ZDrogi.pl > Porady > Czy wiesz, dlaczego Twój silnik bierze olej?
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:44

Czy wiesz, dlaczego Twój silnik bierze olej?

Czy wiesz, dlaczego Twój silnik bierze olej?
pixabay.com

Co to znaczy, że „silnik bierze olej”?

Zgodnie z tym, o czym informuje producent, silnik może zużywać nawet 0,5 l/100 km. To nonsens, a wynika z tego, że nikt nie kontroluje tego, co producenci wpisują do instrukcji. Jaki jest cel takiego zapisu? Przede wszystkim zabezpieczyć się przed roszczeniami klientów. Nie ma więc rady na silnik, który w nadmierny sposób zużywa olej na niewielkich przebiegach?

Skoro nawet producent to zakłada, to po co zastanawiać się, dlaczego silnik bierze olej? Przecież, jak widać, tak musi być i tyle. Czy to „branie oleju” nie jest zwykłym zużyciem? Oczywiście można tak sobie to tłumaczyć, jednak trzeba uważać na to, jak zachowuje się jednostka napędowa. Przede wszystkim na zmiany poziomu zużycia powstające w międzyczasie.

Niektóre jednostki napędowe rzeczywiście tak mają. Tzw. luźno spasowane motory potrzebują więcej oleju, by zapewnić maksymalne smarowanie. A skoro wiadomo, że brak środka do smarowania to duży problem, to lepiej nie oszczędzać. Jednak większość silników, które biorą za dużo, ma z czymś problem.

Jak sprawdzić, czy to normalne?

No dobrze, ale skoro tak, to może warto postawić jedną, trafną diagnozę? Nie jest ona taka prosta, ale nawet laik może dostrzec pewne symptomy, że silnik zaczyna brać za dużo oleju. Pierwsza rzecz to nagła zmiana. Regularna kontrola środka pokazuje, że jednostka napędowa zużyła sporo płynu. Po dolaniu i kolejnych kilometrach sytuacja się powtarza? To może być problem, ale może także wynikać ze zmiany stylu jazdy. Zanim zaczniesz się zastanawiać, dlaczego silnik bierze olej, pomyśl, czy jest wymieniany na bieżąco i czy w eksploatacji pojazdu nic się nie zmieniło.

Jeśli masz podejrzenia, że coś jest nie tak, możesz zerknąć pod samochód. Najczęściej duże wycieki będzie także widać na podłożu, na którym stoisz. Wówczas może okazać się, że problemem jest nieszczelność w układzie, a nie samo zużywanie oleju. Jednocześnie są jednak takie wycieki, które nie są widoczne ani na ziemi, ani na częściach auta od spodu, na przykład, gdy konstrukcja komory silnika jest specyficzna. Dlatego ponad wszelką wątpliwość tej usterki nie wykluczysz.

Czasem możesz zaobserwować, że olej zaraz po okresowej wymianie zaczyna gdzieś uciekać. Sprawdź to. Zacznij od obejrzenia obudowy filtra – jeśli mechanik niedokładnie ją dokręcił, znajdziesz winowajcę. Drugi najczęstszy powód to źle dobrany olej. Warto mieć świadomość, że współczesne jednostki napędowe są bardzo wybredne pod tym względem. Jeśli nie dostrzegasz problemu, a środek smarny ucieka, może to być jedna z typowych awarii dla Twojego motoru i odpowiedzią na pytanie, dlaczego silnik bierze olej.

Problemy tego typu

Czasami nie warto zastanawiać się, dlaczego silnik bierze olej. Po prostu tak ma. Ale nie jest to pozytywna odpowiedź, a raczej wstęp do nowych problemów. Otóż niektóre motory zapadają na charakterystyczne dla nich choroby, przez co zaczynają brać olej. Na przykład w silnikach 2.0 JTS do Alfy Romeo problemem są pierścienie. Prędzej czy później dochodzi do ich uszkodzenia i wówczas naprawa może kosztować nawet do 3000 złotych.

Ta sama diagnoza często jest problemem w autach grupy Volkswagena, Toyoty, Nissana oraz Forda. Z kolei grupa PSA i jej „francuzy” zwykle mają problem z uszczelniaczami zaworów. To przypadłość Citroena i Peugeota. Dla odmiany kłopoty z nadmiernym piciem środka smarnego nie opuszczają Mazdy, ale nie przez awarię, ale przez specyficzną konstrukcję jej silników. Tak samo zresztą jest z Fiatem, co sprawia, że właściciele tych marek muszą do picia oleju przywyknąć.

Co zrobić, gdy silnik nadmiernie bierze olej?

Oczywiście pierwszym krokiem, który musisz podjąć, gdy zaobserwujesz, że silnik nadmiernie zużywa środek smarny, jest zwrócenie się do mechanika. Jeżeli potwierdzi się, że silnik nie ma wycieków, a więc olej jest wykorzystywany przez motor, to wówczas masz tylko dwie opcje:

  • Mały remont silnika – czyli wymiana wszystkich pierścieni tłokowych i szlif albo wymiana cylindrów, jeśli oczywiście mechanik stwierdzi, że to konieczne. Koszt to od około 1500 do nawet 5000 złotych, zależnie od tego, jaki to rodzaj silnika i co trzeba będzie wymienić.

  • Dodatek do oleju lub jego wymiana – czasami środek smarny jest źle dobrany i wówczas wymiana go na lepszy, droższy, z dodatkowymi środkami chroniącymi jest jedynym wyjściem. Czasem stosuje się specjalny dodatek do oleju, który ma właściwości regeneracyjne. W ten sposób udaje się nieco oczyścić pracę układu smarowania i zmniejszyć zużycie, byś nie zastanawiał się wciąż, dlaczego silnik bierze olej.

Powiązane