ZDrogi.pl Katalog pojazdów BMW E60 - nowoczesna limuzyna serii 5
pixabay.com

BMW E60 - nowoczesna limuzyna serii 5

19 marca 2022
Autor tekstu: Redaktor zDrogi.pl

Charakterystyka modelu E60 od BMW 5

Segment E to specjalna gama samochodów uznawanych za luksusowe. Są to najczęściej sedany, fastbacki lub liftbacki, które mają za zadanie dawać kierowcy komfort jazdy i przyjemność z prowadzenia doskonale wyposażonej maszyny, a pasażerom przyjemność z każdej chwili spędzonej w niezwykle wygodnym wnętrzu. Z takim zamiarem stworzono BMW serii 5, zapoczątkowując serię w 1972 roku.

V generacja, a więc BMW E60, pojawiła się w kwietniu 2003 roku po ośmiu latach od pojawienia się równie kultowego modelu E39 z generacji IV. Od razu jednak widać było gigantyczną zmianę stylistyczną, bo nowe BMW serii 5 zostało zaprojektowane w zrewolucjonizowanym języku stylistycznym marki, który miał pokazywać nowoczesność i klasę. Produkowane w Dingolfing auto miało i jedno, i drugie.

BWM serii 5 E60 – wyposażenie i nietypowy design

Zacznijmy od tego, co najbardziej zszokowało odbiorców, a więc od designu. BMW zerwało z prostymi kształtami. Pojawiły się obłe, mocno wyprofilowane zderzaki, do tego okrągły, podwójny grill, a pomiędzy nim charakterystyczna szachownica. Do tego w BMW E60 serii 5 mieliśmy wydłużone, charakterystycznie zaokrąglone przednie reflektory. Maska dostała przetłoczeń i stała się bardziej masywna.

Boki nie wyróżniały się za bardzo, poza delikatnym przetłoczeniem tuż nad progiem. Za to bagażnik zmieniono całkowicie – i to nie tylko w wersji sedana z czterema drzwiami, ale także w wariancie Touring, czyli w kombi. Mocne rysy, wklęsły, wyprofilowany bagażnik oraz podłużne, raczej klasyczne reflektory tylne sprawiały, że BMW na tamte czasy naprawdę imponowała wyglądem.

Ale design to nie wszystko. Do produkcji nadwozia i podwozia użyto najlepszych komponentów, np. zawieszenie było całe aluminiowe. To samo zresztą działo się w środku, to znaczy była wysoka jakość, ale także nowe technologie. W podstawie pojawiła się klimatyzacja automatyczna, do tego elektryka szyb, 6 poduszek powietrznych czy ABS i kontrola trakcji. W bogatszych odmianach mieliśmy poduszki na kolana kierowcy, szklany dach, elektrycznie sterowane i podgrzewane siedzenia i wiele więcej.

Warto także dodać, że w przypadku BMW E60 (czy E61, jak nazywano wersję kombi) mieliśmy do czynienia z systemem multimedialnym. Już w standardzie beemki były wyposażane w tzw. iDrive, czyli właśnie specjalne oprogramowanie od bawarskiego producenta. Co ciekawe za jego pomocą można było ustawiać niektóre parametry samego samochodu.

Najlepsze silniki do BMW E60 serii 5

Nie ma BMW bez mocnych, dobrych i dających frajdę z jazdy silników. Tak też musiało być w serii 5. V generacja dostarczała wrażeń przez jednostki benzynowe oraz wysokoprężne. Było ich naprawdę bardzo dużo i z łatwością kierowcy dopasowywali sobie odpowiednie rodzaje do swoich potrzeb.

Najmniejszy silnik benzynowy to 2.0 R4 DOHC o mocy 170 KM. Jego spalanie, czyli 6,7 l/100 km, to najniższa wartość z całej gamy benzyniaków. Najmocniejsza jednostka była V10-tką o pojemności 5.0 i mocy aż 507 KM. Oczywiście zdecydowanie słabsze były Diesle, ale też o wiele mniej paliły. Najmniejszy 5,1 l/100 KM, choć generował tylko 177 KM. Największy to R6 3.0 o mocy 286 KM.

Zalety i wady generacji E60 z serii 5 od BMW

Czy BMW E60 serii 5 było oceniane pozytywnie? To na pewno samochód, na który niewielu było stać, stąd cena jest największym minusem. Uciążliwe usterki pojawiały się choćby w układzie elektrycznym, zwłaszcza związanym ze sterowaniem systemem iDrive, a także w układzie hamulcowym, co przy mocnym aucie jest dość problematyczne. Do tego aluminiowe zawieszenie – choć trwałe – nie zawsze spisuje się tak, jak powinno.

A co cieszy w BMW serii 5 z 2003 roku? Głównie wyposażenie i komfort jazdy. Auto jest długie i szerokie, przez co miejsca na tylnej kanapie jest naprawdę sporo. Świetnie sprawdzają się silniki – rzadko kiedy dochodzi w nich do jakichkolwiek awarii. Powyżej średniej jest też karoseria, układ jezdny czy wyciszenie. E60 to całkiem niezły, choć niepozbawiony wad luksusowy samochód.

Obserwuj nas w
autor
Redaktor zDrogi.pl

redaktor

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@zdrogi.pl
na drogach aktualności porady motorsport katalog pojazdów wideo