ZDrogi.pl Katalog pojazdów Honda Accord - auto, które odrzucono w Europie
pixabay.com

Honda Accord - auto, które odrzucono w Europie

19 marca 2022
Autor tekstu: Redaktor zDrogi.pl

Początki Hondy Accord – 4 generacje przed latami 90.

To jeden z najstarszych modeli Hondy, który pojawił się na rynku w 1976 roku. Produkcja pierwszej generacji zakończyła się w 1981 roku i miała miejsce tylko w Japonii. Auto zbudowano na płycie podłogowej Civica, a jego sprzedaż była znakomita, ze względu na cenę oraz małe zużycie paliwa. Ceniono także wielkość Accorda i jego praktyczność – jako jednego z pierwszych segmentu D w Azji.

W 1981 na rynku pojawił się następca, Honda Accord II. Auto było produkowane do 1885 roku i nie zmieniło się znacząco. Hatchback nabrał może nieco bardziej awangardowej sylwetki, ale ogólnie to wciąż był popularna w tamtych latach kanciasta buda. Samochód po raz pierwszy wyjechał poza Japonię i został zaoferowany na rynku amerykańskim, gdzie poradził sobie całkiem nieźle.

W 1985 roku zaczęto produkcję trzeciej generacji, która nie dotrwała do lat 90. Została zdjęta z produkcji w 1989 roku. Ten Accord pojawił się na rynku amerykańskim po raz drugi, ale dopiero w 1986 roku. Zmieniła się nieco stylistyka, zwłaszcza maski, która od teraz wyglądała nowocześnie, przypominając pojazdy z przyszłości. Najmocniejszy silnik generował 160 KM, co na tamte czasy było dobrym osiągnięciem.

Ostatnią wersją przed rewolucją stylistyczną lat 90. była, po części produkowana już w tej dekadzie, Honda Accord IV. To model produkowany od 1989 do 1993, a w którym po raz pierwszy nie zaproponowano hatchbacka. Za to pojawiło się coupé, sedan i kombi. Samochód przybrał na wadze i nieco złagodził stylistykę, przez co odniósł większy sukces niż poprzednik.

Accord V i VI – charakterystyka najpopularniejszych wersji

Piąta generacja Hondy segmentu D w końcu trafiła do Europy. Japończycy przygotowali osobny model na dotychczas eksplorowane rynki (USA, Japonia), a inny na Stary Kontynent. Nowa Honda Accord V otrzymała łagodniejsze rysy i zdecydowanie przystępniejszy design. Była też produkowana w Europie, dokładnie w Swindon. Oparto ją na generacji IV, a swoje zrobiła też współpraca z marką Rover.

Pojawił się więc pierwszy silnik Diesla (2.0 TDi, i-TD, i-TDi, 105 KM), a także mocniejsza jednostka benzynowa, czyli R4 2.3 o mocy 158 KM. Podobnie było zresztą w przypadku wersji VI, tyle że ta Honda otrzymała także widlastą V6-tkę o mocy 200 KM i pojemności 3.0 l. Bardzo podobny był za to Diesel, choć pojawiła się już technologia SOHC.

Accord VI był produkowany od 1997 do 2002 roku w Swindon. Samochód znacznie się zmienił, miał znacznie łagodniejsze rysy, niewielkie zderzaki, nieco szersze światła. Tył został wyostrzony i wzorowany na BMW. Powstały mocne jednostki, a jednocześnie zaczęto rozwijać wersję usportowioną, znaną pod nazwą Type-R – podobnie jak w Civicu.

Ostatnie dwie generacje w Europie

Stary Kontynent nie na długo cieszył się obecnością Accorda. Wersje VII i VIII okazały się ostatnimi. Zanim to jednak nastąpiło, Honda Accord VII wyszła w 2002 roku i była produkowana do 2008. W tym czasie auto trafiło na rynek japoński i europejski, a inna wersja na amerykański . Tym razem dostępne były tylko kombi i sedan. Z trzech silników najmocniejsza była 190-konna benzyna 2.4.

W 2008 roku rozpoczęto produkcję Accorda VIII. To ostatni model w Europie, choć po nim Honda zaprezentowała jeszcze dwie generacje na rynek rodzimy i amerykański. Nowa osobówka segmentu D była nowoczesna, masywna, doskonale się prowadziła. Sprawdziła się jako samochód na długie trasy – niezawodna i sprawna. Bogate wyposażenie i mocne silniki tylko uatrakcyjniały wcale nie najdroższą ofertę. Mimo tego wyniki sprzedaży były mizerne.

Plusy i minusy Hondy Accord

Niezawodna, doskonała w prowadzeniu, niezwykle wygodna i mocna Honda nie przetrwała na europejskim rynku. Jej wycofanie było dla wielu miłośników marki sporym ciosem. W większości generacji świetnie sprawdzały się silniki, doceniano zawieszenie, przeniesienie napędu oraz cały układ jezdny. Idealnie działały skrzynie biegów. Jedynym minusem był układ elektryczne i jego drobne usterki, a mimo to jako model Honda Accord w Europie nigdy nie budziła emocji.

Obserwuj nas w
autor
Redaktor zDrogi.pl

redaktor

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@zdrogi.pl
na drogach aktualności porady motorsport katalog pojazdów wideo