Jak przebiega regeneracja pompy wspomagania?
Źródło: pixabay.com

Jak przebiega regeneracja pompy wspomagania?

redaktorredaktor
13 Listopada 2020

Rzadka i dość niespotykana awaria – problem ze wspomaganiem kierownicy. Zwykle dotyczy nieco starszych modeli. Najbardziej szokuje cena, która może zwalić z nóg. Dlatego warto zainteresować się regeneracją pompy, która najczęściej jest winowajcą. Jak przebiega ten proces?

Jak działa układ wspomagania?

Zanim o naprawie, trzeba sobie przypomnieć, jak w ogóle działa układ wspomagania i co do tego wszystkiego ma pompa. Cały ten system oparty jest właśnie na niej. To pompa hydrauliczna pracuje przez cały czas, niezależnie od tego, czy kierownica jest skręcona czy nie. Dlatego może dochodzić do przeciążeń, które w konsekwencji doprowadzają do awarii.

Układ wspomagania musi być niezależny od obrotów silnika. Taki efekt uzyskano poprzez wysokie ciśnienie, które jest kontrolowane przez zawór ciśnieniowy. W nowszych modelach stosuje się już tzw. servotronic, czyli zawory przepuszczające płyn zależnie od prędkości jazdy. W ten sposób zmniejsza się ciśnienie w układzie i minimalizuje tzw. efekt twardej kierownicy.

Dzięki pracy układu wspomagania prowadzenie pojazdu jest o wiele prostsze. Regeneracja pompy wspomagania może być jednak konieczna, a wszystko przez sposób działania. Przy odpowiedniej konserwacji, dbaniu o poziom płynu w układzie, normalnym użytkowaniu auta nie powinno być z nim problemów. Czasem jednak dochodzi do rozszczelnienia i wówczas trzeba postawić na uszczelnienie i regenerację pompy.

Skąd wiedzieć, że trzeba regenerować?

Nie zawsze jednak problemem jest rozszczelnienie. Jest kilka objawów awarii pompy. Czasem dochodzi po prostu do jej zatarcia. Wówczas najczęściej konieczna będzie wymiana całości. Może także dojść do wytarcia uszczelniaczy albo do niewytwarzania się odpowiedniego ciśnienia. W większości przypadków możliwa jest regeneracja pompy wspomagania.

Jak wyczujesz, że to ten moment? Przede wszystkim pojawi się zjawisko twardej kierownicy. Zaczniesz odczuwać większy opór w jej kręceniu, znacznie obniży się wygoda kierowania i wykonywania manewrów. Będziesz musiał wkładać w nie więcej siły. Czasem dojdzie także do całkowitego braku wsparcia ze strony układu i skręcanie stanie się niemalże niemożliwe.

Jak regeneruje się pompę wspomagania?

Samodzielnie nie dokonasz naprawy układu wspomagania. Warto wybrać sprawdzonego mechanika, który dokładnie zajmie się regeneracją pompy wspomagania. Zacznie od rozebrania układu i zajrzenia do wnętrza pompy. Oddzieli korpus od komory, sprawdzi jakość osi napędowej, płyt oporowych czy sprężyny dociskowej. Każdy element podda ocenie – to pierwszy etap regeneracji.

Drugi etap, już po stwierdzeniu problemu, to wymiana niedziałającej części i poprawienie funkcjonowania tych, które są już w pompie. Zawsze wymienia się łożyska, uszczelnienia i zużyte tuleje. Bardzo ważne jest także, by po złożeniu pompy sprawdzić ją na stanowisku diagnostycznym. Wówczas masz pewność, że regeneracja się powiodła.

A jak kształtują się ceny? Nowa pompa to koszt około kilku tysięcy złotych. Średnio od 2 000 do 3 000 zł. Używana, już zregenerowana, ale inna może kosztować kilkaset złotych, średnio od 400 do 600 zł. Sama regeneracja to również kilkaset złotych, zależnie od rozległości awarii. Warto więc mieć na uwadze fakt, jak duże oszczędności przynosi regeneracja.

Następny artykuł