaki dokładano do Kii I to 143-konne 2.0 DOHC w benzynie.

Kierunek zmian w II generacji Kii Cee’d

Samochód niby odniósł sukces, ale swoją dynamiką i designem nie zachwycał, stąd producenci postanowili wprowadzić daleko idące zmiany w modelu II generacji. Tym razem Cee’d otrzymał przetłoczenia na bocznych drzwiach, mocno wysmukloną, schodzącą maskę z przetłoczeniami, a także fantazyjnie zawinięte reflektory tylne i ciekawie schowany w wystający tylny zderzak bagażnik.

Pojazd pojawił się w 2012 roku i był produkowany do 2018, a za jego wygląd odpowiadał Peter Schreyer, pracownik niemieckiego studia rozwojowego Hyundai Motor Group. Płyta podłogowa była dzielona z Hyundaiem i30, ale nadwozie charakteryzowało się wieloma innymi elementami, więc trudno byłoby pomylić obie wersje. Kia Cee’d II to znów 5-drzwiowe hatchback i kombi.

Wyposażenie cały czas było całkiem niezłe, zadbano na przykład o elektryczne sterowanie lusterek już w standardzie, a opcjonalnie pojawiła się choćby klimatyzacja dwustrefowa. Nie był to jednak najlepiej wyposażony samochód na rynku, choć nadrabiał ceną. Zmniejszyła się gama silników, a najmocniejszy był benzynowy 1.6 T-GDI z serii sportowej Kii, który dawał moc 204 KM.

Kia Cee’d III – ostatnia wersja udanego kompaktu

Najnowsza wersja kompaktowego auta segmentu C od Kii jest produkowana od 2018 roku. III generacja przeszła spory lifting i dziś wygląda na samochód nowoczesny oraz dobrze wyposażony. Przód to mniejsze, wydłużone reflektory i smukła maska. Do tego charakterystyczny czarny grill ze srebrną obwódką. Tył również jest dynamiczny, choć zaokrąglony, a przy tym wyposażony w LED-owe światła. Świetnie wygląda mocne przetłoczenie na bocznych drzwiach.

Wyposażenie Kii Cee’d w standardzie jest całkiem niezłe. Auto posiada: 6 poduszek powietrznych, ale także ABS i ESC, światła do jazdy dziennej LED, protekcyjny czujnik zmierzchu w światłach mijania, elektrycznie sterowane szyby czy Bluetooth z zestawem głośnomówiącym. Pojawia się także tempomat, system automatycznego hamowania oraz tzw. Line Assist. Co do silników, tym razem postawiono na nowoczesność i wprowadzono nie tylko benzynę 1.6 T-GDI (204 KM) czy Diesla 1.6 CRDi (136 KM), ale także wersję hybrydową.

Następny artykuł