ZDrogi.pl > Katalog pojazdów > BMW serii 3 w wersji e46 - jedna z najbardziej docenianych generacji
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:42

BMW serii 3 w wersji e46 - jedna z najbardziej docenianych generacji

BMW serii 3 w wersji e46 – jedna z najbardziej docenianych generacji
YouTube: Auto RETROspective

Debiut i rynkowe przyjęcie BMW e46

Już rok po debiucie BMW e46 zostało okrzyknięte jednym z najciekawszych samochodów segmentu D. Zadebiutowało jako BMW 3 IV w 1998 roku, zastępując chętnie kupowanego poprzednika, który na rynku był obecny przez osiem lat. I widać było, że sporo po III generacji zostało – na przykład charakterystyczne proporcje – ale i to, że jednocześnie inżynierowie sporo zmienili.

Model e46 otrzymał przeprojektowany, dość mocno zmieniony wygląd, a także zupełnie nową deskę rozdzielczą. Wnętrze było stylowe, dobrze wykonane i nieźle wyposażone jak na tamte czasy i auto klasy średniej. Sylwetka w nowym BMW serii 3 stała się bardziej opływowa, wyznaczała trendy, a nie za nimi podążała. Samochód podobał się zarówno znawcom, jak i laikom.

Pierwsze zmiany w wyglądzie BMW 3 IV nadeszły w kwietniu 2001 roku, gdy postawiono na drobny face lifting. To prawdopodobnie ten wygląd auta jest dziś najbardziej z nim kojarzony, także dlatego, że to BMW produkowane po 2001 roku masowo trafiały do naszego kraju. Warto tu dodać, że przez wszystkie lata produkcji samochód był wyróżniany różnymi nagrodami i rokrocznie trafiał do dziesiątki najlepszych aut świata.

Coupé, cabrio i compact, czyli różne dodatkowe opcje nadwoziowe

To model kierowany do osób zamożnych, w związku z czym widać było lepsze wykonanie i doskonałe wyposażenie. Ale przyciągało jeszcze coś. Już rok po debiucie sedana BMW e46 pojawiły się na rynku dodatkowe nadwozia – kabriolet i coupé. Miały pełnić rolę sportowej alternatywy i czegoś odświeżającego. Udało się, bo przez lata na dobrą sprawę nie mogły znaleźć konkurencji.

Zmiany w wyglądzie, które dziś zapewne kojarzymy z serią 3, przyszły w 2003 roku. Wówczas zarówno wersja cabrio, jak i coupé, otrzymała bardziej zaokrąglone lampy. Trzy lata wcześniej, a rok po ich pojawieniu się, na rynku zadebiutowała jeszcze jedna odmiana. Mowa o nadwoziu typu compact. W ten sposób BMW plasowało się już nie tylko w segmencie D, ale i C.

Jak wyszło? Właściwie należałoby uznać to za oddzielny model, bo względem sedana BMW e46 kompakt różnił się dość znacznie. Zupełnie inaczej wyglądał na przykład stylizowany przód z charakterystycznym grillem. Wyposażenie miało być funkcjonalne i uniwersalne, ale nie zachwycało tak jak w sedanie. Auto nie okazało się sukcesem i szybko zastąpiono je oddzielną serią 1.

Dane techniczne i możliwości BMW e46

A jakie opcje wyposażenia oraz jakie możliwości techniczne dawał model z serii 3 produkowany na przełomie wieków? Jeśli chodzi o silniki, było ich naprawdę sporo. Najmniejszy ośmiozaworowy motor benzynowy o pojemności 1.8 generował moc ledwie 105 KM. Jednak BMW e46 to także powiew sportu, więc i najmocniejsza jednostka musiała coś oferować.

W sedanie benzyna o pojemności 3.0 dawała 231 KM. W coupé było jeszcze lepiej, bo najmocniejsza V8 o pojemności 4.0 to aż 420 KM. Wersja GTR rozpędzała się do setki w 3,7 sekundy. Dostępne były także Diesle, choć tylko 6 różnych jednostek. Najsłabsza o pojemności 2.0 dawała jedynie 116 KM. Najmocniejsze 3.0 generowało 204 KM. Wszystkie dostępne były w sedanie.

Auto miało dodatkowo dość spory bagażnik o pojemności od 410 do 450 litrów, a także całkiem sporą, jak na segment, ładowność – prawie 500 kg. BMW oferowało model z serii 3 w wersji z 5- i 6-biegową skrzynią manualną, 5-biegowym automatem oraz skrzyniami półautomatycznymi.

Jak oceniano BMW 3 e46 kiedyś, a jak ocenia się go dziś?

Dziś wiemy, że BMW e46 z lat 1998-2005 stało się pojazdem kultowym. Wiele osób doceniało stosunek jakości do ceny oraz rzadko spotykane wyposażenie. Dodatkowym atutem były właściwości jezdne – auto doskonale trzymało się drogi i zapewniało frajdę z jazdy, szczególnie w mocniejszych wersjach silnikowych.

A co z minusami? Przede wszystkim cena, bo na samochód segmentu D nie stać było każdego, nie mówiąc o wersjach coupé czy cabrio. Nieudany był także pomysł na wypuszczenie BMW 3 IV w wersji kompaktowej. Jednak podstawowe sedany wciąż poruszają się po polskich drogach i dalej wyglądają stylowo.

Powiązane