Ford Focus MK2 - generacja, która stała się kultowa
Focus II – charakterystyka modelu
Focus pierwszej generacji pojawił się na rynku w 1998 roku i był produkowany przez sześć lat. Zakończono ją właśnie ze względu na pojawienie się nowej wersji, oznaczonej przez producenta kodem MK2. Zbudowano go na płycie podłogowej Ford C1, na której powstawały także modele Volvo (C30, C70, S40 oraz V50), a także Mazdy 3. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2005 roku Focus II zajął trzecie miejsce.
Od początku oferowano nadwozie typu hatchback – 3- i 5-drzwiowe. Rok po premierze pojawiły się także czterodrzwiowy sedan oraz pięciodrzwiowe kombi. Wszystkie nadwozia umieszczono w tzw. segmencie klasy średniej niższej, czyli C – aut kompaktowych. W 2006 roku włoskie studio projektowe Pininfarina stworzyło unikatowe coupé-cabrio z otwieranym elektrycznie, dwuczęściowym dachem.
W 2009 roku samochód przeszedł lifting, w wyniku którego poprawiono nieco stylistykę i dodano choćby opcjonalne biksenonowe światła z funkcją doświetlania zakrętów. Ford Focus II był produkowany oficjalnie do 2011 roku w fabrykach w Chinach, Niemczech, Hiszpanii czy Rosji. Jego następcą została trzecia, kolejna udana generacja Focusów.
Wyposażenie i stylistyka Forda Focusa
Auto o bardzo charakterystycznym przodzie stało się jednym z głównych uczestników różnego rodzaju rajdów, z mistrzostwami WRC na czele, stąd jego sylwetka wydawała się sportowa i nowoczesna. Pod względem długości i rozstawu osi Ford Focus II był w swoim czasie rekordzistą segmentu C, co pokazuje, że jego wygląd miał podkreślać bezpieczeństwo, przyczepność i sport w jednym.
Focus z II generacji miał zaokrąglony przód, delikatne przetłoczenia na bokach oraz proste lampy przednie. Najwięcej szumu robił jednak tył, gdzie inżynierowie postawili na mocne ścięcie, charakterystyczny łuk oraz podłużne, pionowe lampy. Całość dawała wrażenie ładnej, zwartej, ale niekoniecznie atrakcyjnej bryły, która jednak miała w sobie coś dynamicznego, prawdopodobnie ze względu na mocno schodzący dach.
Wersje wyposażeniowe były przeróżne. O osobnych sportowych wersjach jeszcze sobie porozmawiamy, ale oprócz tego pojawiło się kilkanaście różnych wariantów. Pojawiał się regulowany w różnych punktach fotel, system audio sterowany przy kolumnie kierownicy czy wygodne uchwyty na napoje i telefon, ale także doświetlanie zakrętów czy ASP i ESR w standardzie.
Jaki silnik do Focusa II najlepiej wybrać?
Wyposażenie to jedno, jednak wszyscy wiemy, jak wiele znaczą silniki. W Fordzie Focusie II to prawdziwa zaleta – niezawodne, dynamiczne, bardzo różnorodne, łatwe w eksploatacji. Zanim o nich, warto wspomnieć o możliwych skrzyniach biegów. Ogólne opinie o nich są całkiem pozytywne. Do wyboru mieliśmy 4-biegowy automat, 5- i 6-biegowy manual oraz 6-biegową skrzynię półautomatyczną. Po kilku latach pojawiła się też bezstopniowa CVT.
Jednostek wysokoprężnych było o wiele mniej i dawały mniejszą frajdę z jazdy. Wszystkie miały oznaczenie R4 RDCi i pojemność 1.6, 1.8 oraz 2.0. Najmniejszy generował 90 KM i 215 Nm. Największy to tylko 136 KM oraz 320 Nm, ale dostępne już od 2000 obrotów na minutę. Dlaczego „tylko”? Wystarczy przyjrzeć się temu, co oferowała benzyna, by wiedzieć, że zabawa może być o wiele lepsza.
Seryjne jednostki benzynowe w normalnym Focusie miały pojemności 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0. Największy dawał 145 KM, ale tylko 185 Nm. Jednak wersje ST, RS oraz limitowana RS 500 to zupełnie coś innego. Wszystkie trzy były jednostkami R5 Turbo o pojemności 2.5 l. ST dawał 320 Nm i 226 KM. ES to 305 KM przy 440 Nm dostępnych od 2300 obrotów. Najlepsza była wersja z RS 500 – 350 KM i 460 Nm. Przy wadze około 1,3 tony czuć było różnicę.
Sportowe wersje – najlepszy hothatch na rynku?
Hothatch to auto kompaktowe typu hatchback, które ma mocny silnik i zmienione zawieszenie. Ford Focus II zapoczątkował wyjątkową przygodę tego modelu z seryjnymi usportowionymi wersjami kompaktów. ST pojawiła się w 2006 roku, a jej wygląd bardziej przypominał rajdówkę. Pojawił się spojler, inne zderzaki czy większe alufelgi. Obniżono także sportowe zawieszenie, przez co jazda była o wiele bardziej ekscytująca.
Sukces ST sprawił, że w Fordzie zaczęto zastanawiać się nad prawdziwie sportową wersję, ale przystosowaną do jazdy po mieście. Tak pojawiła się RS, dziś kultowa odmiana Focusa. Miała masywne nadkola, duży spojler z tyłu, dyfuzor, a na kołach sportowe gumy z większymi alufelgami. Pięciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem dawał niesamowite odczucia. Podobnie zresztą było z limitowaną edycją RS 500. Zbudowano ją w 2010 roku, a liczba odwołuje się do egzemplarzy na rynku.