ZDrogi.pl > Porady > Chiptuning, czyli modyfikacja elektroniki silnika
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:43

Chiptuning, czyli modyfikacja elektroniki silnika

Chiptuning, czyli modyfikacja elektroniki silnika
pixabay.com

Jak poprawić osiągi samochodu?

Każdy kierowca liczy na to, że jego samochód będzie szybki i dynamiczny. Ma się dobrze układać w zakrętach, ale i świetnie ruszać spod świateł. Często jednak wybieramy podstawowe wersje silników, bo dzięki temu auto nie kosztuje nas kilkadziesiąt tysięcy drożej. To jednak nie zmienia faktu, że tuning jednostki napędowej by nam się przydał. Tylko nie za bardzo chcemy wydawać na to wszystkie oszczędności.

Co zrobić, gdy moc naszych czterech kółek przestaje wystarczać? Trzeba poszukać modyfikacji. I tutaj z całym swoim inwentarzem otwiera się przed nami świat motoryzacyjnego tuningu. Obecnie w przypadku silników stosuje się dwa rodzaje zmian, a więc tuning mechaniczny oraz elektroniczny. Ten pierwszy jest skomplikowany, wymaga większych nakładów pieniężnych i jest bardziej ryzykowny, choć skuteczniejszy.

Alternatywą jest modyfikacja elektroniki silnika. Od razu na plan pierwszy wysunie się tzw. chiptuning, ale nie jest to jedyna możliwość. Prosto, szybko i nie tak drogo można wykorzystać drzemiące w jednostce napędowej możliwości. Jak? Właśnie poprzez zmiany nie na poziomie konstrukcji, ale na poziomie sterowania pracą tej części mechanicznej. Koszt zmian może zamknąć się nawet w mniej niż tysiącu złotych.

W jaki sposób przeprowadza się modyfikację elektroniczną?

Jak to możliwe, że w silniku można dokonać zmian za pomocą samej elektroniki? Wszystko dlatego, że producenci samochodów zwykle zostawiają sporo miejsca na powietrze w komorze spalania. Jednym słowem silniki mają miejsce i możliwości, by w danym czasie spalić więcej paliwa, a co za tym idzie uzyskać większą moc. Są jednak zestrojone do odpowiedniej pracy.

Jeśli w jakiś sposób zmieni się to zestrojenie, a więc wprowadzi się modyfikację elektroniki silnika, wówczas paliwo zostanie podawane w inny sposób, a spalanie wzrośnie, generując większą moc. Może wiązać się to nie tylko z ogólną maksymalną prędkością, z jaką jest w stanie komfortowo poruszać się pojazd, ale także z przyspieszeniem i zrywnością.

Każdy kierowca może skorzystać z jednej z dwóch opcji. Albo wybierze chiptuning, czyli zmieni strukturę działania mechanizmu, albo dołoży dodatkowe urządzenie do układu, tzw. box, by dodać program sterujący pracą danej jednostki napędowej. Dzięki temu jest szansa na poprawę osiągów. Jak duża?

Wady i zalety dołączanego boxa

Zacznijmy od modyfikacji elektroniki silnika zwanej boxem. Chodzi o sytuację, w której pomiędzy jednostkę sterującą a pompę wtryskową czy zawór sterujący wpina się moduł. W ten sposób zmienia się sygnały sterujące oraz sygnały czujników poza systemem komputera motoru. W ten sposób można zwiększa potrzebną dawkę paliwa, a więc i poprawiać osiągi w komorze spalania.

Wielu zmian nie można wprowadzić w ten sposób. Modyfikacja pozwala na wielkość dawki i tylko ją poprawia. Jednak już to pozwoli na wzrost ciśnienia doładowania. W ten sposób dynamika gazów dolotowych również wzrośnie dokładnie przy wyjściu z kolektora wydechowego i wywołają lepszą reakcję wirnika sprężarki i ciśnienia. Wartości nie są duże, ale można je wyczuć.

Jest to prosta i szybka metoda, nie wymaga bezpośredniej ingerencji w sterownik. Do tego montaż i demontaż są proste, można je szybko wykonać, co jest istotne na przykład dla osób jeżdżących autem na gwarancji. Plus to także cena, która może zamknąć się w 600 złotych. Minusem jest niska skuteczność, brak możliwości indywidualnego dostrojenia czy ryzyko, że przy wyższych obrotach zabraknie powietrza.

Chiptuning i jego rodzaje

Drugim rodzajem modyfikacji elektroniki silnika jest chiptuning. Polega na stworzeniu nowej mapy sterownika na podstawie starej, odczytanej z komputera. Najpopularniejszym typem chiptuningu jest wymiana EPROM-u, czyli pamięci cyfrowej występującej pod postacią układu scalonego. To właśnie od tego chipa nazwę wzięła cała metoda.

Odczytany program można zmodyfikować według własnych, indywidualnych potrzeb. Zmiany dotykają różnych parametrów silnika, jak choćby dawka paliwa, kąt wtrysku, ciśnienie turbodoładowania czy limiter obrotów. Poprzez odczyt i zapisanie oryginalnego programu istnieje też możliwość powrotu do ustawień fabrycznych.

Niektóre samochody mają już pamięć typu flash, dzięki czemu program odczytywany jest przez złącze diagnostyczne, a elektroniczna modyfikacja tą metodą jest prostsza i jeszcze szybsza. Jest też bardziej skuteczna. Na pewno jednak wnika w strukturę elektroniki silnika, przez co nie jest to już ten sam program. Odzyskanie seryjnego sterownika kosztuje sporo i wymaga wizyty w wyspecjalizowanym warsztacie.

Powiązane