ZDrogi.pl > Katalog pojazdów > Audi A4 – następca 80-tki, luksusowa średnia klasa
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:43

Audi A4 – następca 80-tki, luksusowa średnia klasa

Audi A4 – następca 80-tki, luksusowa średnia klasa
pixabay.com

Pierwsza generacja i od razu sukces

Nowy model, powstały po zmianie nazewnictwa w firmie z Ingolstadt, czyli Audi A4, został skonstruowany jako następca 80-tki. Auto ulokowano w segmencie D, kierując je do rodzin z dziećmi, które chętnie i dużo podróżują. Często jest to samochód pierwszego wyboru. I generacja, czyli kultowa B5, powstała w 1994 roku. Została zaprezentowana we wrześniu i szybko wyjechała na drogi.

Do produkcji wykorzystano płytę podłogową PL45 używaną przez samochody z grupy Volkswagena. Stylistyka modelu była nowoczesna i zaskakująca jak na tamte czasy. Pojawiły się zaokrąglenia, ale o dość dynamicznym kształcie. Samochód mógł się podobać. Przez pierwsze dwa lata dostępny był tylko 4-drzwiowy sedan, w 1996 roku zadebiutowało kombi, które w nazwie otrzymało dopisek Avant.

Audi oferowało kilkanaście silników. Większość z nich do benzyny, a najmocniejszy, który pojawił się po lifcie z 1999 roku, to silnik RS4 z wtryskiem Bo Mot. Jego pojemność 2.7 l pozwalała na generowanie aż 381 KM. Wśród Diesli najmocniejszy był 2.5-litrowy TDI o mocy 150 KM. Koniec produkcji wyznaczało pojawienie się kolejnej generacji w 2001 roku. Auto zajęło 3. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1996.

Jak wyglądała II generacja Audi A4?

Debiut II generacji na dobre nastąpił w XXI wieku, jednak pod koniec poprzedniego stulecia, a więc w październiku 2000 roku, zaprezentowano sylwetkę nowego Audi A4 – tym razem o kodzie produkcyjnym B6. Tym razem jako konstrukcja posłużyła płyta podłogowa PL46, a i w wyglądzie jasne było, że samochód nie zmieni się diametralnie od poprzednika. Wciąż królowały więc zaokrąglenia.

W porównaniu z generacją I pojazd urósł, przez co zwiększył się komfort wewnątrz kabiny. Zastosowano zawieszenie wykonane z aluminium, a na wyposażeniu seryjnym pojawiły się boczne poduszki powietrzne, wspomaganie hamowania czy system ABS i ESP. Znów na początku produkowano sedany, ale już w 2001 roku pojawiło się pięciodrzwiowe kombi. Rok później niemiecki producent zdecydował się na jeszcze jeden wariant nadwozia – 2-drzwiowe cabrio.

Skrzynia Tiptronic, która była nowością w modelu B5, w nowym Audi A4 została zastąpiona przez Multitronic. Ponownie postawiono na mocne i pojemne silniki, choć najmniejszy miał 1.6 l i generował moc 102 KM. Można było jednak cieszyć się nie tylko jednostkami 2.0 czy 3.0, ale także najmocniejszym 4.2 V8 S4, którego moc to 344 KM. Z Diesli warto wyróżnić 2.5 TDI o mocy 180 KM.

Co wyjątkowego ma w sobie Audi A4 B7?

B7 to wersja, która pojawiła się w 2004 roku i była produkowana do 2008. Po raz pierwszy zdecydowano się na wykorzystanie ostrzejszych krawędzi, a sylwetka nabrała bardziej dynamicznego charakteru, choć wciąż nie brakowało obłych kształtów, jak choćby w przypadku reflektorów. Samochód stawał się jednak coraz bardziej luksusowy.

Co prawda Audi A4 III zbudowano na płycie poprzednika, jednak sporo się różnią. Pojawiły się choćby modyfikacje w układzie elektrycznym czy w samej elektronice, auto zostało o wiele lepiej wyposażone, między innymi w ASR. Nie zmieniły się za to skrzynie biegów, gdzie znów można było korzystać choćby z Multitronica.

Zwiększono pojemność Diesli, a największy od teraz miał już 3.0 l. Dawało to moc 204 lub 233 KM. Najmniejszy silnik wysokoprężny generował moc 116 KM (1.9 TDI). Znów pojawił się także maluch w benzynie, tym razem 1.6 l dwało 102 KM. Najmocniejsze RS4 o pojemności 4.2 l mogło wydobyć spod maski 420 KM.

Jedna z najlepszych w historii modelu – A4 B8

IV generacja modelu A4 pojawiła się w 2007 roku i została z kierowcami na dość długo, bo aż do 2015. Był to model niemalże całkowicie nowy, zrywający ze starym stylem Audi. B8 zbudowano na podstawie koncepcji modułowej, czyli stosowaną tam, gdzie montuje się silniki podłużnie. Liczne przetłoczenia i charakterystycznie wyprofilowany bagażnik sprawiły, że Audi A4 IV może się podobać także dziś.

Od początku oferowano 4-drzwiowego sedana, rok później pojawiło się kombi. Tym razem zrezygnowano z cabrio, ale za to w 2011 roku postawiono na lifting, który unowocześnił bryłę samochodu. Jednostki napędowe zwiększyły pojemność, bo najmniejsza benzyna miała już aż 1.8 l i generowała moc 120 KM. Najmocniejszym silnikiem znów było RS4 FSI, tym razem montowane tylko w wariancie Avant. Moc? 450 KM.

Tagi: VW Motoryzacja
Powiązane